با لبخند جریمه كنید/ اعتماد و حرمت به نوروزبانان بی نوروز در جاده ها

تهران- ایرنا- رانندگی در خیابان و جاده ها و نظارت ، كنترل و سرانجام برخورد ماموران راهنمایی و رانندگی با كسانی كه فرمان خودرو را در دست دارند سال ها است كه به عنوان معیار و شاخص فرهنگ مردم یك كشور تبدیل شده بطوریكه برخی جامعه شناسان حتی مردم عادی بر این باورند كه از طریق رانندگی و نیروهای راهور هر كشور می توان به سطح فرهنگی یك كشور پی برد.

به گزارش ایرنا ، حضور نیروهای راهور در خیابان شهرها و جاده های بین شهری، رانندگی ، امنیت جاده ها و جریمه در ایام نوروز و آغاز و افزایش مسافرت های مردم، واژه ها و بحث هایی است كه در بین مردم و رسانه ها داغ می شود.

هریك از طرفین ( راننده و مامور راهور) از یكدیگیر تصویری دارند، تصویری گاه واقعی و گاه غیر واقعی است.

عینكی آفتابی روی چشم دارد و سر چهارراه ایستاده و اندكی اخم چاشنی چهره ناآرامش است كه نشان می دهد این روزها سخت تر از دیگر ایام سال بر او می گذرد.

مشخصات این چهره را اغلب ما و بخصوص رانندگان می شناسند. مردانی با لباسی سفید و عینكی آفتابی به روی چشم و البته قبضی به دست كه مشخصه آخر بیشتر آنان را در ذهن رانندگان ماندگار می كند.

كافی است از ماموران راهنمایی و رانندگی در تاكسی ها حرف بزنید تا سر درد و دل آنان باز شود. درد و دل هایی كه گاه ما در مقام قضاوت یكطرفه قرار می هد و اغلب چهره ای نه چندان مهربان از یك مامور راهنمایی و رانندگی را در ذهن ما ترسیم می كند. این قضاوت ها به خصوص در مواقعی كه اتومبیلی كه به دلیل تخلف و سد معبر به اصطلاح حمل با جرثقیل می شود بیشتر می شود و همه با این واژه مشترك روبرو می شویم: بیچاره راننده، عجب سنگدل هایی هستند.

گاه رفتار برخی ماموران به دلیل فشارهای كاری كه زیاد است، احتمال دارد سوال برانگیز باشد اما با این حال تاكنون از خود این پرسش را مطرح كرده ایم كه اگر این افراد، دوربین های هوشمند و قبض های جریمه را حذف كنیم در شهر چه اتفاقی رخ می دهد؟ اگر نگاهی منصفانه به وضعیت ترافیك شهری داشته باشیم در می یابیم با توجه به حجم بالای تردد وسایل نقلیه در خیابان های تهران، عدم برخورد با متخلفین كه تعداد آنان نیز كم نیست نتیجه ای جز بی نظمی و افزایش ترافیك ندارد و این مهم به خصوص در شب های منتهی با سال جدید بیشتر به چشم آمد.

اما این روزها با توجه به افزایش سفرهای شهری، نقش ماموران راهنمایی و رانندگی بیش از هر زمان دیگری به چشم می آید؛ روزهایی كه هر سال بر اساس آمار و ارقام كم حادثه هم نبوده اند.

احمد شجاعی رییس سازمان پزشكی قانونی كشور در این باره گفته كه به نظر می رسد بیشترین تلفات ناشی از تصادفات در سنین بین 30 تا 40 باشند اما 60 ساله ها آمار اولیه در این بخش را به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان اینكه پیشتر بالاترین آمار تلفات تصادفات مربوط به رانندگان بود، تصریح كرد: 65 درصد میزان تلفات ناشی از تصادفات، برون شهری، 26 درصد درون شهری، 8 / 7 درصد جاده های روستایی و نیم درصد نامعلوم است.

رییس سازمان پزشكی قانونی با بیان اینكه از 25 اسفند تا 16 فروردین ماه جز ایام نوروز به شمار می رود، افزود: سال 92 كه نوروز 21 روزه بود، میزان تلفات ناشی از تصادفات سیر نزولی داشت.

