۲۹ تیر ۱۳۹۳، ۸:۲۹
کد خبر: 81242525
T T
۰ نفر
18ميلياردريال براي مرمت مدرسه خان شيراز در نظر گرفته شده است

شيراز- ايرنا- مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان فارس گفت: امسال براي مرمت فاز ديگري از مرمت و احياي پروژه مدرسه خان شيراز كه يك اثر ملي است 18ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده است .

به گزارش دريافتي يكشنبه ايرنا مصيب اميري اظهارداشت: مدرسه خان داراي تاريخ ازشمندي است كه مرمت اين پروژه از سال هاي گذشته آغاز شده است و امسال نيز بخش هاي ديگر اين بنا مرمت مي شود.

اميري بيان كرد: مرمت بخشهايي از اتاق ملاصدرا شامل كف فرش و كف سازي اتاق و ساخت ونصب درك ها و ارسي ها ي گره چيني شده از جمله اقدامات است كه با توجه به گچ كاري اتاق در سال گذشته به شرايط مطلوبي خواهد رسيد.

وي اضافه كرد: در اين مرحله از مرمت مدرسه خان، عمليات كف سازي و كف فرش حجره هاي مدرسه ،كاشي كاري هاي حياط، گچ كاري بدنه حجره ها ، مرمت مشبك هاي كاشي معرق داخل حياط ، اجراي سنگ ازاره راهروهاي طرفين هشتي ورودي ، ادامه ساخت درب حجره ها و پنجره هادر بخش هاي فوقاني حجره ها انجام مي شود.

اميري با اشاره به اينكه اين مدرسه، محل تدريس ملاصدرا فيلسوف بزرگ جهان بوده است ادامه داد: مدرسه خان شيراز به دليل برخورداري از ويژگي هاي معماري و تاريخي و پاسداشت مقام شامخ ملاصدرا فيلسوف بزرگ ايران و جهان داراي اهميت منحصر به فردي است.

وي عنوان كرد: در سال هاي گذشته اقدامات مرمتي مناسبي توسط ميراث فرهنگي در اين بنا انجام شده است به طوري كه از سال 89 تاكنون با اختصاص رقمي معادل 760 ميليون تومان بخش هاي مختلف مدرسه مرمت و احياء شده است.

مدرسه خان از شاخص ترين آثار دوره صفويه در شهر شيراز است كه بناي آن به دستور شاه عباس و توسط الله وردي خان حاكم فارس آغاز شد و بعدها توسط فرزندش امام قلي خان به اتمام رسيد .

مدرسه داراي صحني به طول 51 و به عرض 45 متر و درهر چهار طرف آن حجره هايي در دوطبقه ساخته شده كه تعداد آن به 70 حجره مي رسد.

يكي از ويژگيهاي اين مدرسه بكارگيري اعداد مقدس در ساخت آن است كه ساخت پنج مدرس ( محل تدريس ) به نيت پنج تن از نمونه هاي آن است .

از تزيينات اين مدرسه مقرنس هاي زيباي سردر ورودي و همچنين كاشي كاري معرق بسيار عالي راهروهاي ورودي آن است . در قسمت ورودي بنا معمار مدرسه حسين شماعي و سال ساخت آن 1024( ه .ق ) ذكر شده است و كتيبه اي ديگر به خط ثلث تزييني است كه در زمان ناصر الدين شاه ، هنگام تعمير نوشته شده است .

در قسمت بالاي ورودي تالاري وسيع است كه ملاصدرا در آن تدريس مي كرده است.

مدرسه خان به شماره 75 و درتاريخ پانزدهم دي ماه 1310 هجري شمسي در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد.ك/1

7382/667 /675
۰ نفر