۲۵ اسفند ۱۳۹۳،‏ ۱۶:۳۹
کد خبر: 81543611
T T
۰ نفر
ثبات قیمت 85 درصد هتل های كیش/ ظرفیت كامل

كیش - ایرنا - رییس جامعه هتلداران كیش با بیان اینكه 85 درصد هتل ها برای ایام نوروز قیمت ها را تغییر نداده اند، از اشغال صد درصدی هتل های كیش برای ایام نوروز 94 خبر داد.

مسیح الله صفا روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در مورد تجهیز هتل ها برای ایام نوروز گفت: پس از نخستین جلسه ستاد نوروزی با معاونت گردشگری سازمان، از سوی جامعه بخشنامه ای به هتل ها برای تعویض و تجهیز ابلاغ شد و بیش از 80 درصد هتل ها آنچه را كه مستعمل بود تعویض و شرایط را برای استقبال از مسافران آماده كردند.

وی گفت: دستور العمل ها از طریق معاونت گردشگری به جامعه ابلاغ و ما نیز آن را به هتل ها ابلاغ می كنیم ضمن اینكه اجرایی شدن بخشنامه ها از سوی جامعه و معاونت گردشگری به جد پیگیری می شود.

صفا با یاد آوری اینكه درخواست های منطقی، از سوی هتلداران تا كنون به خوبی انجام گرفته است، گفت: هتل ها به نسبت هزینه دریافتی خدمات ارائه می دهند و نمی توان بیش از داشته ها از آنها توقع داشت .

رییس جامعه هتلداران كیش یادآور شد: از سال 69 تعدادی از هتل ها گروهی به نام 'تورهای كیش ' راه اندازی و پرواز ها را چارتر و هتل ها را سالیانه اجاره می كردند؛ این گروه بسته ای تعریف كرده بودند كه نرخ آن بر اساس عرضه و تقاضا متفاوت بود.

وی با بیان اینكه از آن زمان به بعد این بدعت در جزیره ماندگار شد اضافه كرد : این چارتر كنندگان به مرور با هتل ها مذاكراتی مبنی بر اینكه پس از ایام نوروز در یك بازه زمانی و همچنین پس از بازگشایی مدارس هتل ها خالی خواهند ماند انجام دادند و هتل ها را به صورت سالیانه و با تخفیف در اختیار گرفتند، در این میان هتلداران هم متضرر نشدند چرا كه برایشان صرفه اقتصادی داشت .

به گفته صفا، چارتر كنندگان پرواز ها را از شركت های هواپیمایی به نرخ واحد و كمتری گرفتند و به نسبت عرضه و تقاضا قیمت ها را افزایش دادند كه نتیجه ماندگاری این بدعت است، برای برداشتن آن نیازمند یك ساختار اساسی و زیربنایی هستیم كه بر اساس آن منافع هتلدار و صاحبان شركت های هوایی تامین شود.

وی تصریح كرد: مشكلات ناشی از گرانی آب و برق و هزینه ها ، حقوق كاركنان هتل ها و بدست آوردن سود از سرمایه گذاری سبب شده تا هتلداران به مسافران اندك بسنده نكرده و هتل ها را به چارتر كنندگان بدهند .

رییس جامعه هتلداران كیش به اصل 44 قانون اساسی در زمینه خصوصی سازی اشاره كرد و گفت : دولت در نرخ گذاری كالاهای اساسی دخالت می كند و از آنجا كه گردشگری كالای لوكس بشمار می رود بر اساس عرضه و تقاضا و خدمات نرخ آن تعیین می شود.

صفا با تاكید بر اینكه رویكرد مثبت دولت به گردشگری و اینكه این صنعت پس از نفت و پتروشیمی در آمدزا و اشتغالزا است اظهار داشت: مدیریت جدید منطقه نیز توجه ویژه ای به زیر ساخت ها كرده است، به عنوان نمونه توجه به هندورابی و ایجاد زیر ساخت های مناسب در این راستا صورت گرفته تا گردشگران بتوانند جدا از مراكز خرید به سایر جاذبه های گردشگری و تفریحی ایجاد شده نیز توجه كنند.

* بازاریان برای كسب سود باید تفكر خود را عوض كنند

وی كسب درآمد از كنار گردشگران برای بازاریان را وابسته به تغییر تفكر آنان دانست و گفت : وقتی بازاری در كیش هزینه گمركی پرداخت نمی كند قطعا كالای خود را ارزانتر تهیه می كند بنا براین باید ارزانتر نیز بفروشد ضمن اینكه كیفیت كالایی را كه به مسافر می دهد را باید روزبه روز افزایش دهد .

صفا با بیان اینكه در سال های اخیر برندهای خوبی به جزیره وارد شده است افزود : اگر كالای خوب عرضه شود گردشگران، دیگر رغبتی برای سفر به دبی ، تركیه و یا چین نخواهند داشت ، البته این امر وابسته به ارائه كالا با قیمت مناسب است .



