۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴،‏ ۱۲:۳۴
کد خبر: 81606920
۰ نفر
یك و 100 صفر

تهران- ایرنا - وبسایت فوربس گزارش داد: سود عملیاتی گوگل- موتورسرچی كه سه چهارم جستجوهای كل دنیا بوسیله آن انجام می شود- در سال 2014 با 19 درصد رشد نسبت به سال قبل از آن،‌ به 14.4 میلیارد دلار رسید.

***انقلاب اینترنتی

به گزارش ایرنا از فوربس هر روزه، صدها میلیون نفر در جای جای گیتی در جستجوی یافتن نشانی یا مفهومی در فضای مجازی به سراغ مرورگر اینترنتی خود می روند و اغلب نیز به طور رضایتبخشی به هدف خود نایل می شوند. گرچه در ظاهر این روال برای اغلب ما پیش‌پافتاده و ساده می نماید، اما بی شك بدون وجود موتور جستجوی گوگل همین روال ساده به این سادگی ها پیش نمی رفت. طوری كه حتی اغلب ما كه از دوران دایال آپ كاربر اینترنت بودیم، به سختی می توانیم تصور كنیم قبل از گوگل جستجوی اینترنتی چه وضعیتی داشت. برخی از كارشناسان این حوزه به مزاح اینترنت را به دو دوران «قبل از گوگل» و «پس از گوگل» تقسیم بندی می كنند.

گرچه بسیاری گوگل را از روی همین موتور جستجوی موفق و مشهورش می شناسند، اما می دانیم كه دامنه فعالیت های این كمپانی اینترنتی به همین محدود نمی شود. جالب است بدانید، بر خلاف اكنون كه google.com محبوب ترین و پركاربردترین صفحه اینترنتی اغلب كشورهای جهان است،‌ زمانی نه چندان دور، گوگل این برتری را نیز نداشت.

به گزارش وب سایت فوربس، سود عملیاتی این شركت در سال 2014 با 19 درصد رشد نسبت به سال قبل از آن،‌ به 14.4 میلیارد دلار رسید. سه چهارم جستجوهای كل دنیا از طریق وب سایت google.com صورت می گیرد. همچنین این شركت صاحب امتیاز اندروید، پراستفاده ترین سیستم عامل موبایلی جهان و یوتیوب محبوب ترین سرویس ویدئوی دنیا است. حدود 90 درصد درآمد گوگل به واسطه تبلیغات اینترنتی است كه بخش عمده آن نیز از طریق موتور جستجویش صورت می گیرد.



***شكل گیری

گوگل در واقع در ابتدا یك پروژه تحقیقاتی درباره محاسبات داده ها بود كه در اواخر دهه 1990 توسط موسسانش، لری پیج و سرگئی برین،‌ در دانشگاه استانفورد ایالات متحده به اجرا گذاشته شد.

ایده ارزش گذاری صفحات و به اصطلاح page ranking نیز در همان زمان توسط این دو مهندس جوان پایه گذاری و اجرا شد. به واسطه همین ابداعات بدیع بود كه در عرض كمتر از چهار سال گوگل به سرعت پیشرفت كرد و جای شركت های بزرگی مانند MSN و یاهو را در صدر جدول موتورهای جستجو گرفت. در سال 2000 با عرضه سیستم Adwords وافزودن تبلیغات هوشمند در كنار نتایج جستجو، رشد تجاری google سرعت سرسام‌آوری گرفت و به گردانندگان آن فرصت اجرای پروژه های بلندپروازانه‌تر را داد: یوتیوب( خریداری در سال 2006) جی میل(2004)،‌ نقشه های گوگل (2005)، بلاگر (2003)، (Google Finance 2006) و خرید و تصاحب شبكه اجتماعی فیس‌بوك، برخی از این پروژه های پرخرج و عظیم ولی موفق پی آمد این طرح بود.

نام گوگل بر گرفته از واژهٔ گوگول كه به معنی «یك عدد یك و صد صفر جلوی آن» است كه نوعی شعار و در واقع مقصود موضوع است. بدین معنی كه گوگل قصد دارد تا سرویس‌ها، اهداف و اطلاع‌رسانی و اطلاعات خود را تا آن مقدار در وب در جهان گسترش دهد.



*** شكست ها و پیروزی ها

گوگل شاید موفق ترین و ثروتمندترین شركت آی تی دنیا نباشد، اما به واسطه شعار و مرام معروف بنیانگزارانش كه تا به امروز نیز بدان وفادار بوده‌اند «هیچگاه بدجنس نباش!» توانسته جایگاه ویژه ای در نزد همه كاربران فضای وب پیدا كند و بدون تردید تاثیرگذارترین كمپانی فناورانه دنیاست. این شهرت تا بدانجا گسترده یافته كه به زعم جامعه شناسان، گوگل اكنون بدل به بخشی از فرهنگ انسان قرن بیست و یكم شده و واژه هایی چون گوگل كردن و گوگلیدن به واژه نامه های مشهوری چون وبستر و آكسفورد نیز راه یافته اند.

