۸ مهر ۱۳۹۳،‏ ۱۲:۰۸
T T
۰ نفر
مهراب كوه دلفان، تابلو زیبایی از طبیعت

خرم آباد - ایرنا - شهرستان دلفان با دارا بودن جاذبه های طبیعی و گردشگری یكی از مناطق زیبا و شگرف ایران است كه همانند تابلو نقاشی در گوشه ای از این سرزمین پهناور می درخشد.

به گزارش ایرنا، دلفان را باید سرزمین گنج های پنهان دانست چون هنوز بسیاری از آثار طبیعی و تاریخی این دیار ناشناخته مانده است.

سرزمین آبشارهای خروشان، پل های تاریخی، چشمه های اعجاب آور و غارهایی كه هر كدام تابلوی زیبای طبیعت را كامل كرده اند.

یكی ازشگفتی های این شهرستان كوه شگفت انگیز و پر راز و رمز 'مهراب' است كه طبیعت زیبای آن از زبردستی نقاش ازل خبر می دهد.

این كوه در حوزه جغرافیایی شهرستان دلفان واقع شده و عظمت و تصویر زیبای آن در ادبیات و فرهنگ عامه مردم منطقه نمایان است به گونه ای كه آنان از این كوه سترگ به عنوان یك كوه پر از رمز و راز و افسانه ای یاد می كنند.

با هدف معرفی این جاذبه طبیعی به همراه جمعی از دوستان به سوی منطقه میربگ جنوبی حركت كردیم.

با عبور از مسیر آنچه توجه مان را بخود جلب می كرد درختان جنگلی بلوط بود كه چشم اندازها و مناظر بدیع از خلقت را به نمایش می گذاشت.

پس از عبور از پستی و بلندی های 54 كیلومتر مسیرجنوب غربی شهر نورآباد به مقصد خود روستای گردكانه رسیدیم، روستایی كه معمولا كوهنوردان برای سفر به مهراب آنرا انتخاب می كنند.

وقتی به روستا رسیدیم در سمت شمال، قامت بلند مهراب كوه نمایان شد؛ این كوه از دو قسمت مهراب كوچك و بزرگ تشكیل شده است كه چشم رهگذران را به خود خیره می كند.

پس از اینكه به روستا رسیدیم مورد استقبال گرم 'نباتعلی' بزرگ روستا قرار گرفتیم و مهمان خانه با صفای او شدیم.

شب را در منزل وی ماندیم و فرصت را برای هم صحبت شدن با این ریش سفید 80 ساله كه كوله باری از خاطرات را در ذهن خود دارد، مناسب دانستیم تا وی از كوه پر راز و رمز مهراب برایمان بگوید و اطلاعات خود را درباره آن تكمیل كنیم.

مشهدی نباتعلی با لهجه شیرین و سادگی، خلوص و صداقت با شور و حال خاصی به پرسش های ما پاسخ می داد.

از این پیر دوران دیده پرسیدم مردم می گویند كوه مهراب طلسم دارد یعنی چه ؟ كه او پس از لبخندی می گوید: طلسم كه نه اما چون برای رفتن به كوه باید مسیرهای سخت و دشواری را طی كنی می گویند طلسم دارد.

مشهدی نباتعلی با شور و شوق به تمجید از جوانی خود پرداخت و گفت: افسوس مرا یارای همراهیتان نیست كه همسفرتان باشم اما مشهدی نورحسین خیری، خود اهل منطقه است و راهنمای خبره ای است كه با وجود او نگرانتان نیستم.

سپیده دم بیدار شدیم، بار و بنه را جمع و خود را برای یك كوهنوردی سخت به مقصد مهراب بزرگ آماده كردیم.

پس از حدود 45 دقیقه كوهپیمایی سنگ های یك قبرستان توجه مان را به خود جلب كرد، وقتی به دقت نگاه كردیم دیدیم سنگ قبرهای یك گورستان قدیمی است.

در روی این سنگ ها صحنه هایی از رزم و شكار حیوانات حكاكی شده بود كه قدمت تاریخی منطقه را نشان می داد.

پس از استراحتی كوتاه، به مسیر خود ادامه دادیم و به دره ای عمیق و زیبا رسیدیم كه طبیعت سحرانگیزش به همراه درختان جنگلی كهنسالی چون زالزالك، گلابی وحشی و آلو زیبایی خاصی به منطقه داده و منظره های رویایی آن دل هر دوستدار طبیعت را مجذوب خود می كند.

