۴ اسفند ۱۳۹۳، ۱۹:۰۳
کد خبر: 81517690
T T
۰ نفر
بسته‌های آموزشی پیشگیری از سقط جنین به خانواده‌ها ارایه می شود

زنجان- ایرنا- مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: یكی از برنامه‌های مهم این وزارتخانه تدوین بسته‌های آموزشی برای آشنا كردن خانواده‌ها به منظور جلوگیری از سقط جنین است.

محمد اسماعیل مطلق روز دوشنبه در حاشیه برگزاری همایش تبیین سیاستهای جمعیتی در زنجان در گفت و گو با خبرنگاران، به عوارض جانبی و خطرناك سقط جنین برای زنان اشاره كرد و افزود: چسبندگی رحم، عفونت، افسردگی اضطراب و بروز بیماری های هورمونی از جمله عوارض متعدد سقط در زنان به شمار می آید.

وی یادآورشد: در پژوهش انجام شده از خانواده‌های دارای تجربه سقط جنین، علت 100 هزار سقط جنین رخ داده، مشكلات پزشكی و 100 هزار مورد دیگر مسایل اقتصادی مطرح شده است.

مطلق به بسته آموزشی تدوین و آماده شده برای ارایه به خانواده‌ها اشاره كرد و ادامه داد: بر این اساس وزارت بهداشت بر آموزش زنان در خانواده‌ها توجه و تاكید جدی دارد.

مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت و آموزش پزشكی گفت: در این برنامه بحث پیشگیری از سقط و عوارضهای ناشی از آن، آموزشهای صحیح روابط زناشویی پس از ازدواج، قبل و بعد از بارداری مطرح شده است.

وی با بیان اینكه متاسفانه سالانه 220 هزار سقط در كشور رخ می دهد، افزود: هم اكنون آمار مدونی در مورد سقط جنین در كشور وجود ندارد و اجرای این برنامه به بررسی و پایش دقیق این موضوع كمك خواهد كرد.

مطلق خاطر نشان كرد: سطح فرهنگ و اعتقادات مذهبی بالا در افراد در جلوگیری از سقط جنین دخیل است.

مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت و آموزش پزشكی گفت: بسیاری از خانواده‌ها از عوارض سقط جنین آگاهی ندارند و حتی ممكن است این اقدام ناپسند را ناخواسته و به دلیل مشكلات اقتصادی انجام دهند.

*11 میلیون جوان در آستانه ازدواج در كشور وجود دارد

مطلق با بیان اینكه 11 میلیون جوان در آستانه ازدواج در كشور وجود دارد، اضافه كرد: این تعداد جوان به دلیل عدم ازدواج به موقع، سنین باروری را از دست می دهند و این موضوع مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآورشد: علاوه بر آن هم اكنون پنج میلیون و 600 هزار زن مجرد در گروه سنی بین 15 تا 49 سال در كشور وجود دارد.

مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت و آموزش پزشكی گفت: هم اكنون فاصله زمانی ازدواج زوجین تا تولد فرزند اول به 3.5 سال می رسد كه این میزان در كشورهای منطقه كمتر است.

وی اظهار كرد: علاوه بر آن فاصله تولد فرزند اول و دوم به 5.5 سال و فرزند دوم تا سوم

به بیش از سه سال می رسد، در حالی كه این مدت زمان باید به زیر پنج سال برسد.

* سه میلون زوج نابارور در كشور

مطلق با اشاره به اینكه سه میلون زوج نابارور معادل 20 درصد كل زوجها در كشور وجود دارد، ادامه داد: هم اكنون به دستور وزیر بهداشت بحث بیمه و تامین داروهای سرپایی زوجهای نابارور در كشور رفع شده و دیگر مسایل مبتلا به آنان نیز سال آینده بر طرف خواهد شد.

وی یادآورشد: هم اكنون آموزشهای لازم با هدف كاهش ناباروری‌های ثانوبه در كشور آغاز شده است.

مطلق افزود: آموزشهای ناباروری‌های اولیه نیز به صورت پایلوت در دانشگاه‌های زابل، كرمانشاه و شهر كدیور آذربایجان شرقی در حال ارایه است.

وی خاطر نشان كرد: در صورت كسب نتایج مورد انتظار، این آموزشها و برنامه‌های ارایه شده به سراسر كشور تعمیم داده خواهد شد.

* مرگ مادران به 15 نفر در هر 100 هزار تولد زنده رسیده است

وی به كاهش چشمگیر مرگ و میر در گروه‌های مختلف اشاره كرد و گفت: هم اكنون مرگ و میر نوزادان به كمتر از 11 نفر در هر 100 هزار تولد، كودكان زیر یك سال به 16 در هر 100 هزار تولد، مرگ كودكان زیر پنج سال نیز به 17 در 100 هزار تولد رسیده است.

وی یادآورشد: رشد این شاخص ها، چشم گیر بوده و غیرقابل مقایسه با قبل از انقلاب است.

مطلق خاطر نشان كرد: طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی who و یونیسف، ایران در زمینه كاهش مرگ و میر گروه‌های سنی مختلف، جزو كشورهای پیشرفته و پیشرو در منطقه است و این مسیر را با شتاب بالا طی می كند.

مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت و آموزش پزشكی گفت: این وزارتخانه با برنامه‌های تدوین شده، درصدد افزایش امید به زندگی در جامعه است و این موضوع را با جدیت بیشتری پیگیری می كند.

وی افزود: وزارت بهداشت ازدواج را یكی از ابعاد تكاملی سلامت جسمی، روحی و روانی انسان می داند و در زمینه سلامت انسان و ازدواج سالم برنامه ریزی و فعالیت كند.

مطلق با اشاره به اینكه رغبت فرزند آوری در زوجهای جوان مستلزم رفع مسایل متعددی است، اظهاركرد: بحث اشتغال و مسكن از موضوعات اساسی و موثر در این بخش است كه تامین آنها می تواند به فرزند آوری مطلوب منتهی شود.

وی اظهار كرد: وزارت علوم با اصلاح محتوای آموزشی، ورود و مشاركت خیرین نیز می تواند از كاهش نرخ ازدواج به میزان قابل توجهی پیشگیری كند.

به گفته مطلق افزایش آمار طلاق برای سلامت فرد، خانواده و جامعه زیان بار است و در این میان فقط وزارت بهداشت به تنهایی متولی نیست و سایر سازمان ها نیز نقشی اساسی در این زمینه دارند.

3001/7320/1772
۰ نفر