۱۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۳:۵۸
کد خبر: 81295605
T T
۰ نفر
امامزاده علي صالح (ع)، ملجا دردمندان

ايلام- ايرنا- يكي از مكان هاي مقدس و داراي شان و كرامت در نزد مردم ايلام بقعه متبركه امامزاده علي صالح (ع) در شهر فرهنگي صالح آباد است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، امامزاده علي صالح(ع) از مشهورترين امامزاده‌هاي استان ايلام و غرب كشور است.

كنيه او ابوالحسن و لقب او الصالح فرزند «عبيدالله الاعرج الاول» فرزند «الحسين الاصغر» فرزند امام علي بن الحسين بن علي ابي طالب (ع) است.

همسرش ام سلمه دختر عبدالله بن حسين الاصغر بن امام سجاد (ع) يعني دختر عموي وي بوده است، ايشان مستجاب الدعوه بوده و صاحب كرامات بسياري است و مردم استان به اين امامزاده اعتقاد بسيار عجيبي دارند.

آيت الله العظمي مرعشي نجفي، امامزاده علي صالح (ع) را از اصحاب خاص امام صادق(ع) دانسته‌اند و همچنين كتب معتبر او را از ياران امام موسي بن جعفر (ع) و امام رضا (ع) ذكر كرده‌اند، كه نشان مي دهد امامزاده علي صالح (ع) داراي عمر طولاني بوده و محضر سه تن از ائمه هدي (ع) را درك نموده‌اند.

در برخي منابع آمده است كه امامزاده علي صالح (ع) پس از زيارت امام رضا(ع) توسط دشمنان در ايلام به شهادت مي رسد و در منطقه 'هيجدان دشت' معروف به صالح آباد امروزي مدفون مي شود كه شخصي به همراه دختر كر و لال خود از كنار مقبره ايشان مي گذرد و شب همانجا اتراق مي كند كه صبح وقتي از خواب بيدار مي شود دختر خود را شفا يافته و در كمال سلامت مي بيند، تصميم مي گيرد كه به خدمت امامزاده در آيد و همانجا مستقر مي شود.

امامزاده علي صالح (ع) داراي كرامات و معجزات بسيار زيادي است و در بين مردم استان از جايگاه بسيار والايي برخوردار است.

از جمله كرامات اين امامزاده بزرگوار مي توان به موارد زير اشاره كرد كه در نزد مردم استان به ويژه بزرگان بسيار معتبر و معروف است و همواره در محافل و مجالس تعريف مي شود.

سال‌ها پيش، يك دامدار از ايل عالي‌بيگي، به نام 'شيرعلي' براي فروش دام‌ هايش به اصفهان مي‌رود.

در آن‌جا گوسفندانش را مي‌فروشد، اما فرد سارقي پول‌هايش را به سرقت مي‌برد. شيرعلي در آن ديار غربت، بسيار ناراحت و غمگين مي‌شود، زيرا از يك‌ سو تمام سرمايه‌اش را از دست داده، و از سوي ديگر، خانواده‌اش منتظر بودند كه شيرعلي با دست پر نزد آنان برگردد.

در آن لحظات پريشاني، از ته دل به امامزاده علي صالح (ع) متوسل مي‌شود و از او طلب كمك مي‌كند.

حال بشنويد از فرد سارق؛ شب‌هنگام فرد سارق مي‌خواهد بخوابد، اما از سر شب تا صبح، دچار كابوس مي‌شود و امامزاده علي صالح (ع) به خوابش مي‌آيد و به او نهيب مي‌زند، اگر اموال شيرعلي را پس ندهي، دچار عذاب الهي شده، و ديوانه خواهي شد.

فرد سارق، صبح روز بعد هر طوري شده، شيرعلي را در بازار اصفهان پيدا مي‌كند و تمامي پول آن را به او باز مي‌گرداند.

شيرعلي در حالي كه بسيار خوشحال مي‌شود از كار او تعجب كرده، و علت را جويا مي‌شود.

مرد سارق، ماجراي شب گذشته و ديدن امامزاده علي صالح (ع) را براي وي توضيح مي‌دهد.

