۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۲۴
کد خبر: 81624662
T T
۰ نفر
پنج درصد آثار ملي كشور متعلق به خراسان رضوي است

مشهد-ايرنا- معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي گفت: حدود پنج درصد از آثار تاريخي ثبت شده در فهرست ملي متعلق به اين استان است.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومي ميراث فرهنگي خراسان رضوي محمد ركني با اعلام اين مطلب افزود: هم اكنون 32 هزار اثر تاريخي - فرهنگي در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده كه از اين تعداد يكهزار و 500 اثر در زمينه هاي تاريخي ، معنوي ، طبيعي ، منقول و غيره در خراسان رضوي قرار دارد.

وي اظهار كرد: دو هزار و 200 اثر نيز در خراسان رضوي مورد شناسايي قرار گرفته كه تعدادي از آنها قابليت ثبت و معدودي از آنها حفاظتي مي باشد .

ركني بيان كرد: اين استان با وجود 28 شهرستان قابليت هاي بسياري را به لحاظ تاريخي و فرهنگي از جمله ابنيه تاريخي ، تپه و محوطه هاي تاريخي ، آثار طبيعي و جلوه هايي از ميراث ناملموس ( معنوي) را در خود جاي داده است كه بايد با برنامه ريزي منسجم ، هرچه سريعتر اين ارزش ها پس از مراحل اداري و سازماني در فهرست آثار ملي به ثبت برسد.

ركني گفت : سال گذشته يكي از مهمترين موضوعات ثبت شده مستند سازي و ثبت موضوعات مرتبط با فرهنگ عشاير استان بود كه براي اولين بار در خراسان رضوي اجرا گرديد و تاكنون دو اثر شامل بافت سياه چادر و مراسم عروسي عشاير كرمانج از مجموع غناي فرهنگي نيشابور در فهرست ميراث ناملموس كشور به ثبت رسيد و ساير موضوعات نيز براي ثبت به سازمان ارسال شده است.

معاون ميراث فرهنگي خراسان رضوي اظهار كرد: از ديگر ثبت هاي مهم استان موضوع دانش و فنون بومي حفر قنات در گناباد بود كه به دليل قدمت 2500ساله قنات در اين شهرستان سال گذشته توسط دفتر ثبت آثار ملي استان مستند سازي كاملي بر روي اين موضوع انجام گرديد و اين دو اثر در فهرست ميراث ناملموس كشور به ثبت رسيد.

ركني افزود: علاوه بر اين آثار ، دو اثر طبيعي از جمله درياچه يا تالاب چشمه سبز نيز با توجه به قابليت هاي خاص آنها در سال 93 در فهرست آثار طبيعي كشور به ثبت رسيده است .

اين مسوول گفت: برنامه ثبت آثارملي استان در سال 94 بيشتر بر روي محوطه هاي تاريخي متمركز خواهد بود كه در اجراي اولين گام ، محوطه هاي تاريخي و ارزشمند اولويت دار شهرستان ها شناسايي شده و در حال برنامه ريزي براي مستند سازي و تهيه پرونده ثبتي جهت ارائه به شوراي ساسيت گذاري ثبت سازمان هستيم .

خراسان رضوي حدود 10 هزار اثر ارزشمند تاريخي، فرهنگي قابل شناسايي دارد.ك/1

7496/1211

سرخط اخبار استان‌ها