مشاركت یك شركت اروپایی در اكتشاف میدان نفتی در فارس/ وجود پتانسیل شیلهای نفتی از شمال زاگرس تا هرمزگان

تهران - ایرنا - مدیر امور اكتشاف شركت ملی نفت ایران گفت: یك پروژه مشترك اكتشاف بین شركت نفت ایران، یك شركت اروپایی و یك دانشگاه اروپایی در منطقه زاگرس و استان فارس در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، هرمز قلاوند روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با 18 شركت خارجی برای اكتشاف در میادین نفت و گاز كشورمان وارد مذاكره شده ایم كه آنها برای مشاركت در پروژه های اكتشاف اعلام آمادگی كرده اند.

مدیر امور اكتشاف شركت ملی نفت ایران افزود: 40 بلوك اكتشافی در كشور تعریف شده كه امكان دارد 15 بلوك از آنها به شركت های خارجی پیشنهاد شوند.

قلاوند اضافه كرد: از 96 بلوك اكتشافی در كشور تاكنون 15 بلوك در قالب 14 قرارداد بیع متقابل تعیین تكلیف شده و تاكنون حدود یك میلیارد دلار منابع مالی برای آنها جذب شده است.



** پایان اكتشاف میادین بزرگ

مدیر امور اكتشاف شركت ملی نفت ایران با بیان اینكه كار اكتشاف میادین بزرگ و سطحی به پایان رسیده است، اظهار داشت: بنابراین به سراغ مخازن اقماری، كوچك و عمیق رفته و اكتشاف در آنها جریان دارد.

وی خاطرنشان كرد: بخش اكتشاف به همه اهداف خود در برنامه پنجم توسعه دست یافته است.

مدیر امور اكتشاف شركت ملی نفت ایران با بیان اینكه 6 دكل خشكی و یك دكل دریایی در اختیار اكتشاف است، گفت: در سال گذشته 26 جلسه كارشناسی اكتشاف برگزار شد كه طی این جلسات وضعیت 56 موقعیت اكتشافی مورد ارزیابی قرار گرفت.



** اكتشاف در قراردادهای جدید نفتی

قلاوند گفت: پیش از این قراردادها شامل اكتشاف و توسعه بود به طوری كه برای تولید و بهره برداری باید یك قرارداد جدید امضا می شد، اما قرار است قراردادهای جدید نفتی (مدل آی پی سی) شامل همه مراحل اكتشاف، توسعه و تولید شود كه اجرایی شدن آن باعث اطمینان بخشی به سرمایه گذاران می شود.

مدیر امور اكتشاف شركت ملی نفت ایران با بیان اینكه مالكیت مخزن در طول فعالیت میدان در اختیار شركت ملی نفت خواهد بود، افزود: از شركت های خارجی خواسته ایم كه در فعالیت های خود از مشاركت و خدمات شركت های ایرانی استفاده كنند.

وی خاطرنشان كرد: در برخی قراردادهایی كه پیش از این منعقد شده بود، شركت های چینی حتی بنا و آمبولانس را نیز از چین وارد می كردند.



** لرزه نگاری 1120 كیلومتر مربع

مدیر امور اكتشاف شركت ملی نفت ایران با اشاره به مهم ترین پروژه های اكتشاف در دست اجرا، گفت: پروژه اكتشاف ذهاب تا پایان سال آینده به اتمام می رسد.

قلاوند اضافه كرد: پروژه اكتشاف بلوك تندیس در دشت آبادان در مرحله برگزاری مناقصه، پروژه اكتشاف بلوك جزیره مینو در غرب كارون در مرحله طراحی و اكتشاف بلوك سپهر در شمال آزادگان و غرب جفیر در حال اجرا قرار دارد.



** 995 افق حفاری نشده نفت و گاز در ایران

مدیر امور اكتشاف شركت ملی نفت ایران گفت: در یكصد سال گذشته حدود 4 هزار و 365 افق اكتشاف در كشور شناسایی شده در حالی كه تنها 830 افق حفاری شده است.

قلاوند خاطرنشان كرد: 995 افق دارای اولویت هستند كه هنوز در آنها حفاری نشده كه احتمال وجود منابع هیدروكربوری در آنها بسیار بالا است.

مدیر امور اكتشاف شركت ملی نفت ایران با بیان آنكه هم اكنون ضریب موفقیت عملیات اكتشاف نفت و گاز در ایران 70 درصد است، اظهار داشت: در برخی از كشورها از جمله آمریكا ضریب اكتشاف بسیار پایین است كه براساس آن میزان ریسك بالا می رود.

وی گفت: تا 60 سال آینده نفت اكثر مناطق جهان به اتمام می رسد، اما ایران، عراق و عربستان همچنان از این منبع انرژی برخوردار خواهند بود.

مدیر امور اكتشاف شركت ملی نفت ایران اضافه كرد: تا 80 سال آینده گاز بسیاری از مناطق پایان می یابد، اما ایران و روسیه تولیدكننده این منبع هیدروكربوری باقی خواهند ماند كه پیش بینی می شود ایران تا 200 سال آینده گاز داشته باشد.



** سه پروژه اكتشاف منابع غیرمتعارف در زاگرس و دریای عمان

قلاوند وضعیت سه پروژه اكتشاف منابع غیرمتعارف نفت و گاز را تشریح كرد و گفت: پروژه قالیكوه لرستان برای اكتشاف منابع شیل های نفتی 72 درصد و پروژه شیل های گازی لرستان 10 درصد پیشرفت دارد.

مدیر امور اكتشاف شركت ملی نفت ایران اضافه كرد: پروژه هیدرات های گازی در دریای عمان نیز 90 درصد پیشرفت دارد.

اقتصام(3)2022**1558
۰ نفر