۲۷ تیر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8155768
T T
۰ نفر
مقام ایساف: 156 غیرنظامی افغان در انفجار کشته شده اند ......................................................................
کابل ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/04/86 خارجی.اجتماعی.افغانستان.انفجار.
"توماس کلی" معاون واحد عملیات ضد مواد انفجاری نیروهای بین المللی کمک به امنیت افغانستان (ایساف )، گفت که از آغاز سال 2007 میلادی 156 غیرنظامی بر اثر انفجار کشته و 435 نفر زخمی شده اند.
وی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: شورشیان مخالف دولت آگاهانه مردم را هدف عملیات انتحاری، انفجارمین و بمب گذاری قرار می دهند.
این مقام ایساف گفت: کسانی که در افغانستان اقدام به حملات انتحاری علیه نیروهای خارجی و سربازان دولتی می کنند، 15 تا 24 سال سن دارند.
وی اظهار داشت: این افراد در حالی که ریش خود را تراشیده و لباس محلی بر تن دارند، سوار بر خودروهای شخصی، به حملات انتحاری دست می زنند.
توماس کلی، حمله انتحاری 19 تیر امسال در بازار شهر "دهراوود" ولایت ارزگان را که 20 کشته و 50 زخمی برجای گذاشت، بزرگترین انفجار ذکر کرد.
وی گفت: در افغانستان 10 منطقه با بیشترین موارد بمب گذاری مواجه است که قندهار خطرناکترین آن می باشد.
معاون واحد عملیات ضد مواد انفجاری ایساف بر اهمیت اطلاع رسانی در کشف مواد جاگذاری شده تاکید کرد و گفت: مردم می توانند ضمن تماس با شماره "100"، موارد مشکوک را اطلاع دهند.
وی افزود: 10 درصد بمب های جاسازی شده قبل از انفجار از سوی مردم گزارش شده که اغلب آنها نیز خنثی شده است.
توماس کلی گفت: به علت وقوع سه دهه جنک در افغانستان،انواع مواد منفجر نشده ساخت شوروی سابق، انگلیس، چین، پاکستان، مصر، یوگسلاوی سابق و ایران در این کشور موجود است.
وی هرگونه ارتباط میان مواد منفجره مورد استفاده در عراق، در افغانستان را نیز تکذیب کرد.
این مقام ایساف افزود: مواد منفجره کشف شده در افغانستان در آزمایشگاه بررسی شده است و با مواد منفجره کشف شده در عراق ارتباطی ندارد.
وی ضرورت کاهش حضور نیروهای خارجی در افغانستان را ظرفیت سازی برای مشارکت مردم، پلیس و نیروهای مسلح عنوان کرد و گفت: با افزایش ظرفیت ها، می توان به راه حل درازمدت نیز دست یافت.
آساق/332/1071/1415 شماره 111 ساعت 14:39 تمام
۰ نفر