۸ فروردین ۱۳۹۴،‏ ۹:۵۷
کد خبر: 81552855
۰ نفر
گردشگري دريايي؛ ظرفيت مهم اما مغفول بوشهر

پايگاه اطلاع رساني خليج فارس روز پنجشنبه ششم فروردين 94 درمطلبي به قلم وحيد پورجماد نوشت: گردشگري دريايي ظرفيت مهم اما مغفول استان بوشهر است.

در ادامه اين مطلب آمده است: ايران با وجود دارا بودن 5800 كيلومتر نوار ساحلي در خليج فارس، درياهاي عمان و خزر، نه تنها سهم بسيار ناچيزي از در آمدهاي گردشگري دريايي جهان و خاورميانه را به خود اختصاص داده بلكه حتي نتوانسته گردشگران داخلي را هم پاسخگو باشد، به گونه‌اي كه بسياري از هموطنانمان براي بهره‌گيري از سواحل و امكانات گردشگري دريايي، راهي كشورهاي همسايه مانند امارات و تركيه مي‌شوند.

امروزه صنعت گردشگري در دنيا از رشد قابل توجهي برخوردار است به گونه‌اي كه علي‌رغم بحران اقتصادي، تعداد گرشگران دنيا رشد چشمگيري داشته است.

در حال حاضر اين صنعت زمينه اشتغال حدود 225 ميليون نفر در سراسر جهان را فراهم كرده و 9 در صد از كل توليد ناخالص اقتصاد جهاني به آن وابسته است.

در اين ميان كشورهاي منطقه آسيا و اقيانوسيه مقصد اصلي بخش قابل توجهي از گردشگران بوده كه تعداد زيادي از آنان را گردشگران دريايي تشكيل مي‌دهد.

مطالعات انجام شده توسط آژانس‌هاي بين المللي وابسته به سازمان ملل نشان مي‌دهد تعداد گردشگران در سراسر جهان در سال 2020 ميلادي به يك ميليادر و 600 ميليون نفر خواهد رسيد. در اين راستا سازمان مذكور پيش‌بيني مي‌كند كه منطقه خاورميانه پس از منطقه شرق آسيا بالاترين ميزان رشد توريسيم را در جهان دارا باشد. اين در حالي است كه كشور ايران علي‌رغم برخورداري از تمدن ديرينه، تنوع آب و هوايي و جاذبه‌هاي فراوان گردشگري تنها يك صدم در صد از سهم گردشگري جهان را به تخود اختصاص داده است.

در اين زمينه مي‌توان به در آمد 32 ميليارد دلاري كشور همسايه ايران يعني تركيه در سال 2013 ميلادي در مقابل در آمد 4/2 ميليارد دلاري ايران از اين صنعت اشاره كرد.

گردشگري دريايي و ساحلي، يكي از مهم ترين، جذاب ترين و سودآورترين حوزه هاي گردشگري در همه جهان است اما در ايران، هنوز چنان كه شايسته است به اين حوزه پرداخته نشده است در سال 2012 تعداد 16 ميليون نفر در جهان سفر دريايي داشته اند و در سال 2013 اين رقم به 20 ميليون نفر با درآمدي معادل 34 ميليارد دلار بالغ شده است، با اين وجود درآمددر حالي كه در دنيا طرف‌داران بسياري را به خود جذب كرده است به گونه‌اي كه بسياري از كشورهاي كوچك حوزه خليج فارس تنها با داشتن چند صد متر نوار ساحلي تبديل به قطب توريسيم دريايي در منطقه شده‌اند.

گردشگري دريايي همواره حلقه‌اي مفقوده در ميان ساير بخش‌هاي گردشگري است به گونه‌اي كه حتي زير ساخت‌هاي آن نيز در كشورمان وجود ندارد.پرسشي كه مطرح است، اين است كه با توجه به امكانات باالقوه كشور چه زماني قرار است ثروت گردشگري در سواحل مورد توجه مسئولان امر قرار گيرد؟

بحث خاص اين يادداشت، استان بوشهر است. اين استان با بيش از 700 كيلومتر مرز آبي با سواحل خليج فارس كه از اين نظر در سطح كشور بي نظير است، يكي از ظرفيت هاي بالقوه در گردشگري دريا و ساحل مي باشد كه هم ابعاد گسترده اي براي سرمايه گذاري دارد و هم از جذابيت بالايي توريستي برخوردار است.

امروزه در اغلب كشورهاي دنيا توجه به تورهاي دريايي، حمل نقل دريايي، ورزش و تفريحات آبي، غواصي و ساير سرگرمي هاي مرتبط با ساحل و فراساحل در صدر برنامه هاي گردشگري قرار دارد، اما با توجه به ساحلي بودن استان بوشهر، گردشگري دريايي يكي از ظرفيت‌هاي بالقوه است كه مغفول مانده است. در حالي كه سواحل استان بوشهر اين قابليت را دارد كه بوشهر را به عنوان يكي از قطب‌هاي گردشگري دريايي كشور مبدل سازد.

سواحل تميز و ماسه‌اي، جنگل‌هاي حرا، بندر تاريخي سيراف، بافت تاريخي بوشهر از جمله جاذبه‌هاي گردشگري ساحلي استان است، اما علي‌رغم داشتن جاذبه‌هاي فراوان براي گردشگري، به دليل فراهم نبودن زير ساخت‌ها، نداشتن امكانات رفاهي، تفريحي و خدمات مورد نياز گردشگري در دريا و جزاير مانند كشتي‌هاي تفريحي، رستوران‌هاي دريايي،هتل و...، بهره‌اي از اين تعمت خداداي نبرده ايم.

