۲۸ دی ۱۳۹۳، ۱۵:۴۳
کد خبر: 81469387
T T
۰ نفر
صدراعظم اتریش خروج كشورش از مركز فرهنگی مورد حمایت عربستان را خواستار شد

تهران-ایرنا- 'وارنر فایمن' صدراعظم اتریش، خروج كشورش از مركز گفت و گوی ادیان در وین را به علت سكوت این مركز درقبال موارد نقض حقوق بشر در عربستان خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فایمن عالی رتبه ترین مقام اتریشی است كه پیشنهاد خروج كشورش از مركز بین المللی گفت و گوی میان فرهنگ ها و ادیان موسوم به مركز عبدالله بن عبدالعزیز( KAICIID) را مطرح كرده است.

این مركز در سال 2012 آغاز به كار كرد و ریاض هزینه كاخ مجللی را كه این مركز در آن واقع شده و بودجه سه سال نخست فعالیت آن را تامین كرده است.

فایمن در مصاحبه با روزنامه 'استاندارد' اتریش گفت:این مركز به هیج وجه به وظایف خود در زمینه گفت وگو مذاهب و تمدن ها عمل نمی كند و در قبال مسائل ابتدایی حقوق بشر سكوت كرده است.

وی افزود:ما این وضعیت را تحمل نخواهیم كرد و براساس چشم انداز امروز برای من روشن است كه ما باید از این مركز خارج شویم.

اتریش،در روزهای گذشته از اجرای حكم شلاق یك وبلاگ نویس سعودی بشدت انتقاد كرد و وزارت خارجه این كشور در اعتراض به این اقدام سفیر عربستان را فراخواند.

'رائف بدوی' در هفدهم ژوئن سال 2012 به اتهام توهین به اسلام بازداشت شد و در ماه می به 10 سال زندان و پرداخت یك میلیون ریال سعودی معادل 267 هزار دلار جریمه نقدی و تحمل هزار ضربه شلاق محكوم شد.

بداوی به همراه 'سعد الشمری' مدافع حقوق بانوان در این كشور از بنیانگذاران شبكه لیبرال سعودی است كه او نیز در ماه اكتبر گذشته به اتهام توهین به اسلام دستگیر شد.

شمری گفته است كه اتهامات منتسب به بداوی به علت انتقاد این نهاد مدنی از واعظان وهابی و پلیس سعودی بوده است.

قرار بود حكم شلاق بداوی طی 20 هفته و هر هفته پس از برگزاری نماز جمعه در شهر جده به اجرا در آید اما شلاق وی در ملاء عام جمعه این هفته به تعویق افتاد.

به رغم این كه عربستان تامین مالی مركز گفت و گوی ادیان در وین را برعهده دارد اما این موسسه یك نهاد مطلقا سعودی نیست و كشورهای عربستان، اسپانیا و اتریش با امضای یك معاهده بین المللی از آن حمایت می كنند. واتیكان ناظر موسس این مركز است و در آن نماینده دارد.

به نوشته رویترز، هیچ یك از مقامات مركز مذكور برای اظهار نظر درباره اظهارات فایمن در دسترس نبودند.

اروپام**9158**1856