۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۴۴
کد خبر: 81515776
T T
۰ نفر

ساخت پايانه گل و گياه دزفول در هاله اي از ابهام

۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۴۴
کد خبر: 81515776
ساخت پايانه گل و گياه دزفول در هاله اي از ابهام

دزفول - ايرنا - پايانه گل و گياه دزفول به عنوان نخستين پايانه گل و گياه در جنوب غرب كشور در حالي در سال 1382 به تصويب رسيد و كلنگ زني شد كه با گذشت 11 سال از آغاز عمليات اجرايي آن همچنان در حد اسكلت فلزي باقي مانده است.

به گزارش ايرنا،انتخاب شهرستان دزفول به عنوان محل ساخت پايانه گل و گياه با وجود 500 هكتار مزارع گل و توليد سالانه 70 ميليون شاخه انواع گل در سال 1382 ، در حالي صورت گرفت كه بسياري از استانهاي جنوبي و جنوب غرب كشور متقاضي ساخت اين پايانه بودند.

توقف ساخت پايانه گل و گياه استان خوزستان در دزفول در حالي است كه گل كاران منطقه شمال خوزستان همچنان به شيوه سنتي و با استفاده از اتوبوس شاخه هاي گل را به بازار سراسر كشور ارسال مي كنند.

پژمردگي گل ها بر اثر شرايط نامناسب حمل و نقل و به دنبال آن كاهش قيمت، همچنين هزينه بالاي حمل و نقل با اتوبوس موجب شده تا گلكاران دزفول تمايلي به افزايش توليد گل نداشته و برخي به دنبال كشت ساير محصولات به جاي گل باشند.

رييس اتحاديه باغداران دزفول، علت توقف ساخت پايانه گل و گياه در شمال خوزستان را تامين نشدن تسهيلات بانكي عنوان كرد و گفت:عمليات ساخت پايانه گل و گياه دزفول توسط شركت تعاوني گل و گياه دزفول و يك شركت خصوصي در حالي در دهه 80 آغاز گرديد كه در همان سالهاي اوليه عمليات ساخت پايانه به دليل كمبود اعتبار و خلف وعده مسوولان ذيربط متوقف شد.

فريد غلامي،ميزان پيشرفت فيزيكي پايانه گل و گياه دزفول را با گذشت يك دهه ، 20 درصد عنوان كرد و گفت:ساخت اين پايانه در حد اسكلت فلزي باقي مانده و ادامه ساخت آن همچنان در ابهام مي باشد.

وي اعتبار مورد نياز براي تكميل اين پايانه را 50 ميليارد ريال بيان كرد و افزود:

پرداخت نشدن تسهيلات بانكي و اعتبارات دولتي روند احداث اين پروژه را با مشكل مواجه كرده و اين امر موجب توقف اجراي پروژه شد.

غلامي با اشاره به ظرفيت شهرستان دزفول در توليد گل هاي زينتي گفت: شهرستان دزفول به دليل خاك حاصلخيز و آب مناسب از مناطق مهم كشور در زمينه توليد گل مي باشد اما به دليل برخي مشكلات از جمله نبود پايانه ، صادرات گل و گياه دزفول از پارسال تاكنون متوقف شده است.

وي گفت:به دليل عدم راه اندازي پايانه گل و گياه دزفول و نبود بازار مناسب ، هر شاخه گل توليد دزفول كه در بازار تهران 20 هزار ريال قيمت دارد، در شهر دزفول به قيمت دو هزار ريال بفروش مي رسد كه اين امر موجب متضرر شدن گلكاران شده است.

سالانه 70 ميليون شاخه انواع گل از جمله رز،مريم،گلايول،زنبق،ليليوم در دزفول توليد مي شود.

توقف عمليات ساخت پايانه گل و گياه دزفول در حالي است كه رييس اداره صنعت ، معدن و تجارت دزفول تير ماه امسال از پيگيري براي تكميل اين پايانه خبر داد.

' نصرالله جايمند ' گفت:مشكل سرمايه گذار براي احداث اين پايانه صادراتي رفع و سرمايه گذار متعهد شده نسبت به احداث اين پايانه اقدام كند.

وي افزود:براي احداث اين پايانه قطعه زميني به مساحت سه هكتار در مجاورت ميدان تره بار دزفول در نظر گرفته شده كه با توجه به مالكيت اين زمين از سوي اداره راه و شهرسازي پيگيري براي واگذاري آن به منظور احداث پايانه در حال انجام است.

جايمند با اشاره به پيگيري نماينده مردم دزفول در مجلس شوراي اسلامي و نيز فرماندار اين شهرستان براي حل مشكل زمين پايانه گل و گياه گفت:با حل مشكل زمين ، عمليات اجرايي احداث اين پايانه توسط سرمايه گذار آغاز خواهد شد.

انواع گل هاي زينتي چون رز ، گلايول ، مريم و ليليوم در سطحي معادل 500 هكتار از گلخانه هاي دزفول كشت و توليد مي شود.

دزفول رتبه نخست توليد گل مريم و رتبه دوم توليد گل رز در كشور را دارد.

63 نوع محصول در مزارع شهرستان دزفول كشت و توليد مي شود.

6068/7278