مشهدی نورحسین خیری راهنمای ما در مسیر به بیان خاطرات خود از كوه مهراب پرداخت و گفت: این كوه دارای حیات وحش غنی است و گونه های جانوری چون گرگ، كفتار، پلنگ، بز كوهی، گراز، خرس، گربه وحشی و پرندگانی همچون عقاب، بلبل، جغد، باز، كبك، بلدرچین، كبوتر وحشی در آن وجود داشت اما اكنون تعداد آنان كاهش یافته است.

وی می گوید: در كوه مهراب غارهای زیادی وجود دارد اما بزرگترین آنان غار 'امان' است كه به زبان محلی آنرا 'مرامان' می گوییم.

به گفته وی، بسیاری از كسانی كه با حاكمان منطقه اختلاف یا در حال مبارزه با شاهان مستبد بوده اند در گذشته این كوه و غارهای آن محل جولان آنان بود.

در كوه مهراب و نزدیكی آبشار سنگ های بزرگی است كه در زبان این دیار به آن 'تابو' می گویند.

گفته می شود: این تابوها در گذشته محل نگهداری آذوقه (گندم و جو) در گذشته های دور بوده البته هنوز هیچ انسانی نتوانسته داخل آنها برود.

* آبشارداله لان بلندترین آبشار دلفان

پس استراحتی كوتاه سفرمان را به سوی آبشار داله لان ادامه دادیم، برای رسیدن به این آبشار باید از یك مسیر سخت عبور می كردیم.

پس از كمی توقف و رفع خستگی، دوباره به مسیرمان ادامه دادیم اما این بار به علت صخره ای بودن كوه عبورمان سخت تر بود، تمام حواسمان به راهنما بود تا برایمان مشكلی پیش نیاید.

خستگی تمام وجودمان را گرفته و نای راه رفتن نداشتیم كه از دورتر از دره سبز گون، آبشاری بلند قامت، خودنمایی می كرد كه با دیدن آن خستگی دیگر برایمان بی معنی شده بود.

قامت بلند آبشار داله لان نظرمان را بخود جلب كرد و مدهوش این همه زیبایی شده بودیم كه گویی آسمان، گیسوانش را بر شانه های كوه برافراشته بود و بر دامان زمین می تاباند.

كم كم خود را به پایین دست آبشار رساندیم، آبشار داله لان با ارتفاع بیش از 50 متر از بلندای قامت مهراب كوه به جذبه سحرآمیزی چنان گیسوان خود را آشفته كرده كه در تارتار هر مویش می توان جایگاه هزاران دل را جستجو كرد.

از راهنما درباره علت نامگذاری آبشار داله لان پرسیدم كه گفت: چون در كنار آین آبشار آشیانه های عقاب ها وجود دارد به این نام مشهور شده است.

تاف كه به معنی آبشار و دال نیز در زبان لكی به معنی عقاب و لان مخفف لانه به معنی خانه و آشیانه است كه در زبان محلی به تاف داله لان خوانده می شود.

پس از استراحتی كوتاه به مسیر خود ادامه دادیم و به دره ای عمیق و زیبا رسیدیم كه طبیعت سحر انگیزش به همراه درختان جنگلی كهنسالی چون زالزالك، گلابی وحشی و آلو زیبایی خاص به منطقه داده و منظره های رویایی آن دل هر دوستدار طبیعت را با شیفتگی خاص مجذوب خود می كند.

با خود می گویم مهراب گنج ناشناخته ای برای بسیاری از دوستداران طبیعت است.

این سووال برایم مطرح می شود كه مسوولان اداره كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان آیا می دانند در شهرستان دلفان آبشارهایی وجود دارد كه در پایگاه اطلاع رسانی این اداره كل و در بروشورهایی كه در ایام نوروز ارایه می كنند نامی از آنان نیست.

به هرحال سفرمان به آبشار داله لان پایان یافت و یكی از زیباترین خاطرات زندگی را برای خود ثبت كردیم و به مسوولان گردشگری لرستان نیز پیشنهاد می كنیم رنج سفر به كوه مهراب را بخود بدهند و اطمینان داشته باشند پشیمان نخواهند شد.

سفر آنان موجب می شود كه علاوه بر كوه و آبشار مهراب با جاذبه های دیگری از جمله تنگه گاوشمار، امامزاده پیرمحمد و آبشار سوله نیز كه در منطقه میربگ جنوبی واقع شده اند، آشنا شوند.

به هرحال این كوه شگفت انگیز هنوز ناشناخته هایی دارد كه توجه مسوولان میراث فرهنگی و گردشگری لرستان را می طلبد.

كوه شكفت انگیز مهراب به همراه آبشارسوله و امامزاده پیرمحمد و تنگه گاوشمار كه در میربگ جنوبی واقع شده اند می تواند این منطقه را به یكی از قطب های گردشگری لرستان تبدیل كند.