شجاعی با بیان اینكه در نوروز سال 1393، یك هزار و 84 نفر كشته شدند، افزود: چهار استان خوزستان، خراسان رضوی، تهران و فارس در سال های 90 تا كنون در صدر حوادث قرار داشتند.

این آمار در حالی اعلام شد كه رییس پلیس راهور از توقیف بیش از دو هزار گواهینامه درآستانه تعطیلات خبر داد.

سردار اسكندر مومنی رییس پلیس راهور نیروی انتظامی گفت: در آستانه تعطیلات نوروزی، دو هزار و 43 گواهینامه رانندگی توقیف شد و پنج هزار مورد دیگر در آستانه كسب 30 نمره منفی و ضبط گواهینامه هستند.

وی در آخرین نشست خبری اش افزود: از بین 170 كد تخلف، 20 تخلف توسط قانونگذار به عنوان تخلفات حادثه ساز اعلام شده و بر این اساس چنانچه میزان تخلف فردی به نمره منفی 30 برسد، گواهینامه او ضبط و برای مدت سه تا شش ماه نمی تواند رانندگی كند.

سردار مومنی گفت: به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه، 25 نفر در سال های 84 تا 85 كشته می شدند و این رقم در سال 92 به 6.7 رسید و باید تا پایان 95 به چهار نفر برسد.

به گفته رییس پلیس راهور، میانگین كشته ها در دنیا به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 7.5، آسیا 10.9، اروپا 2.7 و ایران 6.7 است.

آمارهای منتشر شده شاید دلیل برخوردهای راهنمایی و رانندگی با رانندگان متخلف باشد. رانندگانی كه به گفته احمد شجاعی رییس سازمان پزشكی قانونی كشور بیشترین حجم كشته ها را در حوادث رانندگی شامل می شوند.

هریك از طرفین به یكدیگر توصیه هایی دارند ، یكی می گوید كه قطعا برخورد با این رانندگان امری ضروری است اما برخورد متین و با آرامش ماموران با متخلفان قطعا عصبانیت حاصل از جریمه را كاهش می دهد. به هر حال رانندگانی كه این روزها در جاده ها در حال رانندگی هستند به دلیل مسافت، ترافیك های احتمالی و مسائل دیگر در آرامش نبوده و در مواقعی عصبانی شوند اما برخورد چكشی در ارائه برگه جریمه و در برخورد با راننده متخلف، بر این عصبانیت می افزاید كه این مهم ممكن است به دیگر حوادث رانندگی منجر شود.

با توجه به ابزار برخوردی در اختیار ماموران راهنمایی و رانندگی، می توان به جای برخورد های سلبی و نگاه از بالا به پایین، جریمه ها در كمال احترام و آرامش به متخلفات تقدیم شود.

ماموران می توانند به جای عصبانیت در برخورد با متخلفان كه حاصل نگرانی از به خطر انداختن جان دیگر هموطنان است با لبخند برگه جریمه رانندگان متخلف را به آنان تقدیم كنند.

برخورد مهربانانه با متخلفان و داشتن لبخند بر لب در بزنگاه برخورد با متخلفان، بر ایجاد همدلی و هم افزایی همراهی مردم با ماموران راهنمایی و رانندگی كمك خواهد كرد.

از سوی دیگر ماموران راهنمایی و رانندگی نیز درد و دل های دارند و خطاب به رانندگان و شهروندان می گویند كه ماموران نوروزبانان بی نوروز هستند، در جاده ها در ایام نوروز به جای این كه كنار خانواده ،همسر و فرزندخود باشند ، تلاش می كنند تا مردم اسوده و بی خط سفر كنند.

انان معتقدند كه بزرگترین نگرانی نیروهای راهور حفظ جان مسافران و كاهش شدید تصادفات در شهرها و جاده ها است، چرا مردم نیروهای راهنمایی و رانندگی را فقط قبض جریمه می بینند و از خود سوال نمی كنند كه كنترل و نظارت جاده های برای خودشان است.

شبك**1983**1917