به گزارش روزنامه صبح ساحل، احمد جباری گفت: تقریبا هر هفته و هر ماه شاهد چندین كشته و زخمی در این محورها هستیم كه دلیل عمده آنها وضعیت راه ها است.
نماینده مردم بندرلنگه، بستك و پارسیان (گاوبندی) در گفت وگو با خبرنگار صبح ساحل اظهارداشت: دلیل بیش از 80 درصد تصادفات جاده ای در محورهای مواصلاتی غرب هرمزگان، وضعیت نامناسب راه ها است چرا كه این جاده ها با مشخصه ها و نیازهای 40 سال پیش طراحی و شاخته شده اند واكنون توان این حجم از تردد و ترافیك را ندارند.
وی گفت: حجم بالای ترافیك در محورهای غربی هرمزگان كه شامل ترددهای مسافری، ترانزیت كالا و محصولات كشاورزی است، موجب شده كه جاده ها كشش كافی را نداشته باشند و تقریبا هر هفته وهرماه جان چندتن در اثر واژگونی و یا تصادف گرفته می شود و تاكنون ده ها تن نیز در این جاده ها به شدت زخمی شده اند.
این نماینده ملت در تشریح مسائل ومشكلات محورهای مواصلاتی غرب استان اظهاركرد: با همه تلاش هایی كه برای بهبود وضعیت این راه ها صورت گرفته، متاسفانه عرض كم جاده ها و كیفیت پائین آسفالت و چاله های فراوان در مسیر جاده موجب می شود كه رانندگان مجبور به كاهش سرعت ناگهانی شوند و یا برای عبور از این ناهمواری ها در عرض جاده جابه جا شوند كه این مسئله موجب تصادفات سنگینی می شود كه نمونه آن هفته گذشته كشته شدن سه تن در مسیر بستك – بندرلنگه بود.
عضو كمیسیون عمران مجلس ادامه داد: علاوه بر محدود بودن عرض جاده ها، متاسفانه بسیاری از محورهای مواصلاتی غرب استان بدون شانه خاكی هستند و در نقاط پرتگاهی گاردریل نصب نشده و خط كشی وسط جاده ها نیز به دلیل آفتاب شدید از بین رفته است كه راننده ها برای رانندگی در شب به شدت با مشكل مواجه اند و دلیل برخی از واژگونی های اخیر نیز همین مسئله بوده است.
جباری عنوان كرد: رویه و آسفالت سطح برخی از جاده های غرب استان بیش از 40 تا 50 درصد از بین رفته و امكان لكه گیری موردی در آن ها وجود ندارد و باید حداقل روكش تقویتی شده و نقاط حادثه خیز آن حذف شود اما متاسفانه به دلیل كمبود اعتبار، این مهم به طور مداوم به تاخیر می افتد.
وی خاطرنشان كرد: پیچ وقوص های فراوان در مسیر بندرلنگه – بستك به اندازه ای است كه كنترل خودرو را از رانندگان سلب می كند و دلیل بسیاری از تصادفات نیز كیفیت نامناسب جاده است.
رئیس كمیته حمل ونقل مجلس بیان داشت: بارها در قالب لایحه بودجه وزارت راه وشهرسازی را ملزم به حذف تدریجی نقاط حادثه خیز كردیم كه یا منابع مالی لازم برای این كار فراهم نشده و یا اعتبارات آن در قالب های دیگری هزینه شده است.
وی در پاسخ به این سوال كه نسبت تاثیر جاده ها، عوامل انسانی وخودروها در بروز تصادفات جاده ای در مناطق غربی هرمزگان چقدر است، اظهاركرد: كیفیت خودروها و بالا بودن ایمنی در آنها همیشه تاثیر بسیار زیادی در كاهش تصادفات داشته و حتی در صورت بروز سانحه نیز از تلفات می كاهد اما باتوجه به تاثیر این سه شاخص باید تاكید كنم كه تاثیر جاده در تصادفات و تلفات در هرمزگان بسیار بالاست چرا كه جاده ها از كیفیت مناسبی برخوردار نیستند. به خصوص این وضعیت در محورهای مواصلاتی دوطرفه بسیار حادتر است كه باید فكری اسای برای آنها كرد.
جباری خاطرنشان كرد: تاثیر جاده در بروز تصادفات بیش از 50 است كه این میزان درحقیقت عدد بالایی است و برای رفع آن به اعتبارات مناسب برای بهسازی محورها نیاز داریم.