در استان بوشهر در طول سال يك تور يا شناور گردشگري دريايي وجود ندارد، اين در حالي است كه در كشور امارات و بندر دوبي، با تغييراتي اندك، لنج هاي سنتي را به لنج هاي توريستي تبديل كرده اند و گردشگران دريايي طي 2 ساعت گشت دريايي در آب هاي ساحل دوبي و صرف شام در عرشه كشتي، خاطره خوشي را از سفر به همراه مي برند. اين سفر به ازاي هر نفر بين 200 الي 300 درهم براي اقتصاد آن كشور ارز آوري و درآمدزايي دارد؛ توري كه به صورت خانوادگي انجام شده و در آن موازين اسلامي هم رعايت مي شود.

اگرچه سالانه مخصوصا در ايام نوروز مسافران بسيار زيادي به استان بوشهر سفر مي كنند و در سال گذشته بوشهر به همراه استانهاي اصفهان، خوزستان و شيراز پرترددترين مسيرهاي نوروز معرفي شد، اما تقريبا هدف اغلب آنها به قصد خريد از بازارهاي بوشهر، گناوه و ديلم است و اين فرصت بسيار خوب براي رونق بخشيدن به گردشگري دريايي كه مي تواند يكي از بهترين راه هاي درآمدزايي و اشتغال براي استان باشد، مغفول مي ماند.

لازمه شكل گيري و بهره برداري از ظرفيت گردشگري دريايي در استان، وجود زيرساخت هاي مختلف مي باشد كه مهمترين آن اسكله تفريحي و شناورهاي مسافربري تفريحي استاندارد است كه بوشهر فاقد آن هست.

هم اكنون اسكله تفريحي در طول سواحل استان بوشهر براي خدمات رساني به گردشگران وجود ندارد و در ايام نوروز نيز از اسكله هاي بنادر صيادي استان استفاده مي شود كه خبر مي رسد امسال ناهماهنگي و موانعي براي استفاده از آن پيش آمده است.

اسكله تفريحي بوشهر در مهرماه سال 91 با مشارك شهرداري بندر بوشهر و سازمان ميراث فرهنگي استان كلنگ آن به زمين زده شد و قرار بود به طول 200 متر و عرض 15 متر با اعتبار اوليه 80 ميليارد ريال در ساحل شهر بوشهر احداث ‌شود.

در فاز نخست اين پروژه 20 ميليارد ريال اعتبار تخصيص داده شده بود و قرار بود اين طرح در بهمن ماه همان سال افتتاح شود، اما در حالي كه وارد نوروز 93 شده ايم، اين اسكله راكد مانده و چهره بسيار نازيبايي نيز به دليل وجود تاسيسات كارگاهي به ساحل (مجاور رستوران رافائل) داده است.

همچنين به دليل نبود شناورهاي استاندارد گردشگري، افرادي كه قصد دارند در آبهاي بوشهر گشت داشته باشند، بايد از قايق هاي صيادي يا باري استفاده كنند.

اما راهكار استفاده از اين ظرفيت بسيار خوب چيست؟

در گام نخست، بايد پتانسيل هاي ساحلي استان از نظر دريايي و ساحلي و جاذبه هاي آنها، شناسايي و در ادامه، يك نقشه جامع در اين حوزه، تهيه شود، به گونه اي كه در اين نقشه از نظر اقتصادي، گردشگري دريايي بتواند براي استان درآمدزا باشد و فرصت اشتغال و كارآفريني ايجاد نمايد.

در گردشگري دريايي، اگرچه سطح دريا ممكن است به تنهايي جاذبه اي نداشه باشد اما جاذبه هاي مسير سفر تعيين كننده است.

از سوي ديگر افرادي هستند كه نمي خواهند يا نمي توانند با شناور، سفر دريايي داشته باشند كه براي اين افراد، بايد گردشگري ساحلي وجود آورد، يعني سفرهاي بسيار كوتاه با قايق هاي كوچك يا استفاده از ورزش هاي آبي مثل جت اسكي و نيز غواصي كه كلوب هاي دريايي براي اين كار، خدمات ارائه مي دهند. احداث پلاژ، همچنين در سطح دنيا، آكواريوم هاي نيمه طبيعي در سواحل و كنار شهرها طراحي شده و انواع ماهي ها در آنجا نگهداري مي شوند، بايد در اين نقشه جامع ديده شود.

همچنين بايد در اين نقش جامع به دنبال جذابيت هاي جديد در گردشگري دريايي بود. به عنوان مثال، باستان شناسي دريايي خليج فارس يكي از پتانسيل هاي بسيار بالاي ايران در گردشگري است كه از آن غفلت شده، در حالي كه تاريخ بسيار كهن و گنج هاي بزرگي در اعماق خليج فارس نهفته است.

همچنين در بخش كشاورزي دريايي هم كار خاصي انجام نداده ايم. در حال حاضر نمونه هاي جلبك هاي دريايي بسيار مناسبي در خليج فارس وجود دارد و مي تواند كاشته شود و ماحصل آن را با قيمت هاي مناسب، در بازارهاي جهاني به فروش رساند كه خوشبختانه از افراد صاحبنظر در اين زمينه نظير دكتر نبي پور نيز ساكن بوشهر داريم كه مي تواند نقش بسيار مهمي در اين مهم داشته باشند.

از اين رو، در صورت تدوين نقشه جامعي كه در قالب آن، ظرفيت هاي گردشگري، نيازها و نقاط ضعف و قوت بخش هاي مختلف ساحلي استان مشخص شود، مي تواند به بهره مندي و بهره برداري از درياها و سواحل استان و احياء صنعت گردشگري دريايي منجر شود.

6043