۲۵ آذر ۱۳۹۳، ۱۶:۳۲
کد خبر: 81428715
T T
۰ نفر
پایان 3 ساعت مذاكرات ایران و آمریكا در دومین روز؛ مذاكرات بعدی با فرانسوی ها

تهران - ایرنا - معاونان وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریكا امروز در دومین روز مذاكرات دو جانبه در ژنو، سه ساعت با یكدیگر گفت و گو كردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، معاونان وزرای امور خارجه ایران و آمریكا روز گذشته نیز در نخستین روز از مذاكرات ژنو 6 ساعت با یكدیگر درباره همه موضوعات هسته ای مذاكره كردند.

هیات های مذاكره كننده هسته ای ایران و آمریكا در سطح معاونان وزرای خارجه و كارشناسان روز گذشته در دو دور 6 ساعته و امروز نیز از ساعت 10 و 30 دقیقه به وقت محلی سه ساعت با یكدیگر مذاكره كردند.

در مذاكرات امروز هلگا اشمید و استفان كلمنت به ترتیب معاون و دستیار ویژه كاترین اشتون مشاور ویژه اتحادیه اروپا در مذاكرات هسته ای ایران و 1+5 حضور داشتند.

معاونان وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار است ساعت 19 به وقت محلی نیز با معاونان وزیران خارجه فرانسه مذاكره كنند.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای ایران از فضای حاكم بر مذاكرات هسته ای در ژنو ابراز رضایت كرد.

وی اظهارداشت: در این نشست، در باره تمامی مسایل مطرح به خصوص موضوع تحریم ها، بحث های مفصلی در سطح معاونان و كارشناسان صورت گرفت.

معاون وزیر امور خارجه با بیان این كه بحث ها اكنون بسیار جزیی و ریز شده است، خاطرنشان كرد: در برخی از موارد راه حل هایی وجود دارد و در بعضی از مراحل باید بیشتر تلاش و بحث شود.

در این دور از مذاكرات كه نخستین دور مذاكرات جامع در دوره تمدید هفت ماهه است و به احتمال زیاد آخرین دور مذاكرات در سال 2014 میلادی خواهد بود، ریاست هیات ایرانی را «سید عباس عراقچی» و «مجید تخت روانچی» به ترتیب معاونان حقوقی و بین الملل و اروپا و آمریكای وزیر امور خارجه برعهده دارند.

علاوه بر عراقچی و روانچی، «حمید بعیدی نژاد»، «داود محمدنیا»، «محمد امیری»، «حسین زمانی نیا» و یك كارشناس حقوقی اعضای تیم هسته ای ایران را در این مذاكرات تشكیل می دهند.

ریاست هیات آمریكایی را نیز «وندی شرمن» برعهده دارد.

اعضای تیم مذاكره كننده آمریكا نیز در این دور از مذاكرات علاوه بر شرمن، عبارتند از: مدیركل ارشد شورای امنیت ملی آمریكا در امور ایران عراق و كشورهای خلیج فارس، مشاور ارشد معاون وزارت امورخارجه در امور كنترل تسلیحات و امنیت بین المللی، مدیركل شورای امنیت ملی آمریكا در امور عدم اشاعه، مشاور حقوقی وزارت امور خارجه، مدیركل دفتر ایمنی و امنیت اتمی وزارت انرژی، مشاور ارشد وزارت خزانه داری در امور تحریم ها، مشاور ارشد معاون وزارت امور خارجه.

دور قبلی مذاكره ایران و 1+5، 26 آبان ماه تا سوم آذرماه در شهر وین اتریش در سطح وزیران امور خارجه برگزار شد ولی طرفین نتوانستند در سوم آذرماه(24 نوامبر) كه دومین ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی بود، به تفاهم برسند.

از این رو، وزیران امور خارجه 1+5 با وجود تایید پیشرفت مذاكرات اعلام كردند كه برای رسیدن به توافق جامع نیاز به زمان بیشتری است و تهران با پیشنهاد تمدید مذاكرات برای هفت ماه دیگر موافقت كرد.

مذاكرات برای هفت ماه و هفت روز دیگر تمدید شد تا طرفین در چهار ماه نخست به توافق سیاسی یا كلی دست یابند و در سه ماه دیگر، جزئیات تفاهم را مكتوب كنند.

سیام. 1572**1336
۰ نفر