۱۶ اسفند ۱۳۹۳،‏ ۱۳:۲۸
کد خبر: 81531950
۰ نفر
آموزش و پرورش و مطالباتی كه گاه زود دیر می شود

تهران - ایرنا - این روزها جامعه فرهنگی كشور برای رساندن صدای خود به گوش مسوولان دست به دامن تجمع های پراكنده در نقاط مختلف كشور شده است ، حركتی كه از نگاه همه رسانه های داخلی و خارجی دور نمانده و هركدام تفسیری داشته اند.

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، شاید با نگاه منطقی به این مساله و به حق دانستن مطالبات فرهنگیان بتوان تجمع فرهنگیان را یكی از راه های تحقق خواسته هایشان دانست اما از منظر آنانكه همواره به دنبال سر نخی در گره سردرگم مشكلات اقتصادی كشور هستند، بیان اعتراض به وضعیت موجود آن هم از نوع تجمع، بهترین بهانه و سلاح برای خدشه دار كردن شرایط كنونی كشور محسوب می شود.

بخشی از مطالبات فرهنگیان بنابراعلام علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش كه بارها در رسانه های جمعی منتشر شد، پرداخت شده و براساس وعده سازمان مدیریت و برنامه ریزی بخش دیگرمعوقات نیز تا پایان سال 93 پرداخت می شود.

فانی چندی قبل از تامین پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت مطالبات فرهنگیان خبر داده بود و گفت: این مطالبات شامل حق التدریس چند ماه گذشته و حق الزحمه امتحانات و برخی دیگر از پرداخت ها است.

معاون رییس جمهوری و سخنگوی دولت نیز در اواسط دی ماه امسال با بیان اینكه خبرهای خوبی برای فرهنگیان در راه است، اظهار داشت: در جلسه ای كه با تاكید رییس جمهوری برگزار شد، تمامی مطالبات معوق حق التدریس، اضافه كاری، سرباز معلم ها و نیروهای قراردادی وزارت آموزش و پرورش به صورت كامل در سه ماهه چهارم تخصیص می یابد.

محمدباقر نوبخت اضافه كرد: برای اجرای دقیق تر و با كیفیت تر بیمه طلایی فرهنگیان با توجه به تغییراتی كه در تعرفه ها پیش آمد، سازمان مدیریت و برنامه ریزی تقبل كرد كه تفاوت ها را به گونه ای پرداخت كند كه خدمات لازم در بیمه طلایی فرهنگیان برای این اقشار همچون گذشته و با كیفیت بیشتر انجام شود.

نماینده دماوند و فیروزكوه در مجلس شورای اسلامی نیز اعلام كرد كه 25 هزار میلیارد ریال به منظور افزایش حقوق، پرداخت سرانه ها ومعوقات فرهنگیان كشور در بودجه سال 1394 پیش بینی شده است.

حمیدرضا مشهدی عباسی با اشاره به درخواست های اخیر معلمان در برخی نقاط استان و كشور بر ضرورت توجه به خواسته ها و مطالبات فرهنگیان تاكید كرد.

وی یادآورشد: در سال های گذشته در مقوله فرهنگیان بیشتر شعار داده شده و كمتر عمل شده است اما در بودجه سال 94 در اقدامی كم سابقه، مبالغ بسیار خوبی برای فرهنگیان كشور در نظر گرفته شد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش نیز پس از گذشت چند روز از برگزاری تجمع فرهنگیان در نقاط مختلف كشور در اظهاراتی 14 اسفند ماه اعلام كرد: معوقات فرهنگیان در چند روز آینده پرداخت می شود و امیدواریم در سال 94 شاهد اجرای قانون پرداخت هماهنگ باشیم.

سید محمد بطحایی افزود: یكی از مهمترین دلایلی كه ما همواره شرمنده همكاران فرهنگی هستیم كسری بودجه است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه مهمترین مشكل، انتقال كسری های سال قبل به سال بعد است، اظهار كرد: در لایحه سال 94، بودجه ما 21 درصد رشد داشته اما معوقات سال 93 به سال 94 انتقال داده می شود.

