۸ اردیبهشت ۱۳۹۴،‏ ۸:۰۶
کد خبر: 81587538
۰ نفر
این صنعت را تحریم های داخلی فلج كرده است

تهران - ایرنا - صنعت نساجی و پوشاك در كشورمان از فرصت و ظرفیت های لازم به منظور رفع هرچه بیشتر وابستگی اقتصاد كشورمان به نفت برخوردار است، صنعتی كه گویا بیشتردچار تحریم های داخلی شده تا خارجی، اما شواهد امر گویای آن است كه دولت یازدهم قصد دارد با رفع موانع اجرایی موجود از این فرصت به نحو مطلوب استفاده كند.

به گزارش گروه اقتصادی ایرنا، صنعت نساجی و پوشاك از قدیمی ترین صنایع بشری محسوب می شود و در كشورهای مختلف جهان از قدمت طولانی برخوردار است، چرا كه نیاز به لباس و پوشاك پس از غذا و مسكن بعنوان اصلی ترین نیازهای اولیه انسان مطرح بوده است.

صنعت نساجی كه در جریان انقلاب صنعتی اروپا رشد چشمگیری داشته و در ایران نیز پس از صنعت نفت از مهمترین و بزرگترین صنایع اشتغالزا به شمار می‌رود، شامل تمام مراحل تولید الیاف، تبدیل الیاف به نخ، تبدیل نخ به پارچه و همچنین شامل فرآیندهای تكمیلی انجام شده بر روی پارچه مانند تولید انواع پوشاك و همچنین رنگرزی و چاپ است.

اما صنعت نساجی و پوشاك كه در حال حاضر حدود پنج هزار واحد در بخش های مختلف آن در حال فعالیت می باشند و حدود 90 درصد آن در اختیار بخش خصوصی است و از این بخش بعنوان مهم ترین تجربه كشور در واگذاری واقعی صنعت به بخش خصوصی یاد می كنند، متاسفانه در سال های اخیر به دلیل عدم تصمیم گیری مناسب در شكل دهی ساختار با تهدیداتی دست و پنجه نرم می كند.

قاچاق منسوجات به داخل كشور، عدم امكان تأمین مواد اولیه با كیفیت مطلوب و قیمت ارزان، عدم تامین سرمایه در گردش این واحد های صنعتی، عدم همكاری موثر ستاد مبارزه با قاچاق كالا، سازمان حمایت از مصرف كننده و سازمان تامین اجتماعی با این صنعت و در نهایت قیمت تمام شده محصولات نساجی از جمله تهدیدات صنعت نساجی كشور است، مسائلی كه بیانگر آن است كه گویی صنعت نساجی بیشتر گریبانگیر تحریم های داخلی شده تا تحریم های بین المللی وضع شده از سوی دشمنان متخاصم خارجی!

صحبت های قابل تامل سهیلا جلودارزاده مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در اواخر سال گذشته در خصوص واردات غیرقانونی نیمی از پارچه مورد نیاز كشور از كشورهای همسایه و همچنین قاچاق سالانه 50 میلیون متر پارچه چادر مشكی كه حتی عده ای این عدد را محتاطانه تعبیر كرده اند، نیز دلیل واضحی بر مظلومیت صنعت نساجی كشورمان است.

سخنانی كه به نوعی مورد تایید ضمنی مدیركل دفتر نساجی و پوشاك وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز قرار گرفت و گلناز نصراللهی با بیان اینكه واردات پارچه بیش از نیاز كشور است، گفت: علاوه بر 50 هزار تن واردات سالانه پارچه بصورت رسمی، 80 هزار تن نیز بصورت قاچاق و غیررسمی وارد كشور می شود.

البته موضوع قاچاق پوشاك به داخل كشور نیز در سال های اخیر یه یك معضل اساسی صنعت نساجی تبدیل شده به طوری كه این وضع نابسامان انتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت را نیز در بر داشته است.

