وزیر راه خواستار احتساب كمك های خیرین به عنوان مالیات شد

تهران - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی گفت: در بسیاری از كشورهای توسعه یافته مبنای نظری حضور نهادهای اجتماعی در توسعه، احتساب هزینه كرد آنها به عنوان مبلغ پرداختی مودیان مالیاتی است كه در این زمینه دولت باید فضایی را فراهم كند تا اقدامات خیرین به عنوان مالیات تلقی شود.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی در نخستین گردهمایی بزرگ انجمن خیرین راه و ترابری، افزود: برای انجام این كار باید مبنای نظری محكمی داشت وگرنه این اقدام موقتی خواهد بود، لذا دولت فضایی را فراهم كند تا این اقدامات خیریه به عنوان مالیات تلقی شود.

وی اظهار داشت: دو راهكار به ترویج این حضور كمك می‌كند؛ نخست اینكه مالیاتی كه دولت از بنگاه‌های مختلف با عنوان عوارض یا مالیات دریافت می‌كند و برای ارائه خدمات در سطح جامعه مانند ساخت مدرسه، بیمارستان، راه، آب آشامیدنی، بهداشت، محیط زیست و غیره استفاده می‌شود را از كسانی كه داوطلبانه حاضر به انجام این كارها شده و هزینه دولت را كاهش می‌دهند، گرفته نشود.

وزیر راه و شهرسازی تشریح كرد: در بسیاری از كشورهای توسعه یافته دنیا مبنای نظری اصلی حضور نهادهای اجتماعی در توسعه، احتساب هزینه كرد آنها به عنوان هزینه مودیان مالیاتی است. پایه این نظریه آن است كه چرا دولت باید پولی خرج كند تا یك سازمان مالیاتی درست شود تا آن سازمان از مردم مالیات بگیرد و این پول‌ها در راه خدمات اجتماعی هزینه شود حالا وقتی فردی پیدا شده كه خود مدرسه می‌سازد و سایر خدمات اجتماعی كه وظیفه دولت است را انجام می‌دهد چرا باید از او مالیات گرفت؟ البته برخی نگرانی‌ ها از برخی سوءاستفاده ها با عنوان كار خیر وجود دارد اما نباید به خاطر یك نگرانی كوچك راه حضور مردم در توسعه را بست.

آخوندی تصریح كرد: انجمن خیرین راه و ترابری لازم نیست تنها در جمع محدود كسانی باشد كه در ساخت و ساز فعال هستند بلكه می‌تواند كل ملت ایران و بهره‌برداران از راه را هم با خود همراه كند و این انجمن می‌تواند در سایر فعالیت‌های خیریه كه همه مردم در آنها سهیم هستند، فعالیت سراسری داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی تاكید كرد: لازمه این كار در اختیار عموم گذاشتن اطلاعات انجمن خیرین راه و ترابری به صورت شفاف است كه به تازگی قانونی در این زمینه در مجلس به تصویب رسیده و فعلا در شورای نگهبان در دست بررسی است.

وی توضیح داد: این قانون در صورت تایید اعلام می‌كند كه انجمن‌های خیریه عمومی می توانند اطلاعات خود را نزد سازمان بورس و اوراق بهادار گذاشته تا در دسترس همه مردم باشد نه به این صورت كه سهام بفروشند بلكه شهروندان با ورود به سامانه بورس و اوراق بهادار تمام اطلاعات مربوط به انجمن خیرین راه و ترابری و دیگر نهادهای مدنی خیریه اعم از میزان سرمایه این نهادها، اعضای هیئت مدیره، پروژه های مشاركتی و غیره را مشاهده كنند.

آخوندی اضافه كرد: اگر این اطلاعات را به صورت شفاف در اختیار مردم قرار بدهیم، می‌توانیم تمام جامعه را درگیر فعالیت‌های خیر خواهانه خود كنیم، من نیز به هیات مدیره انجمن راه و ترابری پیشنهاد می‌كنم تا این كار را انجام دهند و ما هم به عنوان دولت از آنان حمایت می‌كنیم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: علاوه بر حس تعالی‌جویی انسانی و تعالیم ادیان ابراهیمی كه در زمینه كار خیر مشترك‌ هستند آنچه اهمیت دارد و 20 سال است در دنیا مطرح می‌شود بحث مسئولیت اجتماعی است.

آخوندی ادامه داد: آیا بنگاه‌های اقتصادی مختلف مسئولیت اجتماعی هم دارند یا خیر؟ آیا فردی كه بنگاه اقتصادی دارد و از امكانات عمومی یك منطقه مانند نیروی كار، خدمات زیربنایی، پلیس و مجموعه امكاناتی كه در محاسبات هزینه ایجاد یك بنگاه اقتصادی وجود ندارد، استفاده می‌كند، مسئولیتی در برابر آن منطقه دارد یا خیر؟ نگاه خودخواهانه آن است كه فردی كه مالیات می‌‌دهد این كارها را پرداخت پول اضافی تلقی كند اما در مقابل این نگاه، یك دیدگاه هم‌افزا نیز وجود دارد كه می‌گوید اگر فردی با عنوان بنگاه‌دار اقتصادی از امكانات غیرمحسوس یك منطقه استفاده می‌كند در راه مسئولیت اجتماعی نیز قدم بردارد چون در نهایت سود خود بنگاه‌دار بیشتر می‌شود.

وی اضافه كرد: در واقع وقتی به یك محیط خدمات می‌دهد و كمك می‌كند آن محیط نیز به او كمك كرده و در برابر سرمایه‌گذاری اش مقاومت نمی‌كند.

عضو كابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به سخن یك پیمانكار كه معتقد بود 'پیمانكار علاوه بر داشتن دانش اقتصادی و فنی، باید هنرمند نیز باشد'، افزود: او می‌گفت چون پیمانكار باید از یك كارگر ساده گرفته تا با مقامات عالیرتبه استان ارتباط برقرار كند، یك هنرمند هست. این نوع ارتباطات همان مسئولیت اجتماعی است كه بنگاهدار اقتصادی در برابر سرنوشت جامعه مسئولیت دارد.

آخوندی با بیان اینكه نحوه مشاركت وزارت راه و شهرسازی با خیرین راه و ترابری در حال حاضر بیشتر در زمینه تامین قیر پروژه‌های راه سازی است، ادامه داد: ما می‌توانیم با خیرین انواع مشاركت‌های مالی دیگر را داشته باشیم همچنین باید به سمت ایجاد ساختارهای شفافیت مالی برویم تا نحوه تقسیم كار عملیاتی و تامین منابع پروژه‌های راه و ترابری كه خیرین در آنها مشاركت می‌كنند، مشخص شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه این وزارتخانه می‌تواند در زمینه برنامه‌ریزی‌پروژه‌ها با خیرین همكاری كند، اظهار داشت: دولت بیشترین گزینه‌هایی كه در نظر دارد توسعه پروژه‌های كریدوری درجه یك است ولی خیرین به دلیل ارتباط مستقیم با جامعه هدف بیشتر مایل به همكاری در توسعه پروژه‌های كریدورهای نوع سوم هستند اما مشكلی نیست چون این همكاری نیز بسیار هم افزاست.

وی با بیان اینكه كار خیرین تنها ساخت راه نیست، افزود: نگهداری راه و پل، ساخت تاسیسات و تأمین تجهیزات بین راهی و تربیت نیروی انسانی می تواند از دیگر فعالیت‌های خیرین در حوزه راه و ترابری باشد.

اقتصام(1)1108 **1558