بدست آوردن برند'حلال' صنایع غذایی ایران را به هاب منطقه تبدیل می كند

تهران - ایرنا - دبیر انجمن صنایع گوشتی كشور معتقد است: بدست آوردن برند 'حلال' می تواند ایران را به قدرت اول منطقه(هاب) در تامین نیازهای غذایی كشورهای حاشیه ایران تا شمال افریقا تبدیل كند.

مجید افلاكی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: هنوز برای صدور حلال طبقه بندی مشخصی نداریم اما بی تردید همه كالاهای صنایع غذایی كه در ایران تولید می شوند، حلال هستند.

وی ارزش صنایع غذایی ایران را سالانه حدود 2.5 میلیارد دلار ذكر كرد و گفت: در حالی كه برند حلال از سه دهه پیش به طور معمول توسط كشورهای شرق آسیا استفاده می شود اما بهره گیری از این برند در ایران حدود پنج تا شش سال است كه شروع شده به همین دلیل اینكه چه میزان از صادرات صنایع غذایی ایران دارای مهر حلال است؟ مشخص نیست.

وی با اشاره به پرسود بودن برند حلال به دلیل تنوع كالاهای تولیدی در كشور، گفت: گوشت، فرآورده های گوشتی، محصولات بهداشتی، خمیر دندان، لوازم آرایشی و حتی برس مسواك از جمله كالاهایی هستند كه می توان از برند حلال در تولید آنها استفاده كرد. مالزی بیش از سه دهه است محصولات غذایی با برند حلال تولید می كند.

به گفته افلاكی، بخش های دولتی و خصوصی می توانند بر روی این موضوع با یكدیگر همكاری كنند، با اینكه دین اسلام از تنوع مذهب برخوردار است اما اختلاف اندكی بین دیدگاههای آنها در خصوص حلال بودن محصولات غذایی وجود دارد.

دبیر انجمن صنایع گوشتی كشور یادآور شد: هم اكنون ارزش تولیدات و صادرات كالاهای حلال آمریكا 700 تا800 میلیارد دلار می شود، ضمن آنكه در حال حاضر برخی از كشورهای مسیحی هم از این نوع كالاها استفاده می كنند. بنابراین با وجود 2میلیارد نفر جمعیت مسلمان در جهان و استفاده برخی از كشورهای مسیحی از این نوع كالاها، به نظر می رسد بازار خوبی برای تجارت كالاهای حلال ایران نیز وجود داشته باشد.

گفتنی است، متاسفانه با اینكه 37سال از انقلاب اسلامی ایران می گذرد اما اقتصاد ما همواره در فرصت سوزی ها مقام نخست را در جهان به خود اختصاص داده و در حالی كه باید از این بازار بزرگ و مهم به نفع خود استفاده می كرد اما به دلیل اتكا كشور به درآمدهای نفتی از این بخش نیز غفلت كرده است.

اقتصام(4)9123**1558

سرخط اخبار اقتصاد