محمدرضا نعمت زاده بهمن ماه سال گذشته بود كه در بازدید از دومین نمایشگاه تخصصی پوشاك ایران، صنعت نساجی را از جمله بزرگترین صنایع پیشرو و باعث افتخار كشور دانست و از قاچاق دو میلیارد دلاری پوشاك بعنوان تنها بكی از مشكلات صنعت نساجی كشور پرده برداشت.

وی درعین حال با دعوت از مردم برای خرید و اعتماد به محصولات داخلی، بر تلاش، برنامه ریزی و مبارزه هرچه بیشتر سازمان مبارزه با قاچاق كالا با پدیده قاچاق پوشاك تاكید كرد و گفت: ما نیز اخیرا همكاری بسیار خوبی را با این سازمان در راستای كاهش قاچاق پوشاك آغاز كرده ایم.

اما رییس اتحادیه صنایع نساجی و پوشاك كشور آمار قاچاق پوشاك به كشور را دو برابر آمار ارائه شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت یعنی 4 میلیارد دلار و بصورت سازمان یافته اعلام كرد و افزود: این در حالی است كه آمار پوشاك وارد شده در كشور مطابق با آمار گمرك ایران تنها 4 میلیون دلار است.

محمود نبوی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، با بیان اینكه پوشاك قاچاق بیشتر از چین و تركیه به كشور صورت می گیرد، افزود: واقعا نمی دانیم عرضه این مقدار قاچاق به فروشگاه های كشور به چه شكلی صورت می گیرد.

وی با بیان اینكه در حال حاضر 100 واحد صنعتی و 15 هزار واحد صنفی در صنعت پوشاك كشور فعالیت دارند، به گردش سالانه 7 میلیارد دلاری این صنعت در كشورمان اشاره كرد و گفت: این درحالی است كه صنعت پوشاك كشور بعنوان یكی از مهمترین بخش های صنعت نساجی متاسفانه چند سالی است كه مورد بازسازی و نوسازی واقع نشده است.

نبوی یكی از مشكلات صنعت نساجی را بی توجهی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سرمایه گذاری مناسب در این بخش دانست و گفت: در حالی كه بسیاری از كالاهای مصرفی در كشور از جمله خودرو و سیمان جز كالاهای استراتژیك دسته بندی شده اند و از صندوق توسعه ملی برای نوسازی آنها بودجه در نظر گرفته می شود اما صنعت پوشاك از این دسته بندی فارغ است.

وی با بیان اینكه، 50 درصد بازار لباس كشور به پوشاك زنانه اختصاص دارد، عدم توانایی تولیدكنندگان این بخش در عرضه و نمایش محصولات تولیدی را از دیگر مشكلات این صنعت عنوان كرد و گفت: از عرضه و نمایش انواع پوشاك تولیدی توسط واحدهای صنعتی در فروشگاه های كشور جلوگیری می شود، این درحالی است كه همین پوشاك از سوی یكسری از شركت های به ظاهر با برندهای خارجی در كشور به نمایش گذاشته می شود و این برخوردها یادآور سیاست یك بام و دو هوا در صنعت پوشاك است.

وی عدم توانایی تولیدكنندگان داخلی در اجاره فروشگاه های عرضه پوشاك را از جمله مشكلات این صنف عنوان كرد و گفت: درحالی كه پوشاك خارجی با درصد بالایی سود در فروشگاه های كشور عرضه و به فروش می رود، تولیدكنندگان پوشاك داخلی تنها مجاز به فروش اجناس خود با 15 تا 20 درصد سود می باشند كه به هیچ عنوان كفاف هزینه های تولید و همچنین مخارج آنها را نمی دهد.



** ماشین آلات و تكنولوژی موجود در شان صنعت نساجی نیست

رییس پژوهشكده مواد و فناوری های پیشرفته در نساجی دانشگاه امیركبیر در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: وضعیت فعلی صنعت نساجی به لحاظ تكنولوژی تولید و فرآیندهای كیفی رضایت بخش نیست.

علی اكبر مراتی افزود: با تكنولوژی و ماشین آلات موجود در كشور امكان پیشرفت این صنعت محدود است و در شان صنعت نساجی نمی باشد.

