۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۲۶
کد خبر: 81581981
T T
۰ نفر
80 هزار ميليارد ريال براي ارتقاي امنيت مرزها هزينه مي شود

مهاباد - ايرنا - فرمانده مرزباني نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران گفت: براي ارتقاي امنيت مرزهاي كشور 80 هزار ميليارد ريال اعتبار هزينه خواهد شد.

سردار قاسم رضايي چهارشنبه شب در گفت و گو با خبرنگاران در مرز تمرچين پيرانشهر افزود: از اين ميزان اعتبار 50 هزار ميليارد ريال در بخش تامين تجهيزات مورد نياز مرزي و مابقي نيز براي ايجاد تاسيسات و تقويت زيربناهاي مرزي هزينه خواهد شد .

وي گفت: پيش بيني شده است اين ميزان اعتبار در صورت تامين در مدت پنج سال در مناطق مرزي هزينه شده و در پايان اين مدت كاملا عملياتي شود .

سردار رضايي اضافه كرد: براي تامين اين اعتبار با نمايندگان مجلس جلساتي برگزار شده كه ضرورت تامين آن مورد تاييد مجلس و مسوولان امنيتي كشور قرار گرفته و پيش بيني شده است اجرا آن به محض تخصيص اين اعتبار از سال جاري آغاز شود .

وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران داراي هشت هزار و 755 كيلومتر مرز مشترك با كشورهاي همسايه است گفت: با وجود داشتن اين ميزان مرز مشترك در حال حاضر مرزهاي كشور با تلاش و فداكاري سربازان و افسران مرزدار كشورمان از امنيت بسيار خوبي برخوردار است .

فرمانده مرزباني كشور همچنين با سازنده خواندن مذاكرات خود با هيات هاي عراقي در اقليم كردستان عراق افزود: در اين ديدارها كه در راستاي هماهنگي و تعاملات مرزي دو كشور ايران و عراق صورت گرفت مصوبات جلسات گذشته در توافقات بصره و بغداد مورد بررسي قرار گرفت .

وي گفت: در جلسات انجام شده با مسوولان اقليم كردستان عراق مساله قاچاق و باراندازهايي كه توسط قاچاقچيان در نزديكي مرزهاي دو كشور ايجاد شده مورد بررسي قرار گرفته و با توافقات انجام شده با طرف مقابل مقرر شد تا با انجام عمليات هاي مختلف اين مشكل مرزي مرتفع شود .

سردار رضايي اضافه كرد: همچنين با طرف عراقي توافق شد تا نسبت به پاكسازي مناطق مرزي كه برخي نيروهاي معاند اقدام به ايجاد مقرهايي در آن كرده اند اقدام نمايد.

وي يادآوري كرد: در اين ديدارها همچنين تردد غيرمجاز اتباع دو كشور، ساماندهي ميله هاي مرزي و مناطق خط مرزي نيز مورد بررسي طرفين قرار گرفت.

سردار رضايي همچنين به ملاقات خود با نچيروان بارزاني نخست وزير اقليم كردستان عراق نيز اشاره كرد و گفت: در اين ديدار نيز افزايش ارايه تسهيلات به مرزنشينان دو كشور ، افزايش ميزان ساعات تردد در مرزها ، بحث ترانزيت و رفع برخي مشكلات موجود در مرزهاي رسمي طرفين مورد بحث و بررسي قرار گرفت .

وي با بيان اينكه مرزهاي غربي كشور از امنيت بسيار بالايي برخوردار هستند افزود: آنچه كه در اين مناطق نگران كننده است بحث قاچاق كالا است كه با طرف عراقي توافق شد تا اين نگراني طرف ايراني با اقدامات آنها در اسرع وقت مرتفع شود .

فرمانده مرزباني نيروي انتظامي كشورمان در راس يك هيات نظامي روز سه شنبه به اقليم كردستان عراق سفر كرده بود .

طرفين ايران و عراقي در جلسات مشتركي كه روز چهارشنبه در اربيل مركز اقليم كردستان عراق برگزار شد يك توافقنامه امضا كردند كه براساس آن دو كشور براي كنترل دقيق تر مرزهاي طولاني دو كشور و همچنين مقابله با تحركات احتمالي تروريستي و نيز جلوگيري از تخلفات قانوني همكاري هاي خود را گسترش مي دهند.

اين توافقنامه را سردار قاسم رضايي و سرتيپ عبدالكريم مصطفي فرماندهان مرزباني دو كشور امضا كرده اند.

فرمانده مرزباني كشورمان چهارشنبه شب از طريق مرز تمرچين پيرانشهر به كشور بازگشت و مورد استقبال مسوولان قرار گرفت .

6185/6064/2093