زنگ انشا در پایه هفتم دوباره می آید

تهران - ایرنا - با تصویب و ابلاغ ایجاد زنگ انشاء، كتاب خوانی و گفت و گو از سوی شورای عالی آموزش و پرورش، این درس مهم مجددا احیا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، حمیدرضا كفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری روز دوشنبه اظهار داشت: این كار به همت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی صورت گرفته و بنا داریم تا زنگ های انشا، كتابخوانی و گفت و گو را در قالب برنامه درسی خاص و متناسب با جنس و سن دانش آموزان در دیگر گروه ها و پایه های درسی نیز بعد از كار كارشناسی احیا كنیم.

وی ادامه داد: الگوهای نوین زنگ انشا به منظور توانمندسازی دانش آموزان در گروه های درسی اكنون در سازمان پژوهش و برنامه ریزی بررسی شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح كرد همچنین در رابطه با زنگ كتابخوانی در مدارس نیز جلساتی برگزار شد و بنا داریم در سال تحصیلی آینده بویژه در دوره ابتدایی كتابخوانی در كلاس درس رونق بگیرد.

كفاش اظهار داشت: با هماهنگی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای كار 10 میلیارد ریال را برای خرید و تجهیز كتابخانه های مدارس اختصاص می دهیم تا با تغییر نگرش ها، كتاب ها را از قفسه های كتابخانه های مدارس و اتاق مدیر ، به یك كالای مصرفی تبدیل كنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین از تجهیز 300 كتابخانه در 300 پژوهش سرای دانش آموزی در حوزه آموزش متوسطه خبر داد و گفت: یك میلیون جلد كتاب در این پژوهش سراها ساماندهی و چینش مجدد خواهد شد.

كفاش با اشاره به اینكه بنا داریم فضای كتابخانه های پژوهش سراها را از كتاب های مفید و ارزشمند پر كنیم، اظهار داشت: همچنین دسترسی به بانك های اطلاعاتی كتابخانه ها اكنون در دست بررسی است تا اطلاعات كتابخانه ها به صورت دیجیتال در اختیار دانش آموزان دوره متوسطه و مراكز دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد.

وی تصریح كرد همچنین در نظر داریم بر اساس دستور العمل ابلاغی به استان ها، از سال تحصیلی آینده بخشی از ساعت های درسی به امر كتابخوانی اختصاص یافته و از حالت تشویقی صرف خارج شود به این معنا كه به یك كار موظفی برای دانش آموز و معلم تبدیل شود.



* برگزاری دوره آموزشی برای حذف تنبیه بدنی دانش آموزان

كفاش در ادامه به تشكیل كارگروهی با دستور علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش به منظور فرهنگسازی و برگزاری دوره های آموزشی ویژه معلمان به منظور حذف تنبیه بدنی دانش آموزان خبر داد و گفت: این دوره آموزشی به ابعاد مختلف روحی و روانشناختی در این رابطه خواهد پرداخت.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه كرد: این دوره آموزشی با عنوان شیوه های موثر تشویق و تنبیه در تعلیم و تربیت برگزار می شود كه در آن تبعات منفی و مثبت تنبیه بر دانش آموزان تشریح خواهد شد.

وی با بیان اینكه قانون و مجازات به تنهایی نمی تواند آثار سوء رفتار تنبیهی كه برخی معلمان در پیش می گیرند را از بین ببرد، افزود: در این رابطه كمیته ای تشكیل شده كه موارد بسیار اندك برخورد معلمان با دانش آموزان را مورد بررسی قرار می دهد.



* منشور حقوق دانش آموزی در صف انتظار برای تصویب

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: منشور حقوق دانش آموزی اكنون تدوین شده و در صف انتظار برای ارایه و تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش قرار دارد.

كفاش بیان داشت: منشور حقوق دانش آموزی مصوبه مجلس دانش آموزی است كه اكنون متن آن كامل تر شده كه بعد از تصویب در قالب بسته های آموزشی برای دانش آموزان دوره ابتدایی ارایه خواهد شد.

وی با اشاره به اینكه بنا داریم این منشور را برای اولیا دانش آموزان نیز تدوین كنیم، گفت: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی قصد دارد با انجام كارهای كارشناسی، این مبحث را در كتاب های جدید حوزه اجتماعی وارد كند.

وی خاطرنشان كرد: برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت ویژه همكاران ستادی و استانی درباره حقوق شهروندی از دیگر اقدامات در دست انجام درباره فرهنگسازی حقوق شهروندی است.



*برنامه یك روز با نشاط در دو هزار مدرسه ابتدایی

معاون وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح یك روز با نشاط در دو هزار مدرسه ابتدایی سراسر كشور در سال تحصیلی آینده خبر داد و افزود: برای اجرای این طرح در مرحله اول 40 میلیارد ریال در اختیار مدارسی كه به صورت آزمایشی طرح را اجرا می كنند، قرار داده می شود.

كفاش بیان داشت: مدارس داوطلب در قالب این طرح در روز پنجشنبه باز بوده و به فعالیت هایی همچون هنری، نمایشی و حضور در كانون های تربیتی و پرورشی می پردازند.

وی تصریح كرد شركت دانش آموزان در برنامه های روز پنجشنبه اجباری نیست اما بنا داریم سیاست های تشویقی به كار گیریم تا دانش آموزان و خانواده ها تمایل بیشتری برای حضور در برنامه ها داشته باشند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: شروع اجرای این طرح با مدارس هیات امنایی، شاهد و خاص و برخی مدارس عادی است و ما بوفه ای از فعالیت های پرورشی و فرهنگی را برای این روز در نظر گرفته ایم و به هیچ وجه یك نسخه واحد برای مدارس داوطلب در نقاط مختلف كشور نپیچیده ایم.

كفاش با اشاره به اینكه بخشی از هزینه های این طرح نیز از طریق مساعدت و كمك های والدین تامین می شود، ادامه داد: همزمان با اجرای این طرح، پژوهش های لازم صورت می گیرد تا برای توسعه و تعمیق و یا حتی توقف اجرای آن برای سال های دیگر تصمیم گیری شود.



* برگزاری كنگره پرسش مهر رییس جمهور در شهریور ماه

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در رابطه با طرح پرسش مهر رییس جمهور در سال 92، آثاری به دست ما رسیده و گروه های داوری در بخش های مختلف اكنون در حال بررسی هستند و نتایج تا پایان تیرماه اعلام می شود.

كفاش از برگزاری كنگره پرسش مهر رییس جمهور در شهریور ماه خبر داد و افزود: نمایشگاه بزرگی از آثار دانش‌آموزان ممتاز كشور برگزار می شود و آثار منتخبان به نمایش در می آید.

وی با بیان اینكه فرهنگیان نیز در رابطه با پرسش مهر رییس جمهور در پنج زمینه مطالبی ارسال كرده اند، اظهار داشت: انشا، گفت‌وگو، كتابخوانی، حقوق شهروندی و عدم تنبیه دانش‌آموزان از جمله موضوعاتی است كه فرهنگیان تجربیات خود را به داوری گذاشته اند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: بهترین مطالب در قالب كتابی چاپ شده و از آنها تقدیر خواهد شد.

فراهنگ (3)**1883**1588