وی با بیان اینكه، صنعت نساجی از پتانسیل ارتقاء سطح كمی و كیفی تولیدی برخوردار است، افزود: ما در شاخه فرش و پوشاك قوی هستیم اما در شاخه ریسندگی و بافندگی و تولید الیاف به دلیل تكنولوژی و مدیریت ضعیف هستیم.

مراتی گفت: بعد از مذاكرات انجام شده در خصوص برداشته شدن تحریم ها، شركت های زیادی تمایل به سرمایه گذاری در ایران پیدا كرده اند و صنعت نساجی از یك پتانسیل خوب در این خصوص برخوردار است.

وی با اشاره به اینكه، مدیریت در سطح كلان و حمایت های دولتی ضعیف است، گفت: 95 درصد از فعالان این بخش را تولیدكنندگان بخش خصوصی تشكیل می دهند و بایستی در حوزه سیاست گذاری مورد حمایت قرار گیرند.

به گفته مراتی، اگر صنعت نساجی بخواهد در صادرات پیشرفت داشته باشد، بایستی از تكنولوژی و دانش فنی برخوردار شود و دانش فنی را می توان از داخل كشور تامین كرد زیرا هزینه سرمایه گذاری در بخش پژوهش به ارتقاء كیفیت و ارائه محصولات جدید در بازار كمك خواهد كرد.

وی گفت: پژوهشكده مواد و فناوری های پیشرفته در نساجی دانشگاه امیركبیر در حال تدوین سند راهبردی توسعه صنعت پوشاك كشور است كه براساس آن حمایت های دولتی از این بخش تقویت خواهد شد.

رییس پژوهشكده مواد و فناوری های پیشرفته در نساجی دانشگاه امیركبیر اظهار داشت: صنعت نساجی بعنوان تنها صنعتی است كه در حال حاضر از مزیت نسبی در صادرات برخوردار و از ظرفیت های لازم به منظور توسعه كشور برخوردار است.



** امیدواری از احیاء دوباره صنعت نساجی كشور

در حالی كه دولت یازدهم در اقدامی بی سابقه كاهش هرچه بیشتر بودجه 1394 به نفت را مورد توجه و تاكید قرار داده و سیاست خارجی كشورمان به دنبال بیانیه مذاكرات هسته ای در لوزان سوییس مبتنی بر رفع تحریم های اقتصادی كشور بنا شده است، اواخر هفته گذشته كنفرانسی تحت عنوان'تكنولوژی آلمان به دیدار صنعت نساجی در ایران می آید( VDAM)'به همت اتاق بازرگانی ایران و آلمان و انجمن ماشین سازی نساجی آلمان، سازمان بسیج علمی كشور و مجله نساجی موفق برگزار شد.

هدف از برگزاری كنفرانس( VDAM) راهنمایی موثر تولیدكنندگان داخلی صنعت نساجی در زمینه های مختلف شامل ریسندگی، بافندگی، رنگرزی و تكمیل تولیدات بی بافت، پوشاك و فرش و آشنایی با صنعت نساجی آلمان بود تا تولیدكنندگان داخلی بتوانند هرچه بیشتر به روز شده و تولید قابل رقابتی را در دنیا عرضه كنند.

حضور مدیركل صنایع نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این كنفرانس در واقع مهر تاییدی از سوی این وزارتخانه به كنفرانس ( VDAM) بود و گویای آن است كه دولت یازدهم قصد دارد با رفع موانع اجرایی موجود، از ظرفیت های صنعت نساجی به نحو مطلوبی استفاده كند چرا كه توجه به صنعت نساجی و پوشاك فرصتی ناب برای رفع وابستگی اقتصاد ملی به نفت به حساب می آید.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب و مدیر مركز تحقیقات نساجی پوشاك و مد و لباس حصان وابسته به سازمان بسیج علمی كشور بعنوان یكی از برگزار كنندگان كنفرانس (VDAM) در تهران هدف از برگزاری این كنفرانس را احیاء مجدد صنعت نساجی كشور عنوان كرد.

