۱۳ اسفند ۱۳۹۳، ۲۰:۴۲
کد خبر: 81529396
T T
۰ نفر
معاون فناوري بسيج: تنوع طلبي احساسي از آثار سوء فضاي مجازي است

شهركرد - ايرنا - معاون فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي نوين قرارگاه فضاي مجازي بسيج كشور گفت: تنوع طلبي احساسي از اثرات مخرب فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي است.

به گزارش ايرنا، روح‌الله مومن نسب روز چهارشنبه در گفتمان چالش هاي فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي در شهركرد افزود:اين فضا به افراد اجازه مي‌دهد تا احساسات خود را به انواع مختلف بروز دهند در حالي‌كه عادت به اين‌گونه رفتارها، فرد را از ابراز احساسات حقيقي در زندگي دور كرده و توان پاسخگويي به نيازهاي عاطفي را از او سلب مي‌كند.

وي گفت: جنگ نرم در منازل و در درون خانواده‌ها در حال روي دادن است و اين جنگ بر اصول و نظم خاصي استوار نيست و همه افراد در تمامي سنين را درگير مي‌كند.

مومن نسب ترديد، بدبيني و كمرنگ شدن ارزش‌هاي اخلاقي در خانواده‌ها و جامعه را گلوله جنگ نرم دانست و تصريح كرد: تربيت حاصل ‌شده از حضور در شبكه‌هاي اجتماعي و استفاده از محصولات اين فضا متناقض با تربيت خانوادگي و هنجارهاي اجتماعي است و موجب شكاف در روابط افراد با ديگران مي‌شود.

وي فوايد حضور در شبكه‌هاي اجتماعي را در دو بخش ارتباط و تفريح تشريح كرد و افزود: اين فوايد در مقابل 106 اثر مخرب شناسايي‌ شده بسيار اندك است و نمي‌توان ضرر و زيان و همچنين خطرات اين فضاها را ناديده گرفت.

اين پژوهشگر فضاي مجازي، با تاكيد بر طراحي شبكه‌هاي اجتماعي و فضاي مناسب و امن مجازي در كشور، يادآور شد: مردم در اين زمينه از مسئولان مطالبه‌اي ندارند چرا كه فعاليت‌هاي انجام‌شده نيز پاسخگوي نيازهاي جامعه نبوده است.

مومن نسب در ادامه با انتقاد از برخي برنامه‌ها و طرح‌هاي اجرايي در كشور گفت: اين برنامه‌ها به اعتياد افراد به اينترنت و حضور بيشتر آنان در شبكه‌هاي اجتماعي غير ايراني دامن مي زند.

معاون فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي نوين قرارگاه فضاي مجازي بسيج كشور، ايجاد و گسترش فضاهاي مناسب تفريحي، آموزش خانواده‌ها و آشنا كردن آنها با خطرات و تهديدات فضاي مجازي، توليد شبكه‌هاي اجتماعي جايگزين مطابق بافرهنگ ايراني و حمايت از شبكه‌هاي اجتماعي داخلي را از راهكارهاي مبارزه با جنگ نرم دشمن برشمرد.

به گزارش روابط عمومي اداره كل تبليغات اسلامي چهارمحال و بختياري، وي با اشاره به اينكه هم اكنون فضاي مجازي در همه ابعاد زندگي افراد نفوذ كرده، گفت: ناآگاهي از خطرات اين فضا موجب آسيبهاي متعدد شده، به گونه‌اي كه اينك اين موضوع به عنوان يك دغدغه جهاني شناخته مي‌شود.

مؤمن نسب افزود: كشورهاي توسعه‌يافته جهان به دليل گسترش مشكلات فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي، برنامه‌هاي فيلترگذاري را با دقت بيشتري دنبال مي‌كنند تا بتوانند امنيت و آرامش جامعه را حفظ كند.

وي، فيلتر 70 درصدي پايگاه‌هاي اينترنتي در انگلستان را نمونه‌اي از تلاش دولت‌ها براي كاهش خطرات فضاي مجازي دانست و تصريح كرد: بر اساس مطالعات يك موسسه‌ آمريكايي كه از معتبرترين مؤسسات امنيت خانواده در جهان به شمار مي رود، 89 درصد محتواي چت و پيامك‌ها غيراخلاقي است.

اين كارشناس فضاي مجازي مصرف‌گرايي در استفاده از فناوري‌هاي موجود را از عمده‌ترين عوامل ايجاد مشكلات در فضاي مجازي دانست و يادآور شد: نرم‌افزارهاي موجود براي حضور در شبكه‌هاي اجتماعي محصول فناوري است و هر محصول توليد شده منافع خاص توليدكنندگان خود را دنبال مي‌كند.

مومن نسب با اشاره به اينكه 70 درصد كاربران اينترنت در ايران را افراد زير 26 سال تشكيل مي‌دهند، در خصوص سازگار نبودن محصولات فناوري با هنجارهاي ايران هشدار داد.

وي گفت: بايد با نيازسنجي، آموزش و توليد محتوا و محصولات مناسب علاوه بر مهار فناوري و استفاده بهينه از آن، براي حفظ فرهنگ ايراني اسلامي تلاش شود.

به گزارش ايرنا، نشست 'چالش هاي فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي' با حضور جمعي از اعضاء كانونهاي مادران و پدارن اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانش آموزي چهارمحال و بختياري،در سالن همايشهاي بلاغ اداره كل تبليغات اسلامي اين استان برگزار شد.

2097/6014/
۰ نفر