بطحایی اضافه كرد: در سال 93 بخشی از معوقات پرداخت شد اما این وزارتخانه همچنان با 1800 میلیارد تومان معوقه روبرو است و این مبلغ تنها محدود به پرسنل نمی شود.

بطحایی یادآور شد: بر اساس تعهدات وزارت آموزش و پرورش به نیروهای انسانی، بخش عمده ای از حق الزحمه معلمانی كه از مهرماه تدریس كرده و تاكنون پولی دریافت نكرده اند در چند روز آینده پرداخت می شود.

بطحایی با اشاره به اختلافات موجود در اعمال ضرایب معلمان مدرك كارشناسی ادامه داد: قانون مشروط كرده كه در اعمال ضرایب، سازمان های مورد نظر باید ساختار نیروی خود را اصلاح كنند و از محل اصلاح نیروی انسانی این ضرایب تامین شود.

وی ادامه داد: در سال 93 وزارت آموزش و پرورش گام بزرگی برای اصلاح ساختار نیروی انسانی برداشت كه بخشی از این قانون از یك ماه و نیم قبل به اجرا درآمده و امید است فرهنگیان در آغاز سال 94 نتایج اجرای كامل این قانون را شاهد باشند.

بطحایی اظهار امیدواری كرد كه با گشایش اعتبارات سال 94 از سوی مجلس، زمینه برای معوقات، نظام رتبه بندی و پرداخت هماهنگ ایجاد شود.

برغم تمامی اظهارات و در برخی موارد پرداخت مطالبات فرهنگیان، اما همچنان نارضایتی در بین جامعه فرهنگی كشور درباره خواسته ها و میزان حقوق و دریافتی آنها وجود دارد به گونه ای كه در روزهای گذشته اقدام به تجمع كرده و پی گیری مطالبات صنفی خود را خواستار شده اند.

فرهنگیان شركت كننده در این اجتماعات البته با حفظ آرامش و در فضایی كاملا فرهنگی خواهان رسیدگی دولت و مجلس به وضعیت دستمزد و توجه مسوولان به مشكلات اقتصادی و معیشتی خود شدند.

این تجمع ها در شرایطی برگزار می شود كه مسوولان وزارت آموزش و پرورش پاسخ قانع كننده ای برای مطالبات صنفی فرهنگیان ندارند و با استدلال و توضیحات نیز نتوانسته اند وضعیت اقتصادی كشور و خواسته های جامعه فرهنگی را به گونه ای مدیریت كنند كه این اعتراضات و نارضایتی ها به تجمع منتهی نشود.

به نظر می رسد تداوم موضع گیری فرهنگیان و معلمان در خصوص مطالباتشان به صلاح نیست زیرا از یك سو آنان را از رسالت خطیر تعلیم و تربیت فرزندان این سرزمین باز می دارد و از سوی دیگر دانش آموزان نیز با لمس شرایط موجود، اعتماد و اطمینان خود را به معلمان به عنوان الگویی مناسب برای پرورش و رسیدن به مسیر متعالی از دست می دهند.

در شرایطی كه معلمان تاكنون درباره مطالبات صنفی خود با توضیحات مسوولان دولت و مجلس قانع نشده اند چگونه می توان انتظار داشت تا این قشر فرهیخته بتوانند در اعتماد سازی و ارایه رفتارهای اجتماعی و مهارت های زندگی به دانش آموزان موفق عمل كنند.

این وضعیت در دراز مدت صدمات جبران ناپذیری به بدنه تعلیم و تربیت وارد می سازد كه شاید سال ها هزینه كردن نتواند این زیان را جبران كند چرا كه هر گونه تعلل و كوتاهی در آموزش و پرورش آینده سازان كشور در آینده تبعات منفی بسیاری برای لایه های مختلف كشور به دنبال دارد. پس تا دیر نشده تدبیری منطقی باید اندیشید زیرا گاه خیلی زود دیر می شود.

از : مریم جلوداران

فراهنگ ** 1883