۱۴ آبان ۱۳۹۳، ۱۷:۳۱
کد خبر: 81375656
T T
۰ نفر
معاون جهاد كشاورزي: دامداران با تشكيل تعاوني دست دلالان راكوتاه كنند

سمنان - ايرنا - معاون امور توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي به دامداران توصيه كرد: با تشكيل تعاوني هاي فعال و فروش شير با قيمت تضميني به دولت، دست دلالان را كوتاه كنند.

'حسن ركني' روز چهارشنبه در نشست بررسي مشكلات مرغداران و دامداران شهرستان گرمسار با اشاره به مشكلات خريد شير با قيمت تضميني افزود: دولت براي ساماندهي صنايع لبني، قيمت تضميني شير را از كيلويي 10 هزار و 100 ريال به 14 هزار و 400 ريال افزايش داد اما به خاطر مشكلاتي اين نرخ محقق نشد.

وي از برنامه پرداخت مابه التفاوت يارانه شير به دامداران خبر داد و تصريح كرد: مابه التفاوت اين قيمت را كه از ابتداي امسال پرداخت نشده دولت در نظر دارد به صورت يارانه به دامدار پرداخت نمايد.

ركني گفت: قرار است هفته آينده پس از رايزني با معاون برنامه ريزي رياست جمهوري اين مبلغ به صورت يارانه سه ماهه اول امسال پرداخت شود و براي سه ماهه دوم و سوم نيز هيات دولت كليات اين موضوع را تصويب كرده و براي سه ماهه پاياني رايزني در جريان است.

وي با اشاره به كاهش قيمت گوشت سفيد در كشور اظهار داشت: وزارت جهاد كشاورزي براي جلوگيري از ضرر مرغداران، شركت پشتيباني و امور دام را موظف كرده است كه مرغ مازاد را با قيمت كيلويي 65 هزار تا 70 هزار ريال از مرغداران خريداري نمايد.

ركني با بيان اينكه توليد گوشت سفيد در ايران به مرز اشباع رسيده و مرغداران براي جلوگيري از ضرردهي بايد به صادرات و متناسب كردن توليد و عرضه در بازار توجه كنند متذكر شد: در برنامه ريزي هاي وزارت جهاد كشاورزي صادرات مرغ در اندازه استاندارد به كشورهاي منطقه در دستور كار قرار دارد.

ركني با بيان اينكه استاندارد مرغ در جهان بين يك كيلو و 800 گرم تا دو كيلو و 200 گرم است، از آمادگي وزارت جهاد كشاورزي براي خريد مرغ با اندازه استاندارد از مرغداران و صادرات آن خبر داد.

نماينده مردم شهرستانهاي گرمسار و آرادان در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست به حمايت مجلس از صنعت دام و طيور اشاره كرد و افزود: نابساماني قيمت شير موجب نگراني در جامعه دامداران شده است.

'غلامرضا كاتب' تاكيد كرد: دولت بايد با نظارت به اين موضوع رسيدگي و مانع از ضرر بيشتر دامداران شود.

نماينده مردم شهرستانهاي گرمسار و آرادان در مجلس شوراي اسلامي گفت: تعاوني گاوداران گرمسار در حال ايجاد يك كارخانه توليد مواد لبني است و مسوولان با كمك و هماهنگي زمينه اي فراهم كنند تا دامداران وارد عمل شده و مشكلات كاسته شود.

در اين نشست كه در مديريت جهاد كشاورزي گرمسار برگزار شد مرغداران و دامداران اين شهرستان مسايل و مشكلات خود را مطرح كردند.ك/3

7340/599