۱۰ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۳۳
کد خبر: 81221686
T T
۰ نفر

زنگ خطر آب/ قدر آب را بیشتر بدانیم

۱۰ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۳۳
کد خبر: 81221686
زنگ خطر آب/ قدر آب را بیشتر بدانیم

اهواز - ایرنا - این روزها خبرهای خوشی از وضعیت آب به گوش نمی رسد و مشكل كم آبی كه با تداوم روند فعلی، كشور را تهدید می كند ایجاب می كند كه بیش از پیش باید قدردان این نعمت ارزشمند الهی بود.

31خرداد مدیرعامل آبفای كشور در اهواز از نواخته شدن زنگ خطر كم آبی در 517شهر كشور خبر داد و به دنبال آن وزارت نیرو در اطلاعیه ای مردم را به توجه بیشتر درمصرف بهینه آب فرا خواند؛ با اعلام تنش آبی از یك سو و كاهش بارش ها در 19استان كشور به نظر می رسد اگر سیر روند كم آبی این گونه باشد در روزهایی نه چندان دور جز رد پایی از آب نخواهیم یافت.

'محمد حاج رسولی ها' مدیر عامل شركت مدیریت توسعه منابع آب ایران در این ارتباط گفته بود از ابتدای سال آبی جاری(مهر 92) تا پایان هفته گذشته، حجم بارش های استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، سمنان، فارس، قزوین، قم، كردستان، كهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان و یزد در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته كاهش یافته است.

ضرب المثل 'قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود' را این روزها باید به آنانی گوشزد كرد كه ساعت ها شیر آب را باز می گذارند و حیاط خانه و كوچه و ماشین خود را با آن می شویند همان آبی كه این روزها در برخی مناطق كشور بویژه مناطق جنوب مردمانش به شدت با كمبود آن مواجه بوده و هفته ای چند روز قطعی آب دارند.

چرا دورتر برویم، همین خوزستان كه در صدها روستای آن با تانكر به مردم آب می رسانند و مردم به همین هم دلشان خوش است.

اگر چه شرایط كم آبی و حتی در بعضی جاها بی آبی تا حدود زیادی به بارش ها بستگی دارد اما امروزمان نتیجه تدبیر نادرست دیروزهایمان است كه تازه به فكر افتاده ایم اصلاحش كنیم.

به هر حال اتفاقی كه نباید، افتاده و چاره ای جز تدبیر و برنامه ریزی برای مصرف درست و بهینه نیست.

استاد علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: بر اساس گزارش سازمان ملل در سال 1993 پیش بینی شده بود كه تا سال 2050 بیشتر كشورهای خاورمیانه از جمله ایران با توجه به روند رشد جمعیت و افزایش مصرف آب با مشكل كم آبی مواجه خواهند شد، میزان آب استحصالی سرانه برای هر نفر كاهش می یابد و مقدار آن خیلی كمتر از مصرف مورد نیاز هر فرد خواهد شد.

'سعید برومندنسب' افزود: این روزها نیز پیش بینی سازمان ملل كم كم در بیشتر كشورهای منطقه از جمله ایران نمود پیدا كرده است.

وی اظهار كرد: برای این كه با توجه به افزایش روند صعودی مشكلات ناشی از این مورد كمتر ایجاد محدودیت كند در جامعه باید در مصرف آب دقتی بیشتر از گذشته داشته باشیم.

این كارشناس امور آب اضافه كرد: آبی كه مصرف می كنیم به سه بخش آشامیدنی، كشاورزی و صنعتی تقسیم می شود؛ بیش از 80درصد آب مصرفی انسان در بخش كشاورزی و بقیه در بخش های خانگی و صنعتی استفاده می شود.

برومندنسب گفت: در بخش كشاورزی باید تلاش كرد میزان هدررفت آب كمتر و در مقابل میزان تولید غذای بیشتری در استفاده از آب مصرفی داشته باشیم و در بخش های صنعتی و خانگی هم نوع و میزان آب مصرفی متفاوت است.

وی توضیح داد: در بخش خانگی آب فرآوری می شود و مواد معلق موجود در آن گرفته و از نظر مواد مضر پاك می شود و آبی در اختیار قرار می گیرد كه روی آن هزینه شده و باید در مصرف آن دقت كرد.

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز اضافه كرد: اهمیت این موضوع باید به اطلاع همه مصرف كنندگان برسد كه تامین آب آشامیدنی هزینه های بسیاری دارد و باید درنحوه ی مصرف آن بویژه این روزها كه با بحران آبی مواجه ایم بیشتر دقت كرد.

وی گفت: در غیر این صورت در آینده با توجه به تقاضا، رشد جمعیت و ارتقای سطح اقتصادی مشكلات جدی خواهیم داشت و این باعث محدودیت های زیادی در توزیع آب در بخش های مختلف خواهد شد.

برومندنسب اظهار كرد: در آینده پیش رو مشكل كشورها دیگر زمین نیست كه آب خواهد بود و پیش بینی كرده اند حتی اختلاف كشورهایی كه رودخانه ها و منابع آبی مشترك دارند روی آب خواهد بود كه خوشبختانه ما كمتر از این منابع آبی مشترك داریم.

در هر حال می طلبد كه با فرهنگ سازی در داخل كشور برای مصرف بهینه آب دقت كنیم تا مشكات مربوط به آن كمتر شود.

از: امیر خانزاده

645/641