۱۶ اسفند ۱۳۹۳،‏ ۱۲:۳۶
کد خبر: 81531832
۰ نفر
جلال ذوالفنون؛ استادی توانا و ردیف دانی تاثیرگذار

تهران - ایرنا - زنده یاد جلال ذوالفنون استاد سه تار و ردیف دان موسیقی سنتی ایران را می توان در زمره یكی از تاثیرگذار ترین هنرمندان عرصه موسیقی قرار داد كه نقش به سزایی در شكوفایی این كونه موسیقی در كشور داشت.

به گزارش روز شنبه خبرنگار موسیقی فرهنگی ایرنا ، جلال ذوالفنون16 اسفند 1316 در شهر آباده استان فارس متولد شد؛ در دوران كودكی به همراه خانواده به تهران آمد و فراگیری موسیقی را در 10 سالگی در خانواده ای علاقه مند به هنر و موسیقی آغاز كرد.

ذوالفنون با مهاجرت به تهران برای ادامه تحصیل به صورت آكادمیك، وارد هنرستان موسیقی ملی تهران شد؛ این مجموعه در سال های نخستین فعالیت خود میزبان جلال ذوالفنون و هم نسلان وی بود كه به دوران طلایی هنرستان موسیقی ملی مشهور است؛ در این زمان نوازندگان بزرگ و مشهور حال حاضر موسیقی سنتی در هنرستان ملی مشغول به فراگیری و تحصیل موسیقی به صورت علمی شدند.

وی پس از گذراندن دوره هنرستان و اخذ مدرك دیپلم برای سپری كردن دوره عالی موسیقی به دانشگاه هنرهای زیبا رفت؛ این دوره تازه برای ذوالفنون استفاده از تجربیات و داشته های چهره های سرشناس مكتب موسیقی سنتی همچون نورعلیخان برومند، داریوش صفوت، یوسف فروتن و سعید هرمزی كه اشراف كاملی به مكاتب گوناگون موسیقی در ایران داشتند را در بر داشت.

روایت های مختلف از ردیف مكتب دستگاهی موسیقی ایران بر پایه سازهای سه تار و به ویژه تار استوار بود و این موجب می شد نواختن یكی از این سازها برای یادگیری هرچه بهتر ردیف اجتناب ناپذیر باشد، در این بین ذوالفنون بر روی فراگیری تكنیك های سه تار در نزد استادان مطرح آن زمان كه پل ارتباطی بین اساتید گذشته با نسل بعدی بودند، متمركز شد.

توجه ویژه به موسیقی سنتی ایران در رادیو از هر زمان دیگر بیشتر بود و جریانی به نام موسیقی رادیو را به وجود آورد؛ جلال ذوالفنون همچون بیشتر هم نسلان خود جذب سازمان رادیو و تلویزیون آن زمان شد و حدود 10 سال در این نهاد به تولید موسیقی سنتی و اشاعه آن به مخاطبان رادیویی پرداخت.

همین زمان در كنار پرداخت به نوازندگی و شیوه های گوناگون اجرایی، آموزش سه تار نوازی و مبانی موسیقی سنتی را آغاز كرد؛ تدریس موسیقی مكتب دستگاهی و كارهای تحقیقاتی در این شاخه از همان ابتدای فعالیت حرفه موسیقی وی از جایگاه بالاتری نسبت به تولید برخوردار بود كه همین امر بعدها به تدوین كتاب های آموزشی سه تار انجامید.

پس از انقلاب شكوهمند اسلامی، ذوالفنون فعالیت خود را در مركز حفظ و اشاعه در زمینه تحقیق موسیقی فولكور آغاز كرد؛ حضور موثر و اجرای كنسرت های موفق در كشورهای اروپایی و آمریكایی از دیگر فعالیت های وی در آن زمان بود كه از این بین می توان به اجرای موسیقی سنتی در سالن سازمان ملل شهر نیویورك اشاره كرد.

تكنوازی و پرداخت به ساز سه تار، از دیگر دغدغه های این هنرمند صاحب نام به شمار می رفت كه در ادامه راه، همین نگرش موجب تولید آثار قدرتمند در این شاخه و معرفی هرچه بیشتر سه تار در قالب گروه نوازی شد؛ قبل از این سه تار به عنوان سازی تكنواز ایفای نقش می كرد و ذوالفنون بود كه در سال ها فعالیت خود نقش های تازه ای در حوزه اجرایی به این ساز داد.

تولید مجموعه های صوتی گل صد برگ، آتش در نیستان، شیدایی و دهها اثر دیگر با محوریت اجرایی ساز سه تار، تالیف كتب آموزش ساز سه تار، انتشار آثاری در حوزه تكنوازی سه تار همچون پرواز، پرند، پیوند و دل آوا و آموزش تعداد كثیری از هنر آموزان در زمینه موسیقی سنتی از دیگر فعالیت های وی در عرصه موسیقی به شمار می رود كه موجب بوجود آمدن مكتبی در نوازندگی سه تار با نام ذوالفنون شد.

استاد جلال ذوالفنون در آخرین حضور خود در قالب بیست وهفتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به صحنه رفت و در پایان این جشنواره در حالی كه از بیماری رنج می برد و آخرین ماه های زندگی خود را سپری می كرد به عنوان استاد و موسیقیدانی گرانقدر از سوی مسوولین برگزاری جشنواره فجر تقدیر شد.

این استاد موسیقی سنتی كشور با تلاش و كوشش خود در حوزه موسیقی سنتی نقش بسزایی در نگاه داشتن و انتقال داشته های آن به نسل بعدی ایفای كرد كه تربیت شاگردان سطح بالا این مهم را تصدیق می كند .

زنده یاد جلال ذوالفنون 28 اسفند (1390 )به علت نارسایی قلبی به دیار باقی شتافت و پیكر وی در امامزاده طاهر به خاك سپرده شد.

فراهنگ**9252**1601**