یكی از وجوه تمایز گوگل با رقبایش همواره تشویق نوآوری و ایده های نوین در این موسسه بوده است. كاركنان بیشتر به خلاق بودن در كمال آزادی ترغیب می شوند تا انجام ماشین وار وظایف. همین رویكرد بود كه منجر به خلق ایده های درخشانی چون فناوری‌های پوشیدنی، سیستم عامل موبایلی اندروید، خودروهای بدون راننده، انرژی های بازگشت پذیر و پروژه اخیر اینترنت رایگان برای همه شد. دست اندركاران شركت، شعار و هدف خود را به جای درآمدزایی و كسب پول، متمركز بر خلق ایده های نوین، جذب كاربران و سپس درآمدزایی كرده اند. بخش عمده ای از درآمدهای كسب شده نیز همواره معطوف سرمایه گذاری روی پروژه ها و ایده های جدید می شود. و همین امر منجر به خلق درآمد بیشتر و بیشتر برای این كمپانی پیشرو می شود.

دراین مسیر گوگل همواره موفق نبوده و شكست های بزرگی خورده. به طور مثال، سرویس Google Video با ورود یوتیوب به كلی شكست خورد؛ شبكه اجتماعی Google+ به رغم سرمایه گذاری هنگفت با حداقل اقبال مواجه شد. سرویس گوگل ریدر به كلی منحل شد و اتفاقات بسیار دیگر نیز رخ داد اما گوگل از استراتژی خود دست نكشید.

***گوگل آینده

همان طور كه گفته شد،‌ دست‌اندركاران این شركت با تكیه بر درآمد سرشار خود از تبلیغات در موتورجستجو، هر روز پروژه های جدیدتر و دست نیافتنی در سر می پرورانند و مجدانه در صدد تحقق آن بر می آیند.

***پروژه های پیش رو

1- سرویس فروش و تحویل فوری: گوگل در نظر دارد با ارتقای تجربیات سایت هایی چون ebay و آمازون، سرویس Google Shopping Express خود را در آینده نزدیك راه اندازی كند. با این شعار كه هر جنسی از هر نقطه دنیا خریداری می كنید، همان روز به دستتان برسد. فعلا گوگل این سرویس را به طور آزمایشی در حوزه استقرار خود -ایالت سان فرانسیسكو -راه اندازی كرده است.

2- برنامه‌های سلامتی: لری پیج،‌ یكی از دو صاحب گوگل، خصوصا به توسعه برنامه های سلامتی توسط شركت متبوعش علاقه مند است. به همین منظور گوگل شركت Calico را كه در زمینه برنامه های سلامتی از راه دور شهره است، خریداری كرد.

3- پروژه موبایل Ara: گوگل از امسال تصمیم گرفته به حوزه تلفن های همراه هم ورود كند و نام آن را پروژه آرا یا Google Ara گذاشته است. ایده آن بسیار ساده است. مشتری یك گوشی ارزان و ساده و بدون امكانات از گوگل می خرد. سپس دوربین یا هر چیزی دیگری كه خواست، با مراجعه به فروشگاه گوگل خریداری و به گوشی خود اضافه می كند.

به موارد بالا می توان دانشگاه اختصاصی گوگل، تبلت گوگل: تانگو، ابزار های پوشیدنی مانند ساعت های اندرویدی هوشمند، عرضه اینترنت بی سیم به وسیله بالون در سراسر جهان و ... را افزود.

*** اتهامات گوگل

البته كاركردهای گوگل آمریكایی در یكسال گذشته مورد شكایت بسیاری از شركت های اروپایی قرار گرفته است.

اتحادیه اروپا ماه در اوایل ماه جاری میلادی گوگل را به تقلب علیه رقبای خود متهم كرد و به اتهام ' آنتی تراست' از بزرگترین موتور سرچ جهان شكایت كرد.

اتحادیه اروپا مدعی شد گوگل نتایج جست و جوی كاربران را به نفع خدمات Google Shopping تغییر داده و نمایش می دهد. اتحادیه اروپا در پی این ادعا علیه سیستم عامل موبایل اندروید، دعوای آنتی تراست اقامه كرد. یكی از اعضای شورای رقابت گفت، شركت گوگل كه بخش اعظم جست و جوی اینترنتی را در اختیار دارد، طی اظهارنامه ای نسبت به اقامه دعوای شورای اروپا اعتراض كرده است.

بر اساس اظهارات این عضو كمیسیون، اگر در نتیجه تحقیقات معلوم شود كه گوگل نتیجه جست وجوی كاربران را به نفع خدمات خود تغییر داده است، متحمل مجازات های قانونی خواهد شد و ناچار است شیوه كسب و كار خود را در اروپا تغییر دهد.

گفته می شود شركت گوگل در پی جست وجوی كاربران اروپایی، خدمات مرتبطی را كه خود ارایه می كند، در صدر نتایج جست وجو نمایش می دهد و از طریق نفوذی كه به دلیل ارایه خدمات رایگان جست و جو در بین كاربران اینترنتی به دست آورده است، سایر محصولات و خدمات خود را تبلیغ كرده و سایر رقبا را به طور غیرمنصفانه از چرخه رقابت خارج می كند.

از سال ها قبل بسیاری از غول های فناوری، كمیسیون اروپایی را برای مجازات رقبای خارجی خود تشویق می كردند؛ چراكه كمیسیون اروپایی علاوه بر جریمه های نقدی، می تواند شركت هایی را كه بر خلاف قواعد حقوق رقابت اتحادیه مشغول به فعالیت هستند به تغییر رویه های تجاری وادار كند و اساسا مدل كسب وكار آن ها را دگرگون كند.

علمی**2043** 1599