امین مفتاحی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، افزود: این كنفرانس كه با سخنرانی 40 صنعتگر خارجی و داخلی در زمینه صنایع نساجی، فرش و بخش های مختلف تولیدی منسوجات همراه بود، با حضور 35 شركت مطرح صنعت نساجی آلمان كه همه آنها از بالاترین سطح تكنولوژی دنیا برخوردار هستند و همچنین حدود 800 فعال اقتصادی صنعت نساجی كشور برگزار شد.

به گفته وی، پس از رفع تحریم های بین المللی كشورمان امكان ورود ماشین آلات و تكنولوژی نساجی برای بستن شیرنفت و صادرات غیرنفتی برای كشور فراهم خواهد شد.

وی اظهار داشت: نماینده این شركت ها در تلاش هستند كه با فراهم نمودن بالاترین سطح برای مشتریان ایرانی كه بتوانند با تسهیلات خوب و امكانات مطلوب به روزترین و مدرن ترین امكانات تكنولوژی را وارد ایران كنند.



** صنعت نساجی ایران نیازمند بازسازی است

مسوول بخش نمایشگاه ها و كنفرانس های انجمن ماشین سازی آلمان (VDAM)نیز هدف از آمدن به ایران را افزایش تجارت بین آلمان و ایران در بخش نساجی عنوان كرد.

بوریس آباجی اف به خبرنگار ایرنا گفت: ما می دانیم ایران نیاز به ماشین آلات جدید در صنعت نساجی دارد و چون تحریم ها روبه كاهش است یكی از مسائل مهم این است كه زمینه هایی فراهم كنیم تا ایرانی ها بتوانند ماشین آلات جدید در اختیار داشته باشند.

مسوول بخش نمایشگاه ها و كنفرانس های انجمن ماشین سازی آلمان( VDAM) گفت: تولیدكنندگان صنعت نساجی ایران ضمن حضور در این كنفرانس با 35 نوع ماشین آلات نساجی شناخته شده آلمانی و لوازم جانبی سازندگان آن بهره مند شدند.



** وقتی كه چینی ها هم از ماشین آلات نساجی آلمانی استفاده می كنند

اما دبیر كارگروه صنعت مد و لباس و از كارخانه داران قدیمی با 40 سابقه فعالیت در صنعت نساجی، یكی از معضلات این صنعت را فرسودگی ماشین آلات و قدیمی بودن آنها دانست.

حمید نیك طبع در گفت و گو با ایرنا، هدف از شركت در كنفرانس دو روزه(VDAM) را سرآمد بودن تكنولوژی آلمان در صنعت نساجی در مقایسه با سایر كشورهای صنعتی از جمله چین عنوان كرد و گفت: برای صنعتگران ایرانی بهتر است كه از تكنولوژی آلمانی استفاده كنند چرا كه خود چینی ها نیز از ماشین آلات آلمانی در صنعت نساجی استفاده می كنند.

وی در ادامه، طراحی در صنعت نساجی كشورمان را ضعیف دانست و گفت: این مسئله هجوم محصولات خارجی به كشور را به دنبال داشته و ما باید این حلقه مفقوده را به صنعت نساجی كشور متصل كنیم.

نیك طبع با بیان اینكه در حال حاضر بهترین نخ و پارچه در كشور تولید می شود، افزود: عرضه كنندگان لباس های روز یا مزون دار كه بهترین لباس ها را به منظور عرضه به خانم ها استفاده می كند، هم اكنون با صنعت پوشاك متصل نیست و ما باید در راستای صنعتی و مدرنیته كردن هرچه بیشتر صنعت پوشاك كشور قدم برداریم.

وی با بیان اینكه، صنعت نساجی ما از مشكل برند رنج می برد، گفت: در حال حاضر یكسری پارچه های تولیدی ایران با برند خارجی مانند تركیه در بازار فروش عرضه می شود در صورتی كه قوی ترین صنعت كشورمان پس از نفت، صنعت نساجی است.

از: یوسف درویشی

اقتصام (5)1558