۲۱ مرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8159428
T T
۰ نفر

بازتاب اخبار ایران در روزنامه های عراق

۲۱ مرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8159428
بازتاب اخبار ایران در روزنامه های عراق ......................................
بغداد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 21/05/86 خارجی.عراق.مروری بر اخبار ایران **الدستور ** *"اکبر هاشمی رفسنجانی" رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درخطبه های نماز جمعه تهران از آمادگی کشورش برای مذاکرات با واشنگتن در زمینه های مختلف و بدون پیش شرط خبر داده است.
وی مذاکرات را تنها راه حل مشکلات میان دو کشور دانسته و آمریکا را از ایجاد جنک در منطقه بر حذر داشت و گفت که وجود جنک در خاورمیانه بر مصلحتها و منافع اقتصادی غرب تاثیر منفی خواهد گذاشت.
هاشمی رفسنجانی تاکید کرد که مخالفت با پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران روزی به پایان خواهد رسید و تلاش برخی از کشورها جهت ایجاد جنک های خونین در منطقه شکست خواهد خورد.
وی اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران در میدان هسته ای پیروز و سرفراز خارج خواهد شد.
هاشمی در ادامه مذاکرت صریح تنها راه حل اختلافات و رفع مشکلات پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد، ایران همواره آماده مذاکره و گفتگو در زمینه های مختلف بوده است.
**** **الصباح ** * "نوری المالکی" نخست وزیر عراق در سفر به تهران و دیدار با برخی از مسوولان ایرانی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که دولت عراق همواره با مشکلات امنیتی و سیاسی مواجه بوده است لیکن این دولت برغم مشکلات و چالشهای موجود ، همواره خواستار پیشرفت فرآیند سیاسی جاری در عراق است.
وی در سفری به جمهوری اسلامی ایران با پرویز داوودی معاون رییس جمهوری این کشور دیدار کرد.
دو طرف در این دیدار درباره اجرای قراردادهای امضا شده میان دو کشور در زمینه نفت و گاز و برق بحث و بررسی کردند.
مالکی در این دیدار از شرکت های ایرانی خواست که در پروژه های بازسازی عراق سرمایه گذاری کنند.
داوودی نیز تاکید کرد که امنیت و آرامش جمهوری اسلامی ایران وابسته به امنیت و آرامش عراق است و تهران همواره آماده حمایت از حکومت وحدت ملی این کشور است.
منوچهر متکی وزیر خارجه ایران نیز در مراسم بدرقه نوری مالکی در مصاحبه با خبرنگاران درباره نتایج سفر هیات عراقی به تهران ، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران مذاکرات مثبت و سازنده ای رابا هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق داشته است و دو طرف در این دیدار روابط دو جانبه،مشکلات و مسایل منطقه، یشرفت های داخلی عراق و مذاکرات نمایندگان ایران با ایالات متحده را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
وی همچنین از تشکیل کمیسیون سیاسی مشترک میان عراق و ایران جهت پیگیری قراردادهای امضا شده میان دو کشور خبر داد.
آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران همچنین در دیدار مالکی با وی اعلام کرد که مرجعیت دینی نجف اشرف بخصوص آیت الله سیستانی، مرجعیتی آگاه و بینا است و موضع گیری های مختلف ایشان بر ملت و آینده عراق تاثیر مثبت و سازنده ای داشته است.
آیت الله خامنه ای آینده عراق را روشن توصیف واعلام کرد که دشمنان عراق از این کشور شکست خورده خارج خواهند شد و وحدت و یکپارچگی مسوولان عراقی می تواند در حل مشکلات عراق تاثیرگذار باشد و اتحاد و یکپارچگی تمام گروه ها و طایفه های عراق برای حمایت از حکومت وحدت ملی نوری المالکی امری ضروری است.
**** ** المشرق ** * جورج بوش رییس جمهوری آمریکا در یک کنفرانس خبری تهران را برغم تاکید جمهوری اسلامی ایران برای کمک به نوری المالکی و برقراری امنیت و آرامش در عراق، به ایجاد آشوب و نا امنی در این کشور متهم کرد.
وی گفت که نوری مالکی معتقد است که ایران همواره امنیت و آرامش عراق را مورد تهدید قرار می دهد و لبخند نوری مالکی با محمود احمدی نژاد لبخندی دیپلماتیک است.
