به گزارش روز شنبه محمد احسانی در حاشیه بازدید از ایرنا در گفتوگو با خبرنگار سینمایی گفت: سینمای كشور ما با همین بضاعت سینمای پر افتخاری است و از معدود هنرهایی است كه ما به واسطه آن حرفهای زیادی برای گفتن در دنیا داریم و در واقع این سینما هم یك صداییست در میان صداهای دنیا.
وی تاكید كرد: این درحالیست كه كشورهای مهم و تاثیر گذاری در دنیا است كه سینمایی ندارند و تنها مصرف كننده تولیدات رایج دنیا هستند.
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با اشاره به اینكه سینما ما سینمایی انسانی، اخلاقی و خالی از جذابیتهای كاذب است خاطرنشان كرد: بنابراین اگر رسانهها تمركز را به این سمت ببرند و به مسائل زیربنایی سینما توجه كنند، مشكل ساده سینما مثل اكران فلان فیلم به خودی خود رفع خواهد شد.
احسانی ادامه داد: هر فیلمی در جایگاه خودش مهم است و اهمیت پیدا میكند، اما گاهی اوقات شاهدیم كه رسانهها بدون اینكه نیت خاصی هم داشته باشند اخباری را منتشر میكنند كه ما را از مسائل اصلی دور میكند.
وی با تاكید بر اینكه هنرمندان ما همه خط قرمزها را می شناسند، گفت: به عنوان نمونه ما آیین نامهای داریم كه فیلمساز نباید در فیلمش سیاهنمایی كنند. خب این یك مفهوم است اما وقتی در مرحله اجرا قرار میگیرد دو كارشناس متعهد یكی فیلم را مصداق سیاه نمایی و دیگری خلاف آن میداند. در اینگونه شرایط باید نظراتمان را بگوییم اما در نهایت باید بدانیم كه باید به نظر قانونی مرجع اصلی قانونی تمكین كنیم.
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی افزود: این نكته را هم باید در نظر داشته باشیم كه همه قوانین رد این شرایط پیشبینی شده است و مثلاً اگر فلان تهیهكننده به رای شورای پروانه نمایش اعتراضی داشته باشد می تواند در شورای پروانه نظارت اعتراض و درخواست تجدید نظر كند، تا مسائل از راه قانونی رفع شود.
احسانی وجود فضای اعتماد متقابل را در این زمینه خواستار شد و گفت: فرض ما بر این است كه نگاه نظام به هنرمندان نگاه اعتمادی است. بنابراین هنرمندان در هر حوزهای ظرفیتهای كشور هستند و هركدام به یك نوع تفكر دارند و ما باید كمك كنیم تا آنها در شرایط مختلف كار كنند و نگاه های مختلف را عرضه كنند.
وی تاكید كرد: مخاطبان ما سلایق مختلف دارند و وظیفه ماست كه همه این سلیقهها را تامین كنیم.
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با انتقاد از كمبود فیلمهای حوزه كودك گفت: برای جبران این خلا بنیاد سینمایی فارابی چند وقتی است كه نگاه مضاعف به فیلم كودك دارد و برای جشنواره امسال نیز 15 فیلم در حال تولید است. همچنین به دنبال اكران فیلم كودك به صورت ویژه و دائمی هستیم.
احسانی در ادامه و در پاسخ به مهمترین دستاوردهای بخش نظارت سینما توضیح داد: ایجاد اعتماد بین هنرمندان و سینماگران و شفافسازی مهمترین دستاورد ما بوده است.
وی خاطرنشان كرد: اسامی شورای صنفی نمایش و شورای نظارت برای اولین بار در اختیار رسانهها و اهالی سینما قرار گرفت كه در آن تركیبی از تمام سلایق و تخصصهای سینمایی است تا حق كسی تضعیف نشود و بر كارها با توجه به ضوابطی كه وجود دارد با دقت توجه كنند.
احسانی تاكید كرد: تعامل و همكاری خوبی میان مسئولان سینمایی و اهالی سینما به وجود آمده است هرچند خون دلها خوردهایم اما باید توجه داشته باشیم كه این تعامل را حفظ كنیم.
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی همچنین فروش خوب فیلمهای امسال و شرایط مناسب اكران عید نوروز و فطر را از دیگر دستاوردهای خوب سازمان سینمایی در دوره مدیریت جدید دانست و افزود: سعی ما حركت بر مدار قانون است و آنچه مبنا قرار دادیم قانون است بنابراین تلاش میكنیم كه تا در همین مسیر خوب حركت كنیم.
احسانی در ادامه و در پاسخ به حمایت از كارگردانهای جوانی كه قصد دارند وارد عرصه فیلمسازی شوند، گفت: ما امسال سعی كردیم در بحث فیلم اولیها كمی دقیق و كارشناسی بیشتری كنیم تا كسی كه وارد سینمای حرفهای میشود آن مهارتهای اولیه را داشته باشد. با این سیاست گذاری چند درجه سطح فیلمهای اول را بالا برده ایم.
وی درباره وجود حاشیهها بر سینمای نیز توضیح داد: یك بخشی از این حاشیهها به دلیل جاذبههای ژورنالیستی آن است. چون جاذبههای این نوع خبرها بیشتر است، سایتهای جدید كه تاسیس میشود برای افزایش مخاطب به سراغ این نوع خبرها میروند كه باید واقعا این فرهنگ اصلاح شود.
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با تاكید بر اینكه رسانهها باید مكمل مسئولان سینمایی باشند، گفت: ما مدیران گاهی ممكن است آنقدر درگیر كار باشیم كه برخی اتفاقات درون را فراموش كنیم بنابراین رسانهها باید مكمل ما باشند و به ما كمك كنند. خوشبختانه این روحیه در آقای ایوبی است.
فراهنگ**9246**1569
معاون سازمان سینمایی در بازدید از ایرنا؛
رسانهها بحثهای اصلی سینما را پیگیری كنند
۱۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۵:۱۵
کد خبر:
81301940
تهران-ایرنا- معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گفت: برخی از رسانهها به سمت بحثهای اصلی سینما مثل مضمون فیلمها و كارهای زیر ساختی رفتهاند و ما از رسانه ها ازجمله ایرنا كه مطالب آنها از استحكام و اعتبار برخوردارند، می خواهیم بیشتر در این زمینه ورود كنند.