۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۷:۴۵
کد خبر: 81579963
T T
۰ نفر
افزایش یك میلیون و 200 هزار بشكه ای صادرات نفت خام ایران تا پایان سال 2016

تهران - ایرنا - رئیس موسسه فكتز گلوبال انرژی گفت: ایران در صورت لغو تحریم‌ها می تواند تا پایان سال ٢٠١٥ میلادی، ٥٠٠ هزار بشكه در روز و در سال 2016 نیز ٧٠٠ هزار بشكه در روز به صادرات نفت خود اضافه كند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری گلف نیوز، انتظار می‌رود با لغو تحریم‌ها علیه ایران،‌ صادرات نفت این كشور تا پایان تابستان ٢٠٠ هزار بشكه در روز افزایش یابد و تا پایان سال جاری میلادی نیز ٣٠٠ هزار بشكه دیگر به آن اضافه شود.

به گفته فریدون فشاركی رئیس موسسه «فكتز گلوبال انرژی»، ایران قادر است تا ژوئن ٢٠١٦ نیز علاوه بر ٥٠٠ هزار بشكه قبلی، ٧٠٠ هزار بشكه در روز به صادرات نفت خود اضافه كند.

فشاركی كه در جریان بیست و سومین همایش نفت و گاز خاورمیانه در ابوظبی سخن می‌گفت، افزود: انتظار می‌رود صادرات میعانات گازی ایران نیز ٢٠٠ هزار بشكه در روز افزایش یابد.

وی با اشاره به تاثیرات لغو تحریم‌های نفتی علیه ایران بر خاورمیانه، گفت: ایران قادر است در خصوص ایجاد خطوط لوله گاز به امارات،‌ عمان و كویت و همچنین صادرات گاز طبیعی مایع به كشورهای شورای همكاری خلیج فارس، فعالیت كند.

این كارشناس مسائل انرژی در خصوص پیش‌بینی خود از قیمت نفت، تصریح كرد: دو سناریو قابل تصور است كه در سناریوی اول قیمت نفت در ١٠ سال آینده بین ٥٠ تا ٨٠ دلار برای هر بشكه خواهد بود و در سناریوی دوم این میزان بین ٤٠ تا ٦٠ دلار است.

فشاركی گفت: ثبات در بازار نفت یك امر غیرطبیعی است كه اگر اتفاق بیفتد به این معناست كه كسی در حال مدیریت بازار است. تا پایان ماه ژوئن، حتی ممكن است قیمت نفت به ١٥ دلار در هر بشكه كاهش یابد.

اقتصام(1)2022**1558

سرخط اخبار اقتصاد