۲۶ آبان ۱۳۹۳، ۱۶:۱۰
کد خبر: 81390140
T T
۰ نفر
كيفيت بالاي نمايشنامه هاي سوگواره خمسه شوكه ام كرد

تهران-ايرنا- يكي از اعضاي هيأت انتخاب بخش صحنه‌اي سوگوار خمسه گفت: كيفيت بالاي نمايشنامه هاي سوگواره خمسه شوكه ام كرد.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگي ايرنا، سيروس همتي با بيان اينكه تقريباَ 55 نمايشنامه را براي انتخاب خواندم، افزود: برخي آثار از لحاظ كيفيت بالا، مرا شوكه كرد.

وي اضافه كرد: اگر در هر جشنواره يا سوگواره بتوان يك استعداد جديد نويسندگي كشف كرد؛ فكر كنم دِين خود را ادا كرده‌ايم. در اين سوگواره هم با نويسنده جديدي آشنا شدم كه دو متن قابل قبول ارايه كرده بود.

عضو هيأت انتخاب بخش صحنه‌اي سوگواره خمسه در بخش ديگري، با تأكيد بر اهداف برگزاري سوگواره خمسه كه پرداختن به زندگي ائمه اطهار (ع) با استفاده از تكنيك‌هاي نمايشي است،‌ اظهار داشت: در مدت زماني كه مشغول خواندن متون سوگواره بودم، احساس خوبي داشتم و لذت مي‌بردم كه حسين (ع) هنوز زنده است.

كارگردان نمايش‌هايي چون «مرز»، در پاسخ به اين سوال كه با برگزاري چنين سوگواره‌هايي در مدت چندماه مي‌توان به اهداف مدنظر دست يافت، تصريح كرد: نبايد به دليل كمبود سالن و يا بودجه، چنين حركت‌هاي مثبت اين‌چنيني، ناقص بماند و از بين برود.

همتي گفت: ادامه سوگواره به اندازه شروع آن مثبت و تأثيرگذار خواهدبود. اميدوارم هر شخصي مسووليت برگزاري آن را برعهده دارد؛ با جابه‌جايي مديران، آن را رها نكند.

وي ضمن تأكيد بر اين نكته كه نام «خمسه» از پنج تن آل عبا گرفته شده، اما متون ديگري نيز با موضوع ائمه پذيرفته شده، توضيح داد: به دليل همزماني اين سوگواره با 28 صفر وفات پيامبر(ص) و امام رضا(ع) مصادف مي‌شود؛ ما متوني را نيز كه در مورد اين بزگواران بود پذيرفتيم.

نخستين سوگواره نمايشي و آيين‌هاي مذهبي خمسه همزمان با ايام محرم و صفر در سراسر تهران بزرگ به دبيري مجيد رفيعي، به همت سازمان فرهنگي شهرداري تهران و فرهنگسراي ابن‌سينا، در 4 بخش صحنه‌اي، خياباني، تعزيه و نقالي برگزار خواهد شد.

فراهنگ*3054*1027