۱ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۱۳
کد خبر: 81173074
T T
۰ نفر
آورد رودخانه ها و روان‌آبهاي استان سمنان 28 درصد كاهش يافت

سمنان – ايرنا – معاون حفاظت و بهره برداري منابع شركت آب منطقه اي سمنان از كاهش 28 درصدي آورد رودخانه ها و روان‌آبهاي اين استان در سالجاري نسبت به بلندمدت خبر داد.

'محمدرضا خاموشي' روز پنجشنبه گفت: آورد رودخانه حبله رود به عنوان تنها رود استان سمنان، امسال نسبت به پارسال 22 درصد كاهش داشته است.

وي با اشاره به بهره برداري بيش از حد از منابع آب در استان سمنان، خاطرنشان كرد: بهره برداري از آبهاي سطحي در اين استان 238 ميليون مترمكعب و بهره برداري از سفره هاي آب زيرزميني 945 ميليون مترمكعب است.

وي با اشاره به برداشتهاي بي رويه از سفره هاي زيرزميني در استان سمنان در سالهاي اخير، اضافه كرد: متوسط افت و كسري مخزن آب سفره هاي دشتهاي تحت پوشش شبكه در استان سمنان 70 سانتيمتر است.

خاموشي ادامه داد: بيشترين كاهش و افت آب سفره هاي زيرزميني در استان سمنان مربوط به ايوانكي و ميامