سيدحسين نقوي حسيني روز شنبه در حاشيه جلسه شوراي اداري شهرستان ورامين گفت : پروژه متروي شهرستان ورامين در سال 85 به تصويب دولت نهم رسيد و در ابتدا قرار بود كه شركت راه آهن جمهوري اسلامي خدمات ريلي را به مردم مناطق قرچك ، ورامين و پيشوا ارايه نمايد .
وي افزود : پس از اين كه بنده به عنوان نماينده مردم ورامين انتخاب شدم با مديران وقت راه آهن جلسه اي برگزار كردم كه اين افراد اظهار داشتند كه مي خواهيم در كنار راه آهن سراسري تهران - مشهد دو خط ريل آهن ديگر به سمت مشهد ، تركمنستان و قرقيزستان احداث كنيم و در كنار آن خدمات ريلي به اين شهرستان ها ارايه نماييم.
وي اظهار داشت : در گفته مسوولين وقت شركت راه آهن اين امر به صراحت بيان شد كه اصل راه آهن است و خدماتي را كه به شما مي دهيم در حاشيه كار قرار دارد و ممكن است يك روز قطع شود.
وي تصريح كرد: جلسات متعددي با رييس جمهور، معاون رييس جمهور و سه وزير وقت برگزار شد و اظهار شد كه شما به مردم قول مترو داديد، اين چيزي كه احداث مي شود راه آهن است و در اصل براي ما هم نيست .
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجه مجلس شوراي اسلامي افزود: با برگزاري جلسات متعدد و طي نمودن پروسه اي سه ساله، اجراي متروي ورامين از شركت راه آهن جمهوري اسلامي به مترو واگذار شد تا خدمات مترو خاص اين سه شهرستان بوده و به شبكه مترو تهران متصل شود.
نقوي اظهار داشت: رييس جمهور وقت خارج از برنامه150 ميليارد تومان اعتبار نيز براي اجراي اين پروژه گذاشت و كار را به طور كامل به شركت مترو واگذار نمودو اين شركت با انتخاب سه پيمانكار كار را با سرعت انجام داد.
نماينده مردم ورامين ، قرچك و پيشوا در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: هم اكنون در حوزه شهرستان قرچك و پيشوا هيچ مشكلي نداريم و زمين ايستگاه تأمين ، پل ها و زير سازي در حال انجام است و حتي زمين 15 هكتاري دپوي مترو نيزبا وجود تمامي مشكلات در شهرستان پيشوا تأمين گرديد .
وي گفت: اجراي پروژه مترو در ورامين نيز با سرعت مناسب در حال اجرا بود تا اين كه شوراي شهر ورامين به بهانه اين كه در طرح تفضيلي راه آهن از محدوده ورامين خارج مي شود جلوي كار را گرفت واجازه ادامه كار به شركت مترو را نداد.
وي افزود: جلسه اي در شوراي اسلامي شهر ورامين تشكيل گرديد و با حضور فرماندار پروژه مترو بار ديگر مرور شد و به اعضاي شوراي اسلامي وشهردار ورامين اظهار شد با توجه به اين كه شهرداري حتي يك ريال نيز نمي تواند از بودجه ملي جهت اجراي طرح هاي خود استفاده كند ، اجراي طرح تفضيلي مي بايد به طور كامل توسط خود شهرداري و با بودجه هاي خود شهر اجرا شود .
وي تأكيد كرد: انتقال راه آهن از شهر ورامين پروژه ملي نيست و اين خود شهرداري ورامين است كه بايد پروژه اي را كه خود تعريف كرده اجرا نمايد، انتقال 11 كيلومتر راه آهن از ورامين به يكهزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد در صورتي كه از بودجه 36 ميليارد توماني ورامين تنها 8 ميليارد صرف فعاليت هاي عمراني مي شود كه اگر شهرداري بخواهد با اين پول پروژه انتقال راه آهن را اجرا كند به 120 سال زمان نياز دارد.
وي تصريح كرد: انتقال راه آهن از بافت ورامين فكر خوبي است اما اين كار شدني نيست و به صلاح مردم هم نمي باشد كه يك پروژه شدني با پول را متوقف كنيم، چون بناست اين كار نشدني انجام شود.
