۸ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۴۶
کد خبر: 81332395
T T
۰ نفر
ناپايداري اينترنت، چالش جدي تحقق دولت الكترونيك

بوشهر- ايرنا - يكي از پيش نيازهاي ورود به عصر ديجيتال، توسعه فناوري ارتباطي اينترنت براي جانشيني مكاتبات بين دولت ومشتريان خدمات دولتي است كه اين مهم به دليل ناپايداري اين شبكه دراستان بوشهر با چالش جدي روبه رو شده است.

درعصر كنوني كه اقتصاد ديجيتالي و جامعه اطلاعاتي برگ برنده موفقيت كشورها درعرصه رقابت محسوب مي شود وضعيت اينترنت به عنوان ابزار اوليه درتحقق دولت الكترونيكي دراستان بوشهر از مشكلات جدي كاربران و استفاده كنندگان از خدمات ديجيتالي به شمار مي رود.

دولت الكترونيك هرچند ابتدا با توسعه و پيشرفت وسايل ارتباطي از قبيل تلفن بي سيم، مودم و نمابر پا به عرصه وجود گذاشت اما ظهور اينترنت جان تازه اي به آن بخشيد.

در حالي كه اينترنت بديهي و ضروري ترين نياز ارتباطي براي برخورداري از مزاياي اجراي دولت الكترونيك است اين مهم در بوشهر به شكل مطلوب برقرار نيست.

هرچند درقالب دولت الكترونيك مردم مجبور نيستند براي دريافت اطلاعات مورد نياز يا استفاده از خدمات دولتي مانند پرداخت ماليات و عوارض، تجديد گواهينامه، گرفتن مجوزهاي مختلف، پر كردن فرم هاي الكترونيك براي مقاصد مختلف، تعامل با نهادهاي مختلف دولتي و تجاري و اجتماعي، پرداخت صورت حساب هاي آب، برق و تلفن مراجعه حضوري به ادارات مختلف داشته باشند اما قطع وصل پيوسته و آزار دهنده اينترنت در استان بوشهر همچون كلاف سردرگمي زندگي روزمرده مردم را مختل كرده است.

بك كارشناس اموراقتصادي گفت: تسهيل دسترسي و ساده سازي نحوه ارايه خدمات و اطلاعات مشتريان، بهبود كارآيي و اثربخشي دولت از طريق حذف لايه ها و سطوح مديريتي، بهبود وضعيت پاسخگويي به مشتريان، ساده سازي فرآيندهاي كسب وكارموسسات، كاهش هزينه ها از طريق يكپارچه سازي و حذف سيستم هاي زايد از جمله مزاياي دولت الكترونيك است كه به دليل فقدان زيرساخت هاي لازم آن شهروندان بوشهري نتوانسته اند از اين ابزار براي امور روزمره خود استفاده بهينه كنند.

حسين محمدي افزود: دولت الكترونيك، ابعاد مختلفي نظير مشتري مداري، كيفيت، كارايي، اثربخشي، انعطاف پذيري، استفاده از توانمندي ها و مهارت هاي بخش خصوصي در بخش دولتي و به كارگيري مكانيسم هاي بازار را در بر مي گيرد.

وي يادآورشد: ضرورت استفاده از ابزارهاي ارتباطي محدود به بانكداري الكترونيكي نيست بلكه همه بخش ها را در نورديده طوري كه درفعاليت هاي تجاري و گمركي نيز در قالب آسيكودا براي الكترونيكي كردن امور گمركي در حال شكل گيري است و اين مهم به دليل اين كه تجارت يكي از قابليت هاي توسعه اي استان بوشهر محسوب مي شود زمينه سازي براي دسترسي آسان و پايدار كاربران اينترنتي را امري اجتناب ناپذير كرده است.

محمدي اظهاركرد: ازآغاز نخستين جرقه ايده راه اندازي شبكه جهاني كه كاربران بدون شناخت يكديگر بتوانند از داده هاي مشتركي استفاده كنند در سال 1962 ميلادي توسط 'ليكدر' كمي بيشتر ازنيم قرن مي گذرد و امروز فناوري اطلاعات به مدد فناوري ارتباطات فراگيرشده و جهان را دگرگون ساخته است.

وي گفت: مهم ترين تغييراتي كه اين فناوري درجهان بوجود آورده، تبديل جهان به يك دهكده است طوري كه ظهور اينترنت به عنوان يك ابزار جديد سريع و ارزان ارتباطي عرصه هاي مختلف زندگي بشر را دچار دگرگوني كرد و از بسياري جهات معنا و مفهوم جديدي به ابعاد آن بخشيد.

