خط آهن گرگان - اینچه برون 12 آذر ماه سال جاری به بهره برداری می رسد

تهران - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی از افتتاح خط آهن گرگان - اینچه برون روز 12 آذرماه سال جاری با حضور روسای جمهور ایران، تركمنستان و قزاقستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عباس آخوندی عصر دوشنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران افزود: این كریدور پس از گذر از ایران،‌ تركمنستان و قزاقستان در انتقال كالاهای ترانزیتی در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب كشورهای آسیایی نقش مهمی را ایفا خواهد كرد.

وی تصریح كرد: بخش عمده ترانزیت در جهان بین چین و غرب انجام می شود و هم اكنون 350 میلیون تن سالانه در این مسیر ترانزیت می شود، ضمن آنكه این كریدور در اتصال چین به اروپا و روسیه به خلیج فارس نقش محوری خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: در كنار كریدورهای شمال و جنوب كریدورهای شرقی و غربی دریای خزر نیز برای ما اهمیت زیادی دارد و خوشبختانه محور شرق دریای خزر با تلاش مثبت سه كشور تركمنستان، قزاقستان و ایران به بار نشسته است.

آخوندی بابیان آنكه افتتاح این خط آهن آثار مثبتی در منطقه خواهد داشت، افزود: ملت های ایران،‌ قزاقستان و تركمنستان از سابقه دیرینه تاریخی برخوردارند و این مسیر در جهت توسعه تجارت صلح آمیز بین ملت های آسیای میانه نقش مهمی را ایفا خواهد كرد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: درصدد هستیم در نخستین سال های افتتاح این خط آهن حدود سه میلیون تن بار در این مسیر جابه جا شود و پس از آن میزان ترانزیت كالا در این كریدور به پنج میلیون تن و سپس به ده میلیون تن افزایش یابد.

آخوندی بر ضرورت انعقاد موافقت نامه های حمل و نقل بین كشورهای این مسیر تاكید كرد و گفت: در صورت امضای موافقتنامه های حمل و نقل، مسافر و بار در این مسیر این كریدور مهم شرق خزر همچنان به صورت عملیاتی باقی خواهد ماند.

وی گفت: براساس زیرساخت های موجود در این مسیر قطارهای مسافری می توانند در این كریدور با سرعت 160 كیلومتر و قطارهای باری با 120 كیلومتر سرعت حركت كنند.

وی گفت: برای استقبال دیگر كشورهای منطقه از این مسیر باید نرخ تعرفه عبور در این مسیر به حداقل برسد تا این كریدور مهم كشور بتواند با بقیه كریدورهای فعال دراین عرصه رقابت كند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه همزمان با افتتاح این كریدور افزایش ظرفیت محورهای داخلی هم در دست اقدام قرار گرفته است، گفت: برای افزایش حمل و نقل در این مسیر باید پشتیبانی های لازم را انجام دهیم و متعاقب آن به دنبال فعال كردن كریدور خواف به هرات هستیم تا ترانزیت كالا در این مسیر نیز از ایران به افغانستان افزایش یابد.

وی با اشاره به مزیت های كریدور غرب دریای خزر نیز افزود: این مسیر از تهران، رشت، انزلی و پس از گذر از آستارا به خط آهن جمهوری آذربایجان متصل می شود و این سومین كریدور ما در غرب دریای خزر است تا نقش ایران را در ترانزیت كالا در منطقه افزایش دهد.

اقتصام(3)ل.الف.ی/1108**1558