مدیركل یونسكو :بیشترین آمار بیسوادی در جهان به زنان تعلق دارد

تهران - ایرنا- مدیركل یونسكو با بیان اینكه 781 میلیون بزرگسال در سراسر دنیا نمی‌توانند بخوانند، بنویسند یا حساب كنند، گفت:دو سوم این افراد را ( بیش از 500 میلیون ) زنان تشكیل می دهند.

به گزارش گروه علمی ایرنا، ایرینا بوكووا به مناسبت روز جهانی سواد آموزی (17 شهریورماه ) با انتشار پیامی افزود: روز بین‌المللی سواد آموزی در سال 2014 به ارتباط بین سواد آموزی و توسعه پایدار اختصاص یافته است و این فرصت را برای ما فراهم می‌كند تا این حقیقت ساده را به خاطر داشته باشیم كه سواد آموزی نه تنها زندگی‌ها را تغییر می‌دهد بلكه آنها را نجات می‌بخشد.

دراین پیام آمده است: سوادآموزی به كاهش فقر كمك می‌كند و مردم را قادر می‌سازد تا شغلی بیابند و دستمزد بیشتری كسب كنند. سوادآموزی یكی از موثرترین روش‌های بهبود سلامت مادران و كودكان، فهمیدن نسخه‌های تجویز شده از طرف پزشكان و دستیابی به سلامتی است.

'زندگی بیش از دو میلیون كودك زیر پنج سال طی سال‌های 1990 تا 2009 به دلیل بهبود وضعیت آموزشی زنانی كه در سن باروری قرار داشته‌اند، نجات یافت.'

وی افزود:سوادآموزی دسترسی به دانش را آسان می‌كند و موجب توانمندسازی و اعتماد به ‌نفس می‌شود كه به نفع همه است. این نیرو، كه میلیون‌ها انسان آن را به كار می‌برند، برای آینده جوامع ضروری است.

بوكووا افزود: امروزه، 781 میلیون بزرگسال در سراسر دنیا نمی‌توانند بخوانند، بنویسند یا حساب كنند. دوسوم این افراد، زنان‌ هستند. بیش از 250 میلیون كودك كه حدود نیمی از آنها چهارسال هم به مدرسه رفته‌اند، قادر به خواندن حتی یك جمله نیستند.

وی تصریح كرد: ما با یك نسل جوان بیسواد در انتظار ایجاد چه جامعه‌ای هستیم؟ این، آن جهانی نیست كه ما آرزوی زندگی در آن را داریم. ما خواهان جهانی هستیم كه همه افراد آن بتوانند در سرنوشت جامعه‌شان مشاركت كنند، به دانش دسترسی یابند و به نوبه خود، آن را غنی سازند.

بوكووا افزود: برای دستیابی به موفقیت، ما باید رویكرد سنتی برنامه‌های سوادآموزی را از خواندن و نوشتن صرف، به سمت فراگیی مهارت‌های گسترده‌تر با توجه به میزان مصرف و شیوه‌های زندگی پایدار، حفاظت از تنوع زیستی، كاهش فقر، كاهش خطر بلایا و نیز مشاركت مدنی تغییر دهیم. با این روش، برنامه‌های سوادآموزی می‌تواند تمام نیروی بالقوه دگرگون سازنده خود را رها كند.

وی ادامه داد: تعهد به این اهداف، در راس موضوع‌های كنفرانس آموزش برای توسعه پایدار كه در ماه نوامبر امسال در آچی ناگویای ژاپن برگزار خواهد شد، قرار دارد.علاوه بر این، موضوع اصلی مجمع جهانی آموزش نیز است كه در سال آینده در اینچئون كره برگزار خواهد شد.

این كنفرانس گفت‌وگوهای جهانی را به سمت تصویب اهداف جدید توسعه پایدار در مجمع عمومی ملل متحد در سال 2015 سوق خواهد داد.

یونسكو در سراسر جهان در افغانستان، بنگلادش، كامبوج، مصر، نیجریه، سنگال و هر كجای دیگر جهان فعالیت می‌كند تا ادغام سوادآموزی را در راهبردهای توسعه ملی كشورها تضمین كند. مشاركت جهانی برای آموزش زنان و دختران و صندوق مالالا (Malala) برای «حق آموزش دختران» كه یونسكو آن را راه‌اندازی كرده است نیز بر سوادآموزی متمركز شده است.

وی ادامه داد: برنامه جایزه‌های سالانه سوادآموزی كنفوسیوس یونسكو و جایزه كینگ سجونگ یونسكو برای سوادآموزی در هر سال به ما این امكان را می‌دهد كه فعالیت‌های نوآورانه‌ای را كه نشان‌دهنده دستیابی ما به سوادآموزی است، پاس بداریم.

فناوری‌های جدید ازجمله تلفن‌های همراه نیز فرصت جدیدی برای سوادآموزی همه افراد فراهم می‌كند. ما باید سرمایه‌گذاری بیشتری در زمینه سوادآموزی انجام دهیم.

بوكووا در پایان پیام خود آورده است:من از تمامی كشورهای عضو و تمامی شركای خود تقاضا می‌كنم تا تلاش‌های سیاسی و مالی خود را برای تضمین اینكه سوادآموزی به عنوان یكی از موثرترین تسهیل‌گران توسعه پایدار به رسمیت شناخته شود، به كار برند. آینده‌ای كه ما خواهان آنیم؛ با حروف الفبا آغاز می‌شود.

دریافتی(1) **س.ق**1440

سرخط اخبار فرهنگ