يكي از فعالان امور گمركي گفت: اينترنت با درنورديدن فاصله هاي زماني و مكاني جهان را براي همه به عرصه حضور تبديل كرده است.

ضرغام عاشوري نسب افزود: آمار و ارقام نشان مي دهد كه در چند سال اخير تعداد استفاده كنندگان از شبكه اينترنت در كشورهاي مختلف گسترش فوق العاده اي يافته طوري كه اين رقم در سه سال اخير در تركيه به بيش از10 برابر يعني حدود 5 ميليون نفر رسيده است.

وي يادآورشد: همين آمار نشان مي دهد كه ايران از نظر ميزان بهره مندي از اينترنت در بين178 كشور جهان رتبه هشتاد و هفتم را دارد كه براساس طبقه بندي اتحاديه جهاني مخابرات جزو كشورهاي متوسط به شمار مي رودو بوشهر نيز در زمينه كاربران اينترنتي از شاخص خوبي در كشور برخوردار است.

عاشوري نسب ادامه داد: در جامعه امروز ما، گرايش به اينترنت و استفاده از آن چنان رايج شده است كه بيشتر خانواده ها، رايانه شخصي دارند و اعضاي خانواده، بخش زيادي از وقت خود را در استفاده از اينترنت سپري مي كنند.

يك كارشناس امور بانكي گفت: اينترنت درميان همه گروه هاي اجتماعي اعم از زن و مرد، پير و جوان، بي سواد و باسواد از جذابيت خاصي برخوردار است.

فاطمه حسيني افزود: امروزه بانكداري الكترونيكي محدوه وسيعي از خدمات از جمله استفاده از كارتهاي هوشمند، كارت پول، كارتهاي اعتباري، اينترنت بانك، موبايل بانك، تلفن بانك و موارد ديگري را شامل مي شود كه منجر به ارايه روشهاي جديدي از خدمات بانكي شده به نحوي كه در چنين سيستمي ارايه خدمات مالي، محدود به يك منطقه جغرافيايي و يا زمان خاص نيست.

وي يادآورشد: درميان انواع مختلف خدماتي كه تحت عنوان بانكداري الكترونيكي دراختيار مشتريان قرار مي گيرد، اينترنت اگرچه داراي قدمتي كمتر است اما درسالهاي اخير شاهد رشد چشمگيري هم از طرف عرضه و هم از طرف تقاضا بوده است.

حسيني ادامه داد: بكارگيري فناوري اطلاعات درصنعت بانكداري الكترونيكي سبب كاهش فاصله جغرافيايي و زماني بين بانك و مشتري و هزينه هاي ارايه خدمات بانكي و نقل وانتقال پول و افزايش رقابت بين بانكها و بالا بردن كيفيت خدمات و درنهايت موجب تغيير ساختار هزينه اي بانكها و بهينه شدن صنعت بانكداري كشور مي شود.

وي گفت: مي توان از شعب مكانيزه عضو شبكه شتاب، دستگاه هاي اي تي ام، pos ،Pinpad، كارتهاي هوشمند، بانكداري موبايل، بانكداري اينترنتي، تلفن بانك وفاكس بانك، حساب هاي آنلاين، خطوط پرسرعت مخابراتي و پايانه Vast به عنوان اركان بانكداري الكترونيكي كشور نام برد.

اين كارشناس امور بانكي يادآورشد: درهرحال ايجاد و توسعه بانكداري الكترونيكي مستلزم برخورداري از برخي زيرساخت هاي مناسب اقتصادي و اجتماعي است كه مهمترين اين زيرساخت ها شبكه هاي ارتباطي و مخابراتي مناسب و امنيت تبادل اطلاعات است.

وي گفت: ضعف خطوط مخابراتي پرسرعت امن در سطح كشور و گسترش نيافتن بسترهاي مخابراتي موبايل از جمله مشكلاتي است كه بانكداري نوين در قالب دولت الكترونيك را دراستان بوشهر با چالش جدي روبه رو كرده است.

يكي از دانشجويان بوشهر گفت: درحالي كه وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات چندي پيش خبر از افزايش 30 برابري پهناي باند درپايان دولت يازدهم داده است اما سهم بوشهري ها تاكنون چيزي از اقدامات انجام شده دراين زمينه نبوده است.