عضو كمیسیون عمران مجلس در ادامه این گفت وگو یكی از عوامل صیانت كننده از جان مردم در ترددهای بین شهری و درون شهری را كیفیت خودروها و سطح ایمنی در آنها عنوان كرد وگفت: متاسفانه خودروسازان داخلی به موضوع كیفیت خودروها و افزایش ایمنی در آنها بی توجه هستند و به طور عمده سود بالا از ناحیه خودروسازی مورد توجه آنها است ودلیل نارضایتی مردم نیز از خودروسازان داخلی به همین مورد باز می گردد.
جباری گفت: در حالی كه خودروسازان مطرح دنیا هر سال براساس نیازهای بازار، استانداردهای جدیدی را برای خودروهای تولیدیشان تعریف و آنها را اعمال می كنند، متاسفانه خودروسازان داخلی بر روی یك نمونه پلت فرم بیش از 20 سال است كه تولید خودرو دارند و اساسا توجهی به نیازهای بازار نمی كنند چرا كه مطمئن هستند كه خودروهای تولیدی آنها با هركیفیتی در بازار انحصاری داخلی به فروش می رسد.
وی افزود: سطح ایمنی در خودروهای تولید داخل پایین است و براساس آمارهای رسمی پلیس راه بیش از 35 درصد تصادفات منجر به فوت با خودروی پراید صورت گرفته كه این مسئله بسیار نگران كننده است.
نماینده مردم غرب هرمزگان با بیان اینكه باید در سطح و نوع تولید شركت های خودروسازی داخلی تجدید نظر اساسی صورت گیرد، ایجاد قطب سوم خودروسازی در كشور را ضروری دانست وگفت: نبود رقیب برای دو شركت بزرگ خودروسازی داخلی موجب شده كه آنها به جای سرمایه گذاری در طراحی و تولید خودروهای جدید وافزایش كیفیت، به فكر دلالی گری در بازار باشند و حتی تسهیلاتی كه از محل های مختلف با سود بسیار پایین دریافت كرده اند را به بخش های دیگر منتقل كرده وعملا گامی در این زمینه برنداشته اند.
وی گفت: اصلاح این وضعیت با مونتاژ خودروهای چینی در داخل كشور كه سیاست جدید خودروسازان است، نیز میسر نیست و باید راهكارهای اساسی برای اصلاح كیفیت خودروهای تولید داخل اندیشه شود.
اگر قرار است كه خودروهای چینی در كشور مونتاژ شود و خودروسازان ما تبدیل به مونتاژ كار قطعات چینی شوند، دیگر وضعیت صنعن خودروسازی داخلی نباید انتظار استقبال مردم را داشته باشد.
جباری یكی از عوامل اصلی تلفات جاده ای را كیفیت خودروها عنوان كرد و گفت: بیش از 90 درصد خودروهایی كه در جاده ها تردد می كنند، خودروهای ساخت داخل هستند كه بسیاری از آنها به دلیل پایین بودن مدل وسال ساخت و تولیدشان فاقد ایربگ و ترمز ای بی اس هستند و وقتی تصادفی در یك محور رخ می دهد، دامنه ای از تصادفات زنجیره ای را به دنبال آن شاهد هستیم كه دلیل آن نیز عدم كنترل و مهار خودروهای فاقد ایمنی است.
رئیس كمیته حمل ونقل مجلس در بخش پایانی اظهارات خود به سالانه 16 هزار كشته در سوانح جاده ای اشاره كرد وگفت: چیزی در حدود سه برابر این میزان نیز در تصادفات زخمی می شوند كه هزینه های سنگینی را به خود، خانواده و جامعه تحمیل می كنند ولذا اگر به دنبال كاهش تلفات جاده ای در كشور هستیم باید راهبرد اصلاح وضعیت راه ها را در اولویت قرار دهیم و در موازات با آن خودروسازان داخلی را ملزم به ارتقای ایمنی و كیفیت تولید كنیم و درعین حال فرهنگ سازی در زمینه رانندگی را توسعه دهیم.
روزنامه سراسری صبح ایران (صبح ساحل) به صاحب امتیازی شركت تعاونی صبح ساحل است كه شماره 2780 آن روز چهارشنبه پنجم شهریورماه به چاپ رسیده است. ك/1
7195/668
نماینده مردم غرب هرمزگان درمصاحبه با صبح ساحل:
جاده های غرب هرمزگان همچنان كشته می گیرد
۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۳:۲۸
کد خبر:
81289119
بندرعباس - ایرنا - نماینده مردم غرب هرمزگان درخانه ملت روز چهارشنبه در گفت وگو با روزنامه صبح ساحل از كشته شدن مردم در جاده های غرب و تاسف باری وضعیت راه های ارتباطی این منطقه گلایه می كند.