۶ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8147480
T T
۰ نفر
پایانه و گمرک مرزی میل 78 در مرز ایران و افغانستان گشایش یافت .............................................................
بیرجند ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 06/03/86 داخلی.اقتصادی.گمرک مرزی.
پایانه و گمرک مرزی میل 78 در مرز مشترک استان خراسان جنوبی در ایران و استان فراه در افغانستان روز یکشنبه طی مراسمی افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، استاندار خراسان جنوبی در این مراسم گفت: دو کشور ایران و افغانستان دارای مشترکات فراوانی هستند که دین، زبان، مرز و مبارزه با استکبار جهانی از جمله آنها است.
سید صولت مرتضوی افزود: اکنون که به فضل الهی فصل جدیدی در مناسبات دو استان ایجاد شده این اقدام را به فال نیک گرفته و امیدواریم این رابطه جاودانه بماند.
وی گفت: این طرح از سالهای قبل مد نظر بوده و با کسب مصوبه دولت اکنون شاهد راه اندازی آن هستیم.
او افزود: با ایجاد پایانه و گمرک مرزی باب جدیدی در راستای توسعه دو کشور فراهم آمده است.
رییس هیات اعزامی افغانستان نیز در این مراسم ضمن تبریک افتتاح پایانه و گمرک مرزی میل 78 گفت: افتتاح این طرح در تاریخ مراودات دو کشور برادر ایران و افغانستان حادثه مهم و تاریخی به شمار می رود که می تواند علاوه بر توسعه روابط میان دو استان فراه و خراسان جنوبی نقش اساسی در روابط منطقه ای داشته باشد.
عبدالصمد خان با اشاره به مشترکات دو ملت افزود: در جغرافیای جهان کمتر کشوری را می توان یافت که مانند ایران و افغانستان دارای چنین مشترکاتی باشند.
وی گفت: برای توسعه روابط باید تلاش شود و مسوولان دو کشور نیز در این راستا گامهای مناسبی برداشته اند.
او افزود: دوستی و برادری ایران و افغانستان تاریخی و جاودانه بوده و در زمان مشکلات، به همدیگر یاری رسانده اند.
وی ضمن قدردانی از میزبانی دولت و مردم ایران از مردم افغانستان طی جنک های سالهای گذشته گفت: جمهوری اسلامی ایران طی پنج سال گذشته در راستای کمک به بازسازی افغانستان اقدامات بسیاری انجام داده که نتیجه آن ایجاد ظرفیتهای خوب اقتصادی و اشتغال در کشور افغانستان می باشد و اجرای این طرح نیز از جمله کمکهای جمهوری اسلامی ایران است.
وی به مذاکرات اخیر وزیر امور خارجه ایران در افغانستان و توافق برای افزایش سقف مبادلات بین دو کشور اشاره کرد و افزود: افتتاح این طرح نیز که نقش اساسی در توسعه منطقه خواهد داشت در راستای تحقق این هدف است.
به گزارش ایرنا پایانه و گمرک مرزی میل 78 شامل بخشهای قرنطینه های انسانی و دامی، کنترل گذرنامه، گمرک، ارزیابی گمرک، مخابرات و دیگر بخشها می باشد.
فاصله گمرک میل 78 تا مرکز استان فراه 98 و تا بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی 210 کیلومتر است.
برای اجرای این طرح تاکنون 4/1 میلیارد ریال ازسوی دو کشور هزینه شده و تکمیل آن به 11 میلیارد ریال دیگر نیاز دارد.
پیش بینی می شود طرح تا شهریور ماه امسال بطور کامل راه اندازی شود.
استان خراسان جنوبی در شرق ایران بیش از 400 کیلومتر مرز مشترک با استانهای فراه و هرات کشور افغانستان دارد.
جمهوری اسلامی دارای 940 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان است.
7214/664/660 شماره 130 ساعت 52:19 تمام انتهای پیام I06.15-52-19
۰ نفر

سرخط اخبار جهان