پوريا اكبري افزود: ضعف زيرساخت هاي مخابراتي و اينترنت در استان بوشهر به گونه اي است كه نارضايتي از شركت هاي خدماتي اين بخش را در پي داشته است و افراد به تصور اين كه سرعت كند يا قطع اينترنت مختص شركتي است كه از آن خدمات خريده اند پيوسته در صدد تغيير اين شركت ها هستند درحالي كه با تغيير نيز كيفيت ارايه خدمات تغيير نمي كند.

وي گفت: براي انجام طرح هاي تحقيقاتي و پژوهشي ناچار به دانلود برخي برنامه ها هستم اما قطع و وصل و سرعت لاك پشتي اينترنت در استان بوشهر كاربران اين شهر را كلافه كرده است.

اكبري افزود: براساس آمار رسمي استان بوشهر يكي از مهمترين شهرهاي پركاربر به نسبت جمعيت در كشور محسوب مي شود اما به نظر مي رسد، پهناي باند اين استان متناسب با نياز كاربران نيست.

يكي از فعالان رسانه اي گفت: درحالي كه سرعت در كنار صحت و دقت يكي از اصول كار حرفه اي خبري محسوب مي شود قطع پيوسته اينترنت مانع از انجام رسالت حرفه اي خبرنگاران بوشهري شده است.

وي افزود: هرچند با مشكل يادشده خبرنگاران به جاي ايميل يا استفاده از شبكه داخلي تحرريه رسانه خود ناچار به خواندن خبر از طريق تلفني مي شوند اما ارسال گزارش تصويري، عكس خبري يا سوژه گزارشي به چنين شيوه اي امكان پذير نيست.

اين فعالان رسانه اي يادآورشد: پيگيري خبرنگاران براي علت مشكلات قطعي اينترنت نيز به دليل اين كه متولي اين بخش به طور مشخص معلوم نيست و مسوولان مخابرات نيز به بيان اين موضوع كه قطعي سراسري يا فيبر نوري خارج از استان قطع شده بسنده كرده و مردم را به تلاش مسوولان شركت زيرساخت حواله مي دهند.

وي اضافه كرد: مسوولان مربوط بايد افزون برافزايش پهناي باند مسير اتصال بوشهر به شبكه فيبرنوري را از چندين استان همجوار برقرار كنند كه درصورت قطعي از يك استان به طوركلي بوشهر با قطع كامل اينترنت روبه رو نشود.

استاندار بوشهرگفت: شهريور امسال درنشست مشترك با وزيرارتباطات و فناوري اطلاعات با20 مصوبه براي توسعه زير ساخت هاي مخابراتي و ارتباطي در استان بوشهر موافقت شد كه يكي از آنها برطرف كردن مشكلات قطعي و افزايش سرعت اينترنت است.

مصطفي سالاري اضافه كرد: يكي از مشكلات اساسي موضوع زيرساخت‌ها و مسير فيبر نوري است كه 2.5برابر پنهاي باند پارسال از مخابرات كشور خريداري شد اما درگاه فيبرنوري از سمت فارس به بوشهر هنوز تكميل نشده است.

وي يادآورشد: براساس وعده وزير ارتباطات طي سه هفته بايد فيبرنوري كه از مسير اصفهان تا شيراز آن تكميل شده به سمت بوشهر نيز تكميل شود.

سالاري ادامه داد: يك درگاه فيبرنوري بايد از استان خوزستان به سمت بوشهر بيايد و درگاه هرمزگان نيز بايد تقويت شود كه تحقق اين مهم پايداري خطوط ديتا را در پي خواهد داشت.

استاندار بوشهر اظهاركرد: سرانه استفاده از اينترنت در اين استان به تناسبت جمعيت بالاست برهمين اساس مسوولان بايد زمينه دسترسي كاربران اين وسيله ارتباطي را فراهم كنند.

مديرعامل شركت مخابرات استان بوشهر با تاييد قطعي مكرراينترنت در اين استان گفت: اختلال در اينترنت اين استان به علت مشكلات شبكه زيرساخت است.

حميد رضا بحراني افزود: مشكلات شبكه زيرساخت مخابرات در خارج از محدوده استان بوشهر است كه براي حل اين مشكل از طريق شركت زيرساخت درحال پيگيري هستيم.

وي يادآورشد: در استان بوشهر با يك ميليون و 50 هزار نفر جمعيت 393 هزارو 713 مشترك و 541هزارو 339 كاربر اينترنت وجود دارد.

بحراني اضافه كرد: براساس آمارهاي موجود ضريب نفوذ اينترنت در استان بوشهر 92/42 است. ك/4

628/539