۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۱۰
کد خبر: 81616785
T T
۰ نفر

همایش بزرگداشت آیت الله فیاض در اصفهان برگزار شد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۱۰
کد خبر: 81616785
همایش بزرگداشت آیت الله فیاض در اصفهان برگزار شد

اصفهان – ایرنا – همایش میراث ماندگار به منظور بزرگداشت آیت الله حاج شیخ احمد فیاض از روحانیون بنام و علمای سرشناس اصفهان با حضورنمایندگان مراجع تقلید واساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیه اصفهان روز پنجشنبه در مدرسه امام صادق (ع) برگزار شد.

به گزارش ایرنا، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این همایش با اشاره به پیشینه مبارزاتی و انقلابی آیت الله احمد فیاض، گفت: این عالم شجاع در دوره رضا خانی و پهلوی همواره حامی خانواده های دستگیر شدگان بود.

حجت الاسلام و المسلمین احمد سالك افزود: آیت الله فیاض عالمی شجاع، حكیم و دارای غیرت مذهبی بود و در برابر هر حمله و تحریفی در دین محكم موضع گیری می كرد.

وی دشمن شناسی را از ویژگی های این عالم اسلامی دانست و افزود: رسیدگی به معیشت مردم، متخلق به اخلاق الهی و تلاش برای هدایتگری از دیگر ویژگی های این مرد الهی بود.

همچنین یكی از شاگردان آیت الله فیاض با اشاره به توان علمی این استاد حوزه علمیه اصفهان، اظهار كرد: ایشان در پاسخگویی به سوالات طلاب قدرت اقناعی داشت و طلاب با عشق درس ایشان را انتخاب می كردند.

آیت الله اسد الله جوادی ادامه داد: آیت الله فیاض احترام بسیاری برای سادات قائل بودند و هر روز زیارت عاشورا می خواندند.

یكی از پژوهشگران حوزه علمیه اصفهان با اشاره به پیشینه مدرسه امام صادق (ع) چهارباغ گفت: در هجوم افغان ها به اصفهان تعداد بسیاری از طلاب این مدرسه در این مدرسه سر بریده شدند.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی بهشتی نژاد ادامه داد: مخاطرات افغان ها موجب هجرت بسیاری از علمای اصفهان به شهرهای اطراف از جمله خمینی شهر كنونی شد.

وی با اشاره به تولد آیت الله فیاض در خمینی شهر اصفهان، افزود: ایشان از نسل علمای هجرت كرده به خمینی شهر بودند.

یكی دیگر از شاگردان آیت الله فیاض با بیان اینكه مدرسه چهارباغ در زمان پهلوی توریستی شده بود، گفت: آیت الله خراسانی با نامه نگاری های متعدد این مدرسه را احیا كرد و 50 طلبه را برای تحصیل به این مدرسه جذب كرد.

دكتر محمد علی اژه ای ادامه داد: آیت الله فیاض یكی از اساتیدی بود كه به مدرسه چهارباغ دعوت شد و طلاب با شوق زیادی در درس او حاضر می شدند.

وی با اشاره به ویژگی های معنوی آیت الله فیاض گفت: امروز كه جریانهای عرفانی نوظهور و كاذب در جامعه ترویج می شود، معرفی چنین شخصیت های معنوی كه از مسیر توسل به حقایق عرفانی دست یافته بودند ضروری است.

فرزند آیت الله فیاض نیز با اشاره به صراحت این عالم دینی در برخورد با افراد، تصریح كرد: ایشان در برابر كارهای غلط اهل مسامحه نبود.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی فیاض افزود: این عالم دینی برای خود تشخصی قائل نبود و همواره بدون هیچ ادعایی در بین مردم می زیست.

وی گفت: آیت الله فیاض دعا برای رزمندگان اسلام را واجب می دانستند و قبل و بعد از انقلاب اهتمام ویژه ای به مسائل انقلاب و امور مسلمانان در سرتاسر جهان داشتند.

مدرسه چهارباغ اصفهان از مدارس كهن و قدیمی اصفهان است كه در عهد صفویه ساخته شده است.

طی دو سال گذشته همایش های بزرگداشت آیات سید محمد رضا خراسانی و حاج سید عبدالحسین طیب به عنوان دو چهره ماندگار مدرسه امام صادق (ع) چهارباغ در این مدرسه برگزار شده بود.

آیت الله حاج شیخ احمد فیاض 17 ذی القعده 1324 هجری قمری برابر با سال 1285 هجری شمسی در محله درب سید، از محلات خمینی شهر كنونی دیده به جهان گشود.

وی در سن 12 سالگی وارد حوزه علمیه اصفهان شد و در سن 30 سالگی از آیت الله حاج شیخ محمد حسین فشاركی اجازه اجتهاد گرفت.

آیت الله فیاض در سن 40 سالگی به نجف اشرف هجرت كرد و پس از 5 سال تحصیل در این حوزه علمیه به اصفهان بازگشت و در مدارس علمیه صدر بازار و امام صادق (ع) چهارباغ مشغول به تدریس شد.

وی در هفتم تیر 1366 در سن 84 سالگی به دیار باقی شتافت.

گ /7134/ م 6022

سرخط اخبار استان‌ها