۱۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۳:۴۶
کد خبر: 81417081
T T
۰ نفر

رسانه ها بلندگوي تبليغي روابط عمومي ها نيستند

۱۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۳:۴۶
کد خبر: 81417081
رسانه ها بلندگوي تبليغي روابط عمومي ها نيستند

كرمانشاه - ايرنا - با اينكه از نظر تكثر رسانه اي در وضع نسبتا خوبي بسر مي بريم و صدها نفر هم داعيه روزنامه و خبرنگار بودن دارند، با اين حال مطالب و اخبار انتشار يافته در رسانه هاي استان كرمانشاه قابل تامل است.

متاسفانه آن حس محافظه كاري، دست به عصا راه رفتن و مهندسي سازي اخبار و نيز راضي نگه داشتن مدير براي بيشتر روابط عمومي هاي ادارات ما به يك 'واجب' تبديل شده است و دريغا كه همين روحيه به بدنه برخي از رسانه هاي ما اعم از خبرگزاري ها، سايت ها و نشريات مكتوب هم تسري يافته است.

روزانه ده ها ايميل يا فكس از همين روابط عمومي ها در مورد مثلا برگزاري يك نشست درون سازماني فاقد ارزش خبري، بازديد مديريت از فلان بخش يا زيرمجموعه اش در فلان شهرستان، تقدير يك مسوول از آن مدير و.. كه براساس شاخص هاي علم روزنامه نگاري هرگز نمي توانند خبر باشند يا دست كم يكي از ارزش هاي خبري مانند در برگيري يا فراواني تعداد و مقدار را ندارند، به رسانه ها سرازير مي شود.

در نابلد بودن ارتباط گيري موثر برخي روابط عمومي ها با رسانه ها شايد همين بند بالا سندي متقن باشد اما همين نقيصه بزرگ و ضعف آشكار هم در نشست روابط عمومي هاي استان با استاندار هم مغفول ماند!

روز چهارشنبه هفته پيش نشست مسوولان روابط عمومي هاي استان با استاندار كرمانشاه در سرسراي شهداي دولت بود و چند نفري از دوستان روابط عمومي ها سخناني در خصوص اهميت روابط عمومي ها بيان كردند كه عمدتا بيان مساله و مشكلات بود و كمتر راهكاري را ارائه كردند.

البته هميشه حرف زدن و بيان تئوريك مسايل خيلي راحت تر است كافيست شما در مورد هر مساله اي در گوگل جستجو كنيد، مطالب بسياري دستگيرتان مي شود تا در يك سخنراني چند دقيقه اي بخوبي آن را بيان كنيد، آن روز براي پوشش خبري در سالن شهدا حضور داشتم و هرچه گوش هايم را تيز كردم و به دوستان خطيب مان در آن نشست توجه كردم، كسي از ارتباط روابط عمومي ها و رسانه ها سخني نگفت كه نگفت.

در يادداشتي خطاب به آقاي رضايي بابادي استاندار نوشتم، يكي از مشكلات اساسي در عرصه روابط عمومي هاي استان اين است كه تعامل دوستان با روزنامه نگاران واقعي و رسانه هاي اثرگذار استان بسيار ضعيف است و آقايان بصورت گزينشي با برخي افراد و نشريات خاص و كم اثر كار مي كنند.

به استاندار نوشتم كه متاسفانه برخي از روابط عمومي هاي ما از ابزارهاي 'رپرتاژ' و 'آگهي' براي به انفعال واداشتن رسانه ها بهره مي گيرند و اخبار مهندسي شده و فاقد شاخص هاي لازم براي انتشار را به خورد رسانه ها مي دهند و اين وسط 'مخاطب پراني' بارزترين دستاورد اين رويه هاست گرچه ممكن است اندك ناني در همين آگهي ها براي برخي ها باشد ولي چرا در اين نشست از لزوم ارتباط تنگاتنگ روابط عمومي ها و رسانه ها حرفي به ميان نمي آيد؟

يكي از وظايف اصلي و بديهي روابط عمومي ها ارتباط موثر با روزنامه نگاران است و اينكه اطلاعات مورد نياز براي تهيه گزارش ها و تحليل ها را در اختيار قلم بدستان قرار دهند نه اينكه با گارد بسته و بصورت احتياطي با رسانه ها رابطه داشته باشند.

البته از حق نگذريم كه برخي از روابط عمومي هاي استان كرمانشاه سطح ارتباط شان با رسانه ها بسيار مناسب است و به خوبي خوراك مورد نياز رسانه ها را در اختيارشان قرار مي دهند اما چه سود كه انگشت شمارند.

جوالدوزي هم به خودمان، رسانه اي ها بزنيم، واقعيت آن است كه ضعف محتوا در رسانه هاي استان بيداد مي كند، گزارش هاي چالشي، نقادي ها، تحليل هاي درست و منطقي و اخبار دست اول و جذاب براي مخاطبان نيز به همين ترتيب.

بايد بدانيم كه رسانه در اصل متعلق به مردم است اما اين به معناي تقابل با حاكمان و دولتمردان نيست ولي بعنوان نماينده افكارعمومي مي تواند اهرمي بازدارنده در برابر يكه تازي هاي برخي مديران غيرپاسخگو باشيم.

روي آوردن به اخبار بي محتوا و بي ارزش كه فقط فضاهاي سايت ها و صفحات مان را با آن پركنيم، هرگز دردي از ما دوا نمي كند و حتي مي تواند چالشي بر سر توسعه استان باشد آنچه امروز نياز استاني مانند كرمانشاه است رويكرد به روزنامه نگاري توسعه اي و بيان عالمانه و مدبرانه چالش ها، پروژه هاي ناتمام، اعتبارات قطره چكاني، بيكاري و.. است.

و در آخر بدانيم كه مديران و مسوولان روابط عمومي ها براي هميشه مدير و مسوول باقي نخواهند ماند اما روزنامه نگار هميشه روزنامه نگار است و جدايي او از قلم، مرگ تدريجي اش است.

يحيي معماري خبرنگار ايرنا مركز كرمانشاه

571/567