رييس فراكسيون فرهنگيان مجلس شوراي اسلامي افزود: در جلسه مشترك با اعضاي شوراي اسلامي مطرح شود اين كه قرار است يك روز راه آهن از ورامين منتقل شود نبايد به اين منجر شود كه مردم از حق مسلم خود محروم شوند كه آن ها هم پذيرفتند ولي بعد از جلسه مسأله ديگري مطرح شد كه مترو بايد در محدوده ورامين به زير زمين منتقل شود .
نقوي گفت: جلسه ديگري تشكيل شد و اظهار شد كه شما نماينده مردم در مديريت شهرستان هستيد ولي واقعيت اين است كه مردم مترو مي خواهند حالا چه روي زمين ، روي هوا و يا زير زمين واقعيت اين است و نبايد با واقعيت جنگيد ولي باز اين افراد قانع نشدند.
وي افزود: شركت راه آهن جمهوري اسلامي به ما مي گويد شما غاصب هستيد و مسير ما را غصب كرده ايد، راه آهن دنبال اين است پروژه متروي ورامين اجرا نشود، اين را به اعضاي شوراي اسلامي و شهردار ورامين گفته ايم كه اگر شما نگذاشتيد مترو اجرا شود و راه آهن دو خط قطار سراسري تهران – مشهد را به چهار خط تبديل كرد ديگر هيچ وقت نمي توانيد جواب مردم اين شهرستان را بدهيد و اين امر درتاريخ شهرستان باقي خواهند ماند.
وي بيان داشت: هفته گذشته جلسه اي در استانداري تهران تشكيل شد كه با بحث منطقي فرماندار ورامين، راه ورود راه آهن به اين پروژه بسته شد و مقرر گرديد كه اين پروژه بايد توسط مترو انجام شود ولي بازهم شهردار و شوراي اسلامي شهر ورامين اصرار كرده اند كه بايد مترو درمنطقه ورامين زير زمين برود و شهردار ورامين اعلام كرده كه 50 درصد اعتبار مورد نياز را هم ما مي دهيم .
نقوي افزود: انتقال متروي ورامين به زير زمين به 250 ميليارد تومان نياز دارد حال چگونه شهرداري ورامين با 8 ميليارد اعتبارعمراني مي خواهد اين پول را تأمين نمايد.
نماينده مردم شهرستان هاي ورامين، پيشوا و قرچك در مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد: شهردار و شوراي اسلامي ورامين زير بار هيچ توضيحي نمي روند و بحث بي منطق و استدلال انتقال پروژه متروي ورامين به زير زمين باعث شده تا اجراي كار در حوزه ورامين متوقف شود.
وي گفت: از استاندار تهران مي خواهيم كه به عنوان نماينده دولت در استان اين موضوع را پيگيري نموده و مشكلات را حل نمايند .
وي تصريح كرد: اگر زير زمين رفتن متروي ورامين با استدلال منطقي همراه بود قطعا تمامي مسوولين از آن حمايت مي كردند، ما همگي اهل ورامين هستيم دلمان براي شهرمان مي سوزد ولي اين كار نشدني است ودر تصور هيچ كس نمي گنجد و تنها اعلام آن باعث شده تا يك كار شدني به غير ممكن تبديل شود و جلوي حق مردم را بگيرد.
تهرام/7254/ 699
نماينده مردم ورامين، پيشوا و قرچك:
شوراي اسلامي ورامين بدون هيچ منطق و استدلال بر زيرزميني شدن مترو اصرار مي كند
۷ تیر ۱۳۹۳، ۱۸:۲۳
کد خبر:
81218723
ورامين - ايرنا - نماينده مردم ورامين ، پيشوا و قرچك در مجلس شوراي اسلامي گفت : شهرداري و شوراي اسلامي ورامين بدون هيچ منطق و استدلال بر زيرزميني شدن مترو اصرار مي كنند و با اين عمل كار نشدني را مقابل حق مردم قرار داده اند.