۶ بهمن ۱۳۹۳،‏ ۱۵:۲۴
کد خبر: 81479988
۰ نفر
انتقاد ولایتی از سنت تاریخ نگاری غربی

تهران- ایرنا- رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از سنت تاریخ نگاری غربی انتقاد كرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، علی اكبر ولایتی در یكصدو هفتاد وپنجمین جلسه كمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنانی گفت: تاریخ نگاری رسمی حاكم بر غرب وانمود می‌كند كه در هزار سال قرون وسطی در اروپا، همه جهان در تاریكی و جهالت فرو رفته بود و ما سعی داریم تا این انگاره غالب را تغییر دهیم.

وی افزود: در دوره قرون وسطی كه كل غرب و اروپا در سیاهی و تاریكی فرو فته بود، مسلمین مشعلدار علم و فرهنگ بودند و به عنوان مثال در همین دوره در حوزه علم ریاضیات بیش از 1300 دانشمند برجسته تربیت شده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در اواخر دوره قاجار و كل دوره پهلوی با برنامه‌ریزی استعمارگران، در نظام آموزشی كشور این تفكر غلط ترویج شد كه ایرانیان و مسلمین تا پیش از آشنایی با دستاوردهای تمدن غرب، یك قوم بدوی و دور از هرگونه مظاهر علم و تمدن بوده‌اند، در حالی كه مسلمانان تاریخی خلاف این موضوع را اثبات می‌كند.

در ابتدای این جلسه، گزارش «برنامه‌ریزی برای انعكاس مفاخر و دستاوردهای فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در كتابهای درسی» توسط محمود امانی مدیر كل دفتر تالیف كتب درسی وزارت آموزش و پرورش ارائه شد.

امانی در این گزارش با اشاره به «چرایی و لزوم انعكاس دستاوردها و مفاخر فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» گفت: در این زمینه سعی شده تا با استفاده از منابع متقن و موثق موضوعات مربوط استخراج و مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: طبق تكلیف مقرر در «سند تحول بنیادین آموزش و پروش» و سایر اسناد مانند «برنامه درسی ملی» وزارت آموزش و پرورش مكلف است تا برای درج مفاخر و دستاوردهای فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، برنامه‌ریزی كند.

عضو كمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران ادامه داد: در هر كتاب درسی به تناسب موضوع آن كتاب و مقطع تحصیلی كتاب مربوطه، مفاخر و دستاورد‌های تمدن اسلام و ایران معرفی شده‌اند.

مدیر كل دفتر تالیف كتب درسی وزارت آموزش و پرورشگفت: در كنار طرح این موضوعات، نحوه تدریس به منظور تأثیرگذاری و موفقیت بیشتر در روند آموزش، موارد مربوط به معلمین گوشزد شده است.

وی افزود: مفاخری مانند ابن سینا، ابوریحان بیرونی و خواجه نصیرالدین طوسی و .... كه در شاخه‌های مختلف علمی دارای دستاوردهای ذی قیمتی هستند، با توجه به موضوعات كتاب‌های درسی به تفكیك موضوع كتابهای مزبور مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

امانی ادامه داد: كارنامه پرافتخار مبارزه ملت ایران با استعمارگران و چهره‌های شاخص این مبارزات مانند امیركبیر و ... .هم از سایر موضوعات مطرح شده در كتب درسی است.

براساس این گزارش ، پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، كه بازخوردگیری و سنجش میزان تأثیر فعالیت پیرامون معرفی مفاخر و دستاوردهای تمدن اسلام و ایران در كتب درسی، در نظر گرفتن مطالعات بین رشته‌ای در این زمینه، ترغیب دانش‌آموزان جهت تفكر و پیمودن مسیر مفاخر تمدن اسلام و ایران، استخراج راهكارهای علمی به منظور حل مشكلات و معضلات فعلی جامعه و تأكید بر نقش اسلام در پیشرفت‌های علمی از مهمترین محورهای مطرح شده است .

دستور بعدی جلسه كمیته فرهنگ و تمدن اسلام وایران، پیگیری موضوع همایش «پزشكی در فرهنگ و تمدن اسلام وایران» بود كه حجت‌الاسلام سیدطه هاشمی معاون فرهنگی دانشگاه آزاد كه مسوولیت برگزاری این همایش را بر عهده گرفته است، گزارشی پیرامون این موضوع ارائه كرد.

در پایان جلسه هم گزارش ادامه اقدامات انجام گرفته پیرامون همایش گرامیداشت حكیم ناصرخسرو ارائه شد.

فراهنگ**9129**1601**