* نظارت جدی بر هتل ها و آماده باش از 27 اسفند تا 15 فروردین

وی در مورد نظارت جدی بر هتل ها و تورها به ایرنا گفت : اعضای هیات مدیره و دبیرخانه از 27 اسفند تا 15 فروردین 94 آماده باش هستند ، علاوه بر آن در فرودگاه افرادی مستقر شدند كه مسافران را به محل اسكان و هتل ها هدایت كنند.

صفا وظیفه جامعه هتلداران را نظارت بر ارائه خدمات با كیفیت از سوی هتل ها عنوان كرد و افزود: علاوه بر نظارت جامعه، معاونت گردشگری و كاركنان آن نیز نظارت مستمر و مداوم بر فعالیت هتل ها در این ایام دارند ، در صورت مشاهده تخلف، گزارش ها به صورت كتبی به معاونت ارسال و در كوتاه ترین زمان به شكایات رسیدگی می شود.

وی در مورد جرایم در نظرگرفته شده، گفت: ما قدرت اجرایی نداریم اما اگر اشكال ایجاد شده با تفاهم حل و مسافر راضی نشد از طریق قوه قضایه آن را پیگیری می كنیم .



* صدور برگه برای اسكان مسافران ازاد در فرودگاه

وی در مورد سوء استفاده احتمالی برخی از رانندگان در هدایت نادرست مسافران برای اسكان در هتل ها به دلیل دریافت وجه و جلوگیری از این كار به ایرنا گفت : در هر قشری برخی برای در آمد زایی بیشتر سو استفاده می كنند و در مقابل گرفتن وجه های قابل توجه یك هتل را بزرگ و دیگری را تخریب می كنند.

وی گفت: خوشبختانه این مساله هم از سوی معاونت های اجتماعی ،حمل و نقل و گردشگری پیگیری و ساماندهی شده است .

صفا اظهار كرد: برای جلوگیری از این روند، كسانی كه با تور سفر می كنند مقوله ای جداست اما مسافران آزاد در فرودگاه به مركز رزور جامعه هتلداران مراجعه می كنند و نسبت به هزینه كرد، هتل مناسبی به آنها معرفی می شود ، با صدور یك برگ به عنوان Wacher ' واچر ' و مبلغ دریافتی برای یك شب اسكان ، مسافر به محل مورد نظر مراجعه می كند و به دلیل پرداخت هزینه ، راننده نمی تواند وی را به هتل دیگری هدایت كند .

وی گفت : مینی بوس هایی نیز با عناوین هتل ها در فرودگاه مستقر می شوند تا فردی كه برگه استقرار در هتل را دریافت كرده از آن طریق به مكان مورد نظر رفته و هزینه اضافی پرداخت نكند این روش دست واسطه ها و سو استفاده كنندگان را محدود می كند .



* خانه های استیجاری باید ساماندهی شود

وی در مورد تعداد هتل های فعال و اینكه مراكزی به مجموعه هتل ها در ایام نوروز اضافه خواهد شد به ایرنا گفت : یكی از این هتل ها پنج ستاره و دیگری سه ستاره است ، اگر چه امكانات خریداری شده در حد هتل پنج ستاره است اما هنوز معاونت گردشگری و جامعه هتلداران آن را تایید نكرده است و مراحل كار را طی می كند .

صفا به فعال بودن 50 هتل در جزیره كیش در ایام نوروز اشاره كرد و گفت : بیش از چهار هزار و 100 اتاق و 12 هزار تخت آماده خدمت رسانی هستند كه از این تعداد هشت هتل با دو هزار و 500 تخت ، مسافران Change visa ' تغییر روادید ' كه از دبی و امارات به كیش سفر می كنند ( از یك تا 14 روز) اختصاص داده می شود و نه هزار و 500 تخت در 42 هتل 2 تا 5 ستاره باقیمانده به سایر تورها و مسافران آزاد خدمات ارائه می دهند.

رییس جامعه هتلداران به مسافران ورودی از طریق مبادی دریایی اشاره كرد و گفت : درصورتی كه این گردشگران از قبل هتل رزرو نكرده باشند از طریق كانترهای مستقر در این مبادی به هتل های خالی راهنمایی می شوند ، در صورت نبود جا به كمپ های از پیش آماده شده توسط معاونت گردشگری هدایت و اسكان داده می شوند ، مدارس هم برای پذیرایی آماده هستند.

وی در مورد خانه های استیجاری و بحث نظارت بر آنها نیز گفت : درخواست ما از معاونت گردشگری ساماندهی این خانه ها است چرا كه به دلیل موارد امنیتی ، شرعی ، ارائه خدمات مناسب و جلوگیری از مسائلی همچون سرقت و سو استفاده های احتمالی باید نظارت بر آنها صورت بگیرد .



* 85 درصد هتل ها دست به تركیب قیمت ها نزدند / هتلداران سود سالانه را به درآمد 15 روزه نوروز نفروشند

صفا در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایرنا در مورد افزایش نجومی قیمت هتل ها، اخبار منتشره در سایت ها مبنی بر این افزایش و اینكه چند درصد مجاز به بالا بردن قیمت های خود هستند گفت : نمی توان گفت مجازند یا نیستند اما جلسات متعددی برگزار شد و به روسای هتل ها اعلام كردیم در صورت افزایش قیمت همین تعداد گردشگر را هم از دست خواهید داد .

