۱۳ بهمن ۱۳۹۳، ۱۵:۲۵
کد خبر: 81489695
T T
۰ نفر
خشك شدن تالاب هورالعظیم نتیجه فعالیت مخرب چندین وزارتخانه است

اهواز- ایرنا- مدیر كل حفاظت محیط زیست خوزستان با انتقاد از عملكرد وزارتخانه های نفت، نیرو و جهاد كشاورزی گفت: در نتیجه عملكرد این وزارتخانه ها امروز شاهد خشك شدن بخش های زیادی از تالاب هورالعظیم هستیم.

'احمد رضا لاهیجان زاده' دوشنبه در نشست علمی بررسی ظرفیت ها و چالش های تالاب های خوزستان كه در اداره كل محیط زیست این استان برگزار شد افزود: با وجود فعالیت چندین وزارتخانه در تالاب هورالعظیم و تخریب های انجام شده، همواره سازمان محیط زیست در رفع مشكلات این تالاب تنها بوده است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو با ساخت سد كرخه با هدف آبیاری و كشاورزی، موجب شد این تالاب، از حق آبه این رودخانه محروم باشد.

وی گفت: در سال 82 به دلیل كاهش ورودی آب به تالاب هورالعظیم بر اثر آبگیری سد كرخه و خشك شدن این تالاب،20 تا 30 هزار هكتار از این اراضی آتش گرفت،كه تاثیری مخرب در این تالاب بر جای گذاشت.

لاهیجان زاده بیان كرد: فعالیت های وزارتخانه های نیرو ، نفت و جهاد كشاورزی، برخی ارگان های نظامی و حتی شیلات موجب از بین رفتن حیات در بخش های زیادی از این تالاب بین المللی شده است.

وی گفت: برای احیای تالاب هورالعظیم لازم است تمامی مسوولان وزارت خانه هایی كه در سال های گذشته موجب خسارت به این تالاب شده اند با محیط زیست همكاری لازم را داشته باشند.

مدیر كل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به این كه خشك شدن تالاب هورالعظیم تاثیر زیادی در تشدید پدیده گرد و غبار دارد افزود: از ابتدای امسال تاكنون 12 مورد گرد و غبار در خوزستان داشته ایم كه بیشترین میزان با 10 هزار میكروگرم بر متر مكعب در هفته گذشته به ثبت رسید.

لاهیجان زاده گفت: در سال 88 نیز 77 مورد گرد و غبار در خوزستان به ثبت رسید كه 50مورد بالای 10 هزار میكروگرم بر مترمكعب بود اما به دلیل نبود برنامه ریزی برای مبارزه با این پدیده، امروز بار دیگر كارگروه هایی برای مقابله با این بحران تشكیل شده است.

وی با بیان اینكه درحوزه گرد و غبار و ریزگرد ها همواره نوك پیكان تمامی اتهامات به سمت سازمان محیط زیست است اظهار كرد: طرح 200هزار هكتاری مالچ پاشی و نهال كاری از مصوباتی است كه چندین سال از آغاز آن می گذرد اما هیچ كدام از مسوولان از منابع طبیعی و یا وزات نفت دلیل تاخیر در اجرای این پروژه را سوال نمی كنند.

مدیر كل حفاظت محیط زیست خوزستان به تخریب های انجام شده در تالاب هورالعظیم به واسطه فعالیت های وزارت نفت اشاره كردو گفت: اگر تخریبی در این تالاب انجام شود تمام كشور صدمه می بیند اما اكنون با وجود فعالیت گسترده شركت های نفتی در این تالاب،تنها محیط زیست در پی حل مشكلات این تالاب است.

وی افزود:در این حوزه با تلاش محیط زیست حكم باز شدن آب در حوضچه شماره سه این تالاب داده شد كه با این اقدام بخش های جنوبی این تالاب كه بیش از 100هزار هكتار است آبدار می شود.

وی گفت: اقداماتی در زمینه احیای تالاب های كشور از سوی سازمان محیط زیست انجام شده و مجلس نیز با اختصاص بودجه لازم برای احیای تالاب ها موافقت كرده است.

وی با اشاره به اجرای طرح انتقال آب از رودخانه كارون به تالاب شادگان اظهاركرد: در این طرح مقرر شده سالانه 150 میلیون متر مكعب آب به تالاب شادگان منتقل شود كه تاكنون برای اجرای این پروژه 50 میلیارد ریال هزینه شده است.

لاهیجان زاده اظهار كرد: با توجه به اینكه مصرف آب در طرح توسعه نیشكر در فصل پاییز و زمستان به حداقل می رسد،از این شركت خواسته شده كه با استفاده از ایستگاه های پمپاژ آب رودخانه كارون از طریق زه كش ها این شركت به تالاب شادگان منتقل شود.

وی گفت:از این طریق می توان سالانه 300 میلیون متر مكعب آب از طریق كانال های نیشكر به تالاب شادگان منتقل كرد.

هورالعظیم، یا هورالهویزه یا تالاب بزرگ هویزه در غرب خوزستان، بزرگ‌ترین تالاب خوزستان و یكی از بزرگ‌ترین تالاب‌های داخلی ایران است. حدود یك سوم این تالاب در ایران و بقیه آن در كشور عراق است. این تالاب از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی بوده كه هم‌اینك این منابع با نابودی روبه‌رو است.

این تالاب از آب‌های اضافه رود كرخه، دویرج و بخشی از آب‌های اضافه اروندرود تشكیل شده‌است.

مساحت مشخص شده توسط اداره كل محیط زیست خوزستان به عنوان تالاب حدود 118 هزار هكتار است.

تالاب هورالعظیم به دلیل تامین نشدن حق آبه مورد انتظار، با كم آبی روبه‌رو است و فعالیت شركت ملی نفت ایران در این منطقه نیز به تخریب گسترده زیست‌بوم آن منجر شده است.

خشك شدن هورالعظیم چه در ایران و چه در عراق میزان وقوع توفان‌های شن و گردو غبار را افزایش داده و باعث شده خوزستان با گرد و غبارهایی چندین برابر حد مجاز روبه رو شود.

/7161/6037
۰ نفر