* شبکه خبری رسمی جمهوری اسلامی ایران روز شنبه گذشته از امضای قرار داد بین حسین شهرستانی وزیر نفت عراق و کاظم وزیری هامانه، وزیر نفت ایران برای ایجاد خط لوله انتقال نفت خام از بصره به آبادان خبر داد.
**** ** الزمان ** * "علی دباغ" سخنگوی دولت عراق در مصاحبه ی خبری از اهمیت سفر نوری مالکی به تهران سخن گفت و اعلام کرد که دولت عراق همواره خواستار حمایت کشورهای همسایه و افزایش روابط دوستانه است و برخی از گروه های شرکت کننده در فرآیند سیاسی جاری در عراق با کشورهای همسایه رابطه ای مستقیم دارند.
وی افزود: دولت عراق با گسترش روابط دوستانه با کشورهای همسایه، سعی می کند که جمهوری اسلامی ایران و تمام گروه ها را برای مشارکت در فرآیند سیاسی تشویق کند.
دباغ در پاسخ به سوالی پیرامون حمایت امنیتی ایران از عراق باحضور نیروهای چند ملیتی اظهار داشت که نگرش دولت عراق به نیروهای چند ملیتی با نگرش جمهوری اسلامی ایران به این نیروها تفاوت دارد، زیرا برخورد دولت عراق با این نیروها به عنوان نیروهای اشغالگر نیست.
**** **العداله ** * آیت الله "صدرالدین قبانچی" امام جمعه نجف اشرف در خطبه های سیاسی نماز جمعه هدف از سفر نوری مالکی نخست وزیر عراق به ترکیه و ایران را گسترش و استحکام روابط دوستانه اعلام و از تصمیم عربستان سعودی جهت برپایی سفارت در بغداد ابراز خرسندی کرد.
وی همچنین حمله برخی از عناصر وابسته به مذهب وهابی به حجاج بیت الله الحرام را مورد انتقاد شدید قرار داده و از دولت عربستان سعودی خواست تا تا موضع گیری لازم را در مقابل این گونه افراد اتخاذ کند.
**** **المشرق ** * آیت الله خامنه ای روز پنجشنبه در دیدار نوری المالکی نخست وزیر عراق با وی به تلاش آمریکا جهت برقراری دولتی وابسته به خود دراین کشور اشاره کرد و مهم ترین مشکل عراق را وجود اشغالگران آمریکایی دانست.
از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه ایران در بیانیه ای اعلام کرد که بحران امنیتی در عراق ناشی از سیاست ها و تصمیم های اشتباه آمریکا است.
* هوشیار زیباری" وزیر امور خارجه عراق اظهار داشت: ما مطمئن هستیم که جمهوری اسلامی از حکومت عراق حمایت می کند، زیرا کشور ما با بحران امنیتی مواجه است.
وی در مورد سخنان بوش که ایران را به دخالت در امور عراق و قاچاق سلاح متهم کرد،افزود: این نظر آمریکا است ما همواره خواستار همکاری دوستانه و جدی با ایران هستیم.
*"محمود المشهدانی" رییس مجلس عراق در مصاحبه ای دیدار المالکی از ایران و ترکیه را مورد انتقاد شدید قرار داد و افزود: بحران کنونی عراق ربطی به کشورهای مجاور ندارد و باید در داخل کشور حل شود.
وی دلیل بروز بحران در عراق را ناشی از جنک های طایفه ای، عدم اعتماد میان سیاستمداران عراق و عدم انجام مسوولیت هایی دانست که برعهده ی آنان گذاشته شده است.
از سوی دیگر "علی علا" یکی از رهبران حزب الدعوه، دیدار مالکی ازایران و ترکیه را موفقیت آمیز توصف کرد و گفت: مالکی در دیدار از تهران، از مسوولان ایرانی خواست که برای منع ورود غیرقانونی افراد مسلح و قاچاق سلاح بیشتر تلاش کنند.
وی با اشاره به دیدار مالکی از ترکیه گفت که بین دو کشور توافقنامه های امنیتی و اقتصادی امضا شده است.
خاورم/252/ 917/1459 شماره 085 ساعت 17:50 تمام
۰ نفر