وی تصریح كرد: بر این اساس بیش از 85 درصد هتل های چارتری دست به تركیب قیمت ها نزدند، آن دسته از هتل هایی هم كه به چارتر كننده سالانه اجاره داده اند نمی توانند قرار داد خود را عوض كرده و قیمت ها را افزایش بدهند ، در حاضر 10 تا 15 درصد هتل ها قیمت ها را افزایش دادند و به نسبت آن قرار است خدمات خود را نیز افزایش دهند.

وی قیمت یك شب هتل پنج ستاره در كیش را 700 تا 800 هزار تومان اعلام كرد و گفت: افرادی كه قیمت ها را در ایامی همچون نوروز افزایش می دهند درآمد حاصل از این مدت زمان كوتاه را به باقیمانده سال ترجیح می دهند اما بدانند این گرانی تا پایان عمر در ذهن مسافر خواهد ماند كه كیش مقصد گرانی برای گردشگری است و این به ضرر آینده كیش و صنعت هتلداری خواهد بود.



* راه اندازی سامانه برای ثبت شكایات

رییس جامعه هتلداران كیش در مورد راه اندازی سامانه شكایتی برای گردشگران گفت: معاونت گردشگری سامانه ای را برای ثبت شكایات مسافران در نظر گرفته است و جامعه هتلداران نیز دو شماره تلفن 09347691178 ( ارتباط مستقیم با رییس جامعه ) و 07644453337 و 39 برای این منظور در نظر گرفته است ، با ارسال پیام یا تماس بلافاصله به محل رفته و به شكایات رسیدگی خواهد شد ، در صورت منطقی بودن شكایت، مركز مورد نظر باید به رفع نواقص خود اقدام كند.



* كاركنان و كارگران هتل ها جای ثابت ندارند

وی عمده مشكلات صنعت هتلداری در كیش را نداشتن مكان ثابت كاركنان و كارگران هتل ها برشمرد و افزود : به دلیل گرانی اجاره ها ، نبود مسكن مشخص و دوری از خانواده تعداد زیادی كارگران بیشتر از چند ماه در جزیره نمی مانند ، جایگزین كردن نیرو هم زمان بر و هزینه بر است ، این مساله كاهش كیفیت خدمات را هم در پی خواهد داشت .

صفا به درخواست جامعه هتلداران از مسوولان منطقه برای گرفتن زمین ارزان قیمت اشاره كرد و گفت : مدیر عامل منطقه دستور اینكار را نیز صادر كرده اند كه زمینی به هتل داده شود تا برای ساخت كاركنان هتل ها مورد استفاده قرار گیرد البته ساكنان حق فروش و اجاره به غیر را نخواهند داشت ، این طرح هنوز اجرایی نشده است و نیازمند پیگیری است .

رییس جامعه هتلداران گرانی آب و برق ، كمبود آب را از دیگر مشكلات در مسیر هتلداری عنوان كرد.



* نمایشگاه هتلداری در فصل های كم مسافر برگزار شود

وی برگزاری نمایشگاه های هتلداری ، گردشگری و صنایع وابسته را در رونق گردشگری و افزایش تعاملات در این حوزه موثر خواند و گفت : زمان برگزاری نمایشگاه بسیار مهم است ، كشورهای صاحب صنعت معمولا این گونه نمایشگاه ها را در فصل كم گردشگر برگزار می كنند تا در آن بازه زمانی بتوانند گردشگران و فعالان را به كشور بیاورند و با حضور آنان به رونق گردشگری كمك كنند.

صفا اظهار داشت: نمایشگاه گردشگری و هتلداری كیش در فصل خوب گردشگری برگزار شد و هتلی از كیش درآن شركت نكرد، اگر این نمایشگاه در فصل كم مسافر برگزار می شد تعداد زیادی از فعالان این عرصه در آن شركت می كردند. علاوه بر آن وقتی هتل ها چارتر هستند نیازی به حضور در چنین نمایشگاهی را نمی بینند چرا كه موضوع جدیدی برای عرضه نیست .

هشتمین نمایشگاه هتلداری ، گردشگری و صنایع وابسته اوایل اسفند ماه در كیش برگزار شد .



* درصد اشغال هتل ها در كیش در طول سال 75 تا 80 درصد

صفا درصد اشغال هتل های كیش را در طول سال 75 تا 80 درصد عنوان كرد و گفت : پیش بینی ما اشغال صددرصدی برای نوروزاست ، ما باید برای فصل های كم مسافر همچون فروردین تا خرداد و مهر و آبان برنامه ریزی كنیم ، البته جشنواره های مختلفی در این راستا برگزار می شود كه تاثیر گذار است .

وی در پایان گفت وگو از هتلداران خواست تا ضمن افزایش كیفیت خدمات ، برخورد خوب با مسافر از افزایش غیر منطقی در هتل ها نیز خودداری كنند و بخاطر سود 15 روزه سود سالیانه را از دست ندهند.

گفت و گو از مریم زباندان

1630**1641/ 6048 /1596