انتشار دو اثر پژوهشگر حوزه تاریخ سقز بزودی توسط نشر گوتار

سقز - سنندج - ایرنا - مسوول انتشارات گوتار سقز گفت: دو كتاب با موضوعات تاریخ و فرهنگ سقز، از 'عمر فاروقی' نویسنده و پژوهشگر حوزه تاریخ سقز بزودی منتشر خواهند شد.

رضا شجیعی روز چهارشنبه در حاشیه نمایشگاه كتاب استانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: علاوه بر این در یك ماه آینده، كتاب ترجمه خاطرات 'شیخ رئوف ضیایی' و خاطرات 'عبدالله خان ناهید ' از زبان كردی به زبان فارسی توسط این انتشارات وارد بازار خواهد شد.

او پیرامون موضوع این دو كتاب افزود: این دو اثر مربوط به خاطرات دو فرهیخته سقزی از جنگ جهانی دوم است.

وی در خصوص این دو شخصیت سیاسی، فرهنگی و مذهبی گفت: عبدالله خان ناهید چند دوره نماینده مجلس و در ایام جنگ جهانی دوم نویسنده و نقاش چیره دستی نیز بود.

این ناشر سقزی، در مورد شخصیت شیخ رئوف ضیایی هم گفت: وی فرزند حاج شیخ مصطفی نقشبندی و نوه دختری شیخ ضیاالدین از شیخ های 'بیاره' و 'طریقت نقشبندی' است كه در دوره جنگ جهانی دوم مدتی فرماندار سقز بود.

شجیعی گفت: این شخصیت اجتماعی - فرهنگی پس از مدتی در سازمان خزانه داری كل در تهران مشغول به خدمت شد و حتی مشاور 'شیخ محمود 'در كردستان عراق نیز بود.

وی اضافه كرد: مولف در ترجمه این دو اثر به فارسی جدای از نوشتن مقدمه و شرح برخی از مسائل مطرح شده در خاطرات این بزرگان، سندهای قدیمی از قبیل قباله و فرمان حكومتی و عكس های مرتبط به سقز را نیز به كتاب های مورد اشاره افزوده است.

انتشارات گوتار تا كنون 120 عنوان كتاب چاپ كرده است، این انتشارات از نیمه دوم سال 1387 آغاز به فعالیت كرد و تا كنون چند بار به عنوان ناشر برتر استان معرفی شده است.

شهرستان سقز به عنوان دومین شهرستان بزرگ استان كردستان در 190 كیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است.ك/3

533

سرخط اخبار استان‌ها