۱۲ مرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8157700
T T
۰ نفر
یک مقام آلمانی : نباید هر تغییر در سیاست ها آمریکا را قبول کنیم ...............................................................
برلین، خبرگزاری جمهوری اسلامی 12/05/86 خارجی.سیاسی.آلمان.آمریکا.
یک مقام آلمانی در واکنش به برنامه صدور سلاح آمریکا به منطقه خاورمیانه گفت برلین نباید هر تغییری در سیاست واشنگتن را بدون چون و چرا قبول کند.
این مطلب را "کاستن فولک" هماهنک کننده سیاست های آلمان و آمریکا روز جمعه در گفت و گو با نشریه آلمانی دی ولت اعلام کرد.
وی گفت: پیشتر اگر سیاستمداری از ایجاد ثبات در منطقه حمایت می کرد متهم می شد که آرزوی سیاسی کمی برای منطقه دارد ولی در زمان حاضر که با روند مسلحسازی کشورهای منطقه مخالفت می شود ما را متهم می کنند که به حد کافی واقع بینی نداریم چرا که همچنان خواهان تقویت دمکراسی و حقوق بشر در منطقه هستیم .
فولک پیش از این هم از کمک نظامی واشنگتن به چندین کشور عربی و رژیم صهیونیستی بشدت انتقاد کرده و آن را تناقضی آشکار در سیاست خارجی آمریکا دانسته بود.
وی افزود: واشنگتن از یک سو مدعی تقویت دموکراسی در خاورمیانه است و از طرف دیگر رژیمهای غیر دمکراتیک منطقه از جمله عربستان را مورد حمایتهای مالی و تسلیحاتی خود قرار می دهد.
لازم به یادآوری است که در پی انتشار گزارشهایی دال بر برنامه واشنگتن برای صدور تسلیحات به خاورمیانه، بسیاری از مقامهای آلمانی از جمله "فرانک والتر اشتاین مایر" وزیر امور خارجه و نیز نمایندگان احزاب این کشور این اقدام را محکوم کردند.
آنان همچنین در واکنشهای خود ابراز عقیده کردند که افزایش تسلیحات نمی تواند راه حل مناسبی برای پایان دادن به مناقشات جاری در مناطق درگیر در خاورمیانه و خاور نزدیک باشد و بطور قطع سیاست راهبردی برلین در این زمینه با واشنگتن متفاوت است.
همچنین در این واکنشها با اشاره به تجهیز رژیم صدام به تسلیحات مختلف توسط آمریکا در جریان جنک این رژیم علیه جمهوری اسلامی ایران، یادآوری شد که چنین راهبردی در گذشته هم با ناکامی مواجه شده بود.
همچنین احزاب آلمانی با اشاره به اینکه بیشتر دولتهای منطقه از جمله عربستان سعودی جزو حکومتهای بی ثبات محسوب می شوند، ابراز نگرانی کردند که تسلیحات جدید آمریکا همانند گذشته ممکن است در اختیار گروههای افراطی منطقه قرار گیرد.
مقامات آمریکایی اخیرا اعلام کردند که قصد دارند در چارچوب یک برنامه 10 ساله حدود 60 میلیارد دلار تسلیحات در اختیار برخی رژیم های منطقه از جمله رژیم اشغالگر قدس و نیز مصر و عربستان قرار دهند.
اروپام/250 شماره 063 ساعت 11:16 تمام
۰ نفر