به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، سيد جعفر تشكري هاشمي با تأكيد بر تمركز مديريت شهري به توسعه حمل و نقل عمومي اظهارداشت: بيشترين بودجه شهربه گسترش حمل و نقل شهري اختصاص داده شده و بر اين اساس، بهتر است مسوولان دولتي نيز به جاي صرف هزينههاي هنگفت بابت پرداخت يارانه به بنزين مصرفي خودروهاي شخصي كه منجر به افزايش آلودگي هوا و بروز انواع بيماريهاي ناشي از آن مي شود، به توسعه حمل و نقل عمومي كمك كرده و در اين جهت سرمايهگذاري كنند.
وي افزود: نبايد همه فشارها متوجه مردم تهران باشد و لازم است بودجههاي ملي به مدد پايتخت بيايد تا با گسترش بيشتر حمل و نقل شهري، به فقري كه از گذشته در رابطه با حمل و نقل عمومي در تهران داشته ايم، پايان داده شده و امكانات حمل و نقلي را به شكل شايسته اي براي مردم آماده كنيم.
وي با اعلام اين كه محور توسعه شهر در گذشته بر اساس استفاده بيشتر از وسايل نقليه شخصي استوار بوده و برنامهريزيهاي صورت گرفته نيز بر مبناي همين سياست اِعمال گرديده، تأكيد كرد: تنها طي چند سال اخير است كه توجه ويژه اي نسبت به توسعه حمل و نقل شهري به عمل آمده و استفاده بيشتر از وسايل نقليه عمومي مورد توجه مديريت شهري قرار گرفته است.
**ظرفيت متروي تهران ظرف 7 سال 5 برابر شده است
معاون شهردار با اشاره به اين كه امروز متروي تهران متحول شده و ظرفيت آن تنها ظرف مدت 7 سال با حدود 5 برابر افزايش از روزانه 660 هزار جابه جايي به بيش از 3 ميليون جابه جايي در روز رسيده، اظهار كرد: اين تحول بزرگ به معناي يك جهش معجزه آسا در توسعه مترو بوده و نشان دهنده تحولات شگرفي است كه طي سال هاي اخير در جهت گسترش متروي تهران به وقوع پيوسته است.
تشكري هاشمي با بيان اين كه در اعماق زمين و در زير پاي مردم تهران غوغايي برپاست، تصريح كرد: نيروهاي تلاشگر مترو اعم از مهندسان ماهر و متخصص و كارگران پر تلاش و خدوم اين مجموعه به صورت شبانه روزي و با جديت در جهت تامين آسايش و رفاه مردم تهران مشغول فعاليت هستند.
وي با تأكيد بر تدوين طرح جامع حمل و نقل و ترافيك شهر تهران و ترسيم چشمانداز بلند مدت توسعه حمل و نقل عمومي پايتخت، اضافه كرد: در حال حاضر تنها 152 كيلومتر خط مترو در تهران در دست بهره برداري قرار دارد، در صورتي كه طبق پيش بيني هاي صورت گرفته، پايتخت 400 كيلومتر مسير مترو لازم دارد تا بتوانيم به وضعيت مطلوب برسيم.
**مترو به فرودگاه مهرآباد مي رسد
معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه فرودگاه مهرآباد از مراكز بسيار مهم پايتخت محسوب مي شود و شهروندان انتظار دارند اين فرودگاه به شبكه مترو متصل شده و امكان آمد و شد به آن تسهيل شود، اظهار كرد: عمليات اجرايي احداث خط متروي فرودگاه مهرآباد به طول دو و نيم كيلومتر از ميدان آزادي در دست انجام است.
تشكري هاشمي با بيان اين كه اجراي «طرح نظام يكپارچه بليت الكترونيك شهر تهران»، يك تحول اساسي در مسير ارائه خدمات هدفمند حمل و نقل عمومي به اقشار مختلف شهروندان محسوب مي شود، اظهار كرد: مهمترين گروه مخاطب كارت تخفيفدار حمل و نقل عمومي، دانشآموزان ساكن تهران و دانشجويان شاغل به تحصيل در يكي از دانشگاهها و مراكز آموزش عالي پايتخت ميباشند كه به اين منظور 50 درصد تخفيف براي اين عزيزان در نظر گرفته شده است.
وي با تأكيد بر اين كه طبق برآوردهاي موجود، بيش از دو ميليون دانشآموز و دانشجو در تهران ساكن و مشغول به تحصيل هستند، اضافه كرد: از نظر مديريت شهري، رسيدگي به امور مربوط به دانش آموزان و دانشجويان عزيز از جمله رسيدگي به وضعيت خودروهاي سرويس مدرسه و آموزش رانندگان اين سرويس ها يك كار كاملاً فرهنگي محسوب مي شود.
تمام رفتارهاي ترافيكي در تهران تحت نظارت هوشمند است
معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه اتوبوس هاي برقي و اتوبوس هاي هيبريدي، حداقل آلودگي را توليد كرده و جايگزيني آن ها به جاي اتوبوس هايي كه با سوخت هاي فسيلي كار مي كنند، به حفظ محيط زيست كمك مي كند، اظهار كرد: نسل جديد اتوبوس هاي برقي از سال آينده وارد تهران مي شوند اما مانع اصلي كه بر سر راه استفاده از اتوبوس هاي هيبريدي وجود دارد، عدم امكان تأمين سوخت مناسب براي اين اتوبوس ها است.
مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه در موضوع فرهنگ ترافيك داراي خلاءها و كاستيهاي جدياي هستيم، تصريح كرد: با توجه به اين كه مديريت شهري تنها رسالت فرهنگي نداشته و مسئوليت هاي اجرايي، عمده ترين وظيفه اين نهاد محسوب مي شود، اعتقاد داريم همه دستگاه هاي دست اندركار بايد به موضوع مهم آموزش و فرهنگ سازي ترافيك ورود پيدا كنند، ضمن اين كه بدون همكاري خود مردم نميتوانيم به مقصد برسيم و سرنوشت تمام برنامه هايي كه در شهر اجرا مي شود، به نوعي به مشاركت شهروندان گره خورده است.
وي در پايان با تأكيد بر اين كه ساماندهي تجهيزات ترافيكي و زيرساختهاي حمل و نقلي براي مديريت شهري از اهميت بالايي برخوردار است، خاطرنشان كرد: تجهيز معابر شهري به امكاناتي همچون دوربينهاي نظارت تصويري، پلاكخوان و ثبت تخلف سرعت با هدف آموزش و فرهنگسازي ترافيك و برقراري نظم و انضباط ترافيكي در شهر صورت پذيرفته و لازم است رانندگان آگاهي داشته باشند كه تمامي رفتارهاي ترافيكي در معابر شهري تهران تحت نظارت هوشمند قرار داشته و به صورت مستمر رصد مي شود.
تهرام/7247/9320\564
دولت به جاي پرداخت يارانه به بنزين به توسعه حمل و نقل عمومي كمك كند/ نبايد همه فشارها متوجه مردم تهران باشد
۱۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۵:۴۶
کد خبر:
81337594
تهران بزرگ-ايرنا- معاون شهردارتهران گفت:نبايد همه فشارها متوجه مردم تهران باشد و لازم است بودجههاي ملي به مدد پايتخت بيايد .