۲۹ بهمن ۱۳۹۳، ۱۹:۲۳
کد خبر: 81511807
T T
۰ نفر
نخستین دستگاه فرآوری مكانیزه زعفران در مشهد رونمایی شد

مشهد - ایرنا - برای نخستین بار در جهان دستگاه فرآوری(پركنی و خشك كنی) مكانیزه گل زعفران و نیز كمباین برداشت ماش و لوبیا و كمباین برداشت وش پنبه روز چهارشنبه در حاشیه 'همایش فناوریهای نوین برداشت و پس از برداشت محصولات كشاورزی' در مشهد رونمایی شد.

دبیر علمی نخستین همایش فناوری های نوین برداشت و پس از برداشت محصولات كشاورزی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: دستگاه فرآوری گل زعفران و نیز كمباین برداشت ماش برای نخستین بار در جهان ساخته شده است.

دكتر 'سعید ظریف نشاط' افزود: دستگاه فرآوری گل زعفران پس از 15 سال تلاش مستمر توسط مهندس 'محمد ابریشمی فر' مبتكر و فعال این حوزه ساخته شده است.

عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: این مبتكر از یك دستگاه ساده شروع كرد و اینك سامانه مكانیزه پركنی گل زعفران و خشك كن را ابداع و تكمیل كرده است.

وی افزود: این دستگاه شامل سه قسمت برش گل، جداكننده برگ و گل با استفاده از جریان باد و خشك كن است و از مرحله پركنی كار جداسازی برگهای زعفران و خشك كردن آن را بدون نیاز به دست انجام می دهد.

ظریف نشاط گفت: سازنده این طرح با استفاده از تسهیلات حدود دو میلیارد و 800 میلیون ریال برای ساخت ابزاری هزینه كرده كه كاملترین و كم خطاترین دستگاه در زمینه فرآوری گل زعفران است.

وی ادامه داد: این دستگاه عملا سرعت پركنی زعفران را افزایش و آلودگیهای میكروبی را نیز به حد قابل توجهی كاهش می دهد.

خراسان رضوی 68 هكتار مزرعه زیر كشت زعفران بیش از 80 درصد زعفران ایران را تولید می كند.

دبیر علمی نخستین همایش فناوری های نوین برداشت و پس از برداشت محصولات كشاورزی همچنین كمباین برداشت ماش را كه برای لوبیا نیز قابل استفاده است دستگاه دیگری دانست كه با اعتبار یك میلیارد ریال ساخته شده است.

وی گفت: تولید انبوه این دستگاه كه برای نخستین بار در دنیا ساخته شده قابلیت برداشت محصول از وسعت پنج هزار مترمربع در ساعت را دارد و با تمهیداتی كه در تنظیمات آن انجام شده برای برداشت لوبیا و نیز بوجاری غلات نیز قابل استفاده است.

دكتر ظریف نشاط قیمت این دستگاه را در مرحله تولید انبوه حدود 500 میلیون ریال عنوان كرد.

همچنین 'كمباین برداشت وش پنبه' دستگاه دیگری اسن كه امروز در مشهد رونمایی شد.

عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی در این خصوص نیز گفت: این كمباین سه ردیفه بر اساس وضعیت مزارع ایران بومی سازی شده و هزینه ساخت نمونه آزمایشی آن سه میلیارد ریال با استفاده از تجهیزات و قطعات دست دوم است.

وی هزینه تولید انبوه این دستگاه را حدود پنج میلیارد ریال ذكر و بیان كرد: قیمت نمونه خارجی آن هم اینك هشت میلیارد ریال است اما متناسب با شرایط مزارع ایران نیست.

دبیر علمی نخستین همایش فناوری های نوین برداشت و پس از برداشت محصولات كشاورزی افزود: ظرفیت برداشت این دستگاه نیم هكتار در ساعت می باشد و به صورت خودكششی طراحی شده است.

خراسان رضوی با دارا بودن ۳۰ هزار هكتار پنبه زار و تولید ۷۰ هزار تن پنبه ركوردار تولید و كشت پنبه در ایران است.

'همایش ملی فناوریهای نوین برداشت و پس از برداشت محصولات كشاورزی' با محورهای 'كشاورزی دقیق و كاربرد سنسورها، مكانیزاسیون در مراحل برداشت و پس از آن، فناوریهای سورتینگ، بوجاری و خشك كنی محصولات، بسته بندی و انبارداری، فناوریهای نوین در كاهش ضایعات، تجاری سازی فناوریها و فیزیولوژی پس از برداشت' و ارائه 150 مقاله به مدت دو روز در مشهد ادامه دارد.

1906/1858