۱۶ شهریور ۱۳۹۳،‏ ۱۲:۰۳
کد خبر: 81302850
۰ نفر
تجلیل نوازنده پیشكسوت موسیقی از كمانچه نوازی جوانان

تهران - ایرنا - سعید فرج پوری نوازنده پیشكسوت ساز كمانچه و عضو هیات داوران هشتمین جشنواره موسیقی جوان گفت: وضعیت امروز كمانچه نوازی در بین نسل جوان با 25 سال قبل قابل مقایسه نیست.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، سعید فرج پوری داور بخش نوازندگی كمانچه درباره هشتمین جشنواره موسیقی جوان افزود : من حدود 4 سالی می شد كه ایران نبودم و گاه گداری به طور جسته و گریخته به ایران می آمدم؛ طی این مدت چندان در جریان سطح هنرجویان كمانچه نبودم؛ اما امروز وقتی نوازندگی نوجوانان و جوانان را در بخش كمانچه نوازی جشنواره موسیقی جوان دیدم واقعا غافلگیر شدم.

این نوازنده كمانچه در ادامه افزود: نوازندگان جوان بخش كمانچه به نسبت سال های قبل پیشرفت قابل ملاحظه ای كرده اند كه مایه خوشحالی است. آنها بسیار با عشق و با احساس ساز زدند و ما اعضای هیات داوران را به آینده امیدوار كردند. من وقتی وضعیت امروز كمانچه را در بین نسل جوان با 25 سال قبل كه این ساز را ساز مهجوری می دانستیم مقایسه می كنم بسیار از توجه جوانان به این ساز خوشحال می شوم.

وی همچنین عنوان كرد: من امروز در حین داوری، هر از چند گاهی ناخودآگاه به مقایسه وضعیت امروز موسیقی كشورمان به خصوص در ساز كمانچه با دوران جوانی خودم می پرداختم و باید بگویم آنچه در این جشنواره از نسل جوان دیدیم بسیار امیدوار كننده بود.

سعید فرج پوری ادامه داد: با برگزاری جشنواره موسیقی جوان، همین كه رقابتی در بین جوان ها ایجاد می شود و آنها در این كش و قوس متوجه می شوند جایگاه شان در میان هم سن و سالانشان كجا است به نظرم اتفاق مهمی است. هنرجویان در تنهایشان ساز می زنند و تا زمانی كه در چنین عرصه ای با سایر نوازندگان روبرو نشوند نمی توانند سطح خودشان را بسنجند و نمی توانند بفهمند در اطرافشان چه خبر است. از این رو برگزاری چنین جشنواره ای را بسیار مهم و ضروری می دانم.

وی گفت: آرزوی موفقیت برای برگزار كنندگان این جشنواره دارم و امیدوارم كه این برنامه در سال های آینده نیز تداوم داشته باشد تا شاهد نسلی با انگیزه تر و آگاه تر در زمینه موسیقی باشیم.

مهدی آذرسینا داور بخش نوازندگی كمانچه این جشنواره گفت: از اجرای شركت كنندگان بخش نوازندگی كمانچه هشتمین جشنواره موسیقی جوان راضی بودیم و سطح نوازندگی ها خیلی به هم نزدیك بود. اگر نوازنده ای به عنوان برگزیده انتخاب نشود دلیل بر پایین بودن سطح نوازندگی اش نیست چرا كه فاصله نمرات خیلی كم بود و ما درقالب هیات داوران محدود به انتخاب سه نفر به عنوان نفرات اول تا سوم هستیم.

مهدی آذرسینا ادامه داد: همگی راه یافتگان به مرحله اجرای صحنه ای زحمت كشیده بودند و كیفیت نوازندگی ها بسیار خوب بود؛ البته برخی ضعف ها نیز مانند ویبراسیون و یا تغییر در ردیف، در نواختنشان به چشم می خورد كه به نظرم معلم های این شاگردان باید در آموزش دقت بیشتری داشته باشند.

این نوازنده كمانچه افزود: یكی از موارد حائز اهمیت در بخش نوازندگی كمانچه توجه و گرایش به ردیف میرزا عبدالله بود كه از نظر اهل فن جامع تر است؛ همه شركت كنندگان در رده سنی«الف» و «ب» ردیف میزرا عبدالله را می نواختند و این جای خوشحالی دارد.

آذرسینا با اشاره به تاثیر جشنواره موسیقی جوان در سوق دادن استعدادهای جوان به موسیقی اصیل و علمی گفت: اهمیت به ردیف موسیقی دستگاهی به وضوح در این جشنواره دیده می شود كه نكته بسیار مهمی است چرا كه اصل موسیقی سنتی ردیف است. اما به طور كلی برگزاری این جشنواره تاثیر عمیقی بر روند كاری و وضعیت نوازندگی هنرمندان جوان كشورمان دارد.

فراهنگ**9252 ** 1569