۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴،‏ ۲۰:۳۶
کد خبر: 81599591
۰ نفر
6 اشتباه رايج در رژيم غذايي كه استخوان ها را ضعيف مي كند

تهران- ايرنا- مطالعات يكي از استادان جراحي ارتوپدي دانشگاه ايالتي فلوريدا در آمريكا، نشان مي دهد كه رژيم غذايي حاوي نمك زياد، نوشابه، قهوه، شكلات، مكمل ويتامين Aو غذاهاي چرب و شيرين استخوان ها را ضعيف مي كند.

به گزارش پنجشنبه گروه علمي ايرنا از پايگاه اطلاع رساني ساينس، افراد كم و بيش از مواد غذايي كه به سلامت استخوان ها كمك مي كند، اطلاع دارند؛ اما آگاهي لازم در زمينه عادت هايي كه استخوان ها را ضعيف مي كند، وجود ندارد.



برخي عادت هاي رايج و اشتباه در رژيم غذايي:



** مصرف زياد نمك

مصرف زياد نمك سبب از دست دادن كلسيم بدن مي شود؛ مطالعات انجمن قلب آمريكا نشان مي دهد كه مصرف زياد نمك، سبب دفع كلسيم ذخيره شده در بدن مي شود.

مصرف نمك علاوه بر دفع كلسيم، منجر به كاهش سطح منيزيم نيز مي شود. منيزيم نيز به اندازه كلسيم در سلامت استخوان موثر است.

متخصصان توصيه مي كنند كه براي طعم دار كردن غذا، به جاي نمك از ترشيجات و ادويه استفاده شود.

غذاهاي كنسروي و فرآوري شده، حاوي بيشترين ميزان نمك هستند.



** مصرف نوشابه

مصرف نوشابه سبب تضعيف استخوان ها مي شود؛ مطالعات نشان مي دهد كه استفاده از نوشابه هاي شيرين و گازدار، سبب كاهش سطح كلسيم و منيزيم و پوكي استخوان مي شود.

بهتر است به جاي نوشابه و نوشيدني هاي گازدار، از آب ميوه طبيعي و شير استفاده شود.



** مصرف بي رويه قهوه

مصرف بي رويه قهوه براي استخوان ها مضر است؛ مطالعات نشان مي دهد كه مصرف بي رويه قهوه، جذب كلسيم را كاهش مي دهد. مي توان چاي را جايگزين قهوه كرد و البته در مورد چاي نيز بايد تعادل را رعايت كرد.

مطالعاتي وجود دارد كه نشان مي دهد مصرف چاي، احتمال شكستگي مفصل ران را كاهش مي دهد.



** مصرف زياد شكلات

مصرف زياد شكلات براي استخوان ها مضر است؛ يك مطالعه نشان مي دهد زناني كه هر روز شكلات مي خورند، نسبت به زناني كه هفته اي يك بار شكلات مي خورند، استخوان هاي ضعيف تري دارند.

شكلات حاوي ماده اي به نام اگزالات است كه محققان احتمال مي دهند با جذب كلسيم تداخل داشته باشد.



** مصرف مكمل هاي ويتامين A

مصرف مكمل هاي ويتامين A احتمال شكستگي استخوان را افزايش مي دهد؛ مطالعات محققان نشان مي دهد كه مكمل هاي ويتامين A احتمال شكستگي استخوان را افزايش مي دهد و با ويتامين D تداخل دارد.

از اين رو توصيه مي شود از موادغذايي طبيعي حاوي منابع ويتامين A استفاده شود.



** رژيم غذايي شمال آمريكا، ناسالم ترين رژيم براي استخوان

رژيم غذايي ساكنين آمريكاي شمالي حاوي مقادير بالاي چربي، شكر، گوشت قرمز و غلات تصفيه شده مانند آرد سفيد، نان سفيد و ماكاروني است كه براي استخوان ها مفيد نيست.

نتايج اين تحقيقات در نشريه Certified Sports Nutritionist by the American Sports and Fitness Association منتشر شده است.

علمي(6)9259**1834