ماجراي تبديل‌شدن چايي به 'جفت' يا مازو، يكي از كرامات امام‌زاده علي صالح (ع) است كه نه تنها مردم استان ايلام از آن باخبرند، بلكه اكثر مردمان استان‌هاي هم‌جوار آن را شنيده و براي فرزندانشان بيان مي‌كنند.

اما ماجرا چنين است كه سال‌ها پيش، تعدادي از مردم طايفه‌ دهبالاييِ در ايلام كه براي داد و ستد به عراق رفته بودند، در بازگشت شب مهمان عبدعلي شده بودند.

آنان از عراق اجناس مختلف و از جمله چاي كه در آن زمان جزو موارد قاچاقي بوده به همراه آورده بودند و عبدعلي يك گوني چاي از آنان خريداري مي‌كند.

نيروهاي دولتي از جمله ژاندارمري سخت با ورود قاچاقچيان چاي مبارزه مي‌كردند، چنانكه گاه به درگيري ميان اهالي و ژاندارمري مي‌انجاميد و افرادي در اين درگيري‌ها كشته‌ مي‌شدند.

يكي از اهالي روستا كه خبرچين پاسگاه بوده، خبر ورود مهمانان را به پاسگاه مي‌دهد و رييس پاسگاه و ماموران به خانه‌ عبدعلي هجوم مي آورند.

همسر عبدعلي به نام فاطمه، هراسان ‌شده و به آستان امام‌زاده متوسل مي‌شود و بره‌اي نذر كند كه اگر ماموران پاسگاه برايشان گرفتاري ايجاد نكنند و كالاهاي قاچاق را نبينند، بره‌اي قرباني كند.

رييس پاسگاه خود درِ گوني‌هاي چاي را باز مي‌كند و همه گوني را خالي مي‌كند اما اثري از چاي نمي‌بيند و به جاي آن، گوني‌اي انباشته از جفت (مازو) مي‌بيند.

لذا در حاليكه به شخص خبرچين بد و بيراه مي‌گفته، از خانه خارج شده است.

بعد از رفتن ماموران، بار ديگر جفت (مازو) به همان چاي تبديل مي‌شود و خانواده‌ عبدعلي و مهمانان دچار شگفتي مي‌شوند.

عبدعلي، بلافاصله نذر را ادا مي‌كند و گوشت بره را بين همسايگان و از جمله رييس پاسگاه توزيع مي‌كند وا براي رييس پاسگاه توضيح مي‌دهد كه به چه خاطر نذر كرده است.

رييس پاسگاه هم مبهوت از اين واقعه، به عبدعلي مي‌گويد برو كه تو در امان هستي و من هرگز جرات تعرض به تو را ندارم زيرا كه تو در پناه امامزاده هستي.

ماجراي سقوط نوجوان از ديوار در حياط حرم، پيدا شدن سرباز پس از 15 سال، شفا يافتن نابيناي سرطاني، شفا يافتن يكي از دبيران آموزش و پرورش و دهها ماجراي ديگر كه مردم از آنها سخن مي گويند از ديگر كرامات اين امامزاده بزرگوار است.

امامزاده علي صالح (ع) در نزد مردم ايلام و استان هاي همجوار از جايگاه ويژه اي برخوردار است به گونه اي كه در ايام عرفات، روز عاشورا، اربعين و عيد فطر شمار بسيار زيادي از شهروندان ايلامي فاصله 35 كيلومتري ايلام تا بقعه متبركه امامزاده را با پاي پياده طي مي كنند.

همچنين در ايام نوروز، شب هاي تابستان و روزهاي زمستان به دليل شرايط ويژه اي آب و هوايي كه منطقه صالح آباد دارد، شمار زيادي از شهروندان ايلامي به زيارت اين امامزاده بزرگوار مي روند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، بيش از 51 مقبره متبركه و امامزاده در استان ايلام وجود دارد كه ملجا دردمندان و ارادتمندان اهل بيت (ع) هستند.

دهم شهريورماه بنام روز تجليل از امامزادگان و بقاء متبركه نامگذاري شده است. ك/4

7177/540

سرخط اخبار استان‌ها