توافق نامه ايجاد بندرخشك آپرين بين راه آهن وكشتيراني جمهوري اسلامي

تهران - ايرنا - توافق نامه انجام مطالعات لازم براي طراحي، ساخت و بهره برداري از پايانه ريلي، ترمينال ها وساختمان هاي عمومي و خدماتي در زمين هاي بندر آپرين بين راه آهن و كشتيراني جمهوري اسلامي به امضا رسيد.

به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران، محسن پورسيدآقايي مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران روز يكشنبه در مراسم امضاي اين توافق نامه گفت: ظرف ماه هاي اخير شركت راه آهن با كشتيراني جمهوري اسلامي ايران به منظورعملياتي ساختن ايجاد بندر خشك آپرين وارد مذاكره شدند و اكنون توافق نامه مربوطه بين دو طرف به امضا رسيد.

اولين بندر خشك كشور در منطقه ايستگاه راه آهن آپرين واقع در 25 كيلومتري تهران در شهرستان اسلامشهر واقع است.

پورسيدآقايي افزود: طرح ايجاد بندر خشك آپرين به منظور شكل گيري منطقه اي براي انجام عملياتي گمركي ، ترخيص كالا ، تفكيك و انجام عمليات فرآوري روي آن و سپس انتقال كالاها از اين منطقه به تهران و ساير شهرها مطرح بود، اما در طول سالهاي اخير هيچ گونه اقدام جدي براي عملياتي سازي اين بندر صورت نگرفت.

وي تصريح كرد: براساس اين تفاهم نامه شركت كشتيراني بخش بزرگي از زمين هاي آپرين را در اختيار خواهد گرفت و يك مجتمع بزرگ كانتينري با سرمايه خود در اين منطقه ايجاد خواهد كرد و پيرو آن كانتينرهاي ورودي به كشور ،در اين محل به مصرف كنندگان تحويل مي شود.

پورسيد آقايي، مجموع سرمايه گذاري توافق شده براي اين پروژه را حدود هزار ميليارد ريال توسط كشتيراني اعلام كرد و گفت: اين پروژه در دو يا سه مرحله عملياتي خواهد شد و با توجه به برنامه ريزي صورت گرفته اميد مي رود تا پايان سال 1394 حدود 300 ميليارد ريال از اين سرمايه گذاري عملياتي شود.

به گفته اين مقام مسئول ، توافق نامه مزبور مقدمه اي براي شروع عمليات اجرايي راه اندازي و ساخت اين سايت بزرگ در آپرين محسوب مي شود.

مديرعامل راه آهن با بيان اينكه حمل ونقل بار از طريق ريل، صرفه جويي هفت برابري درمصرف سوخت را به همراه دارد ،خاطرنشان كرد: ايجاد بندر خشك در نزديكي محل هاي مصرف موجب افزايش حمل بار از طريق ريل شده و جاده در اين ميان نقش تكميلي را ايفا مي كند كه امروز در تمام دنيا اين الگو در حال اجراست.

وي افزود: عملياتي شدن ايجاد چنين بنادري ضمن جلوگيري از تجمع بار در بنادر كمك شاياني به اقتصاد كشور و حمل و نقل بار مي كند.

مديران عامل دو شركت راه آهن و كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در اين جلسه به منظور انجام مطالعات لازم و تهيه قرارداد به منظور طراحي سرمايه گذاري ساخت،بهره برداري از پايانه ريلي ،ترمينال ها وساختمان هاي عمومي و خدماتي در زميني به وسعت حدود 200 هكتار از زمين هاي بندر آپرين متعلق به راه آهن توسط كشتيراني و سپس انتقال آن را به شركت راه آهن به صورت BOT توافق كردند.

پيش از اين گفته شده بود ،مرحله اول نخستين بندر خشك كشور با سرمايه گذاري كامل بخش خصوصي به بهره برداري مي ‌رسد و روزانه 37 ميليون تن بار در ايستگاه آپرين جابجا خواهد شد.

همچنين قرار بود شهرداري به طول 6 كيلومتر ديواركشي در مسير راه آهن اسلامشهر را انجام تا امنيت جاني مردم ساكن اطراف راه آهن و افراد عبوري تأمين شود.

اقتصام(1)1108 ** 1559

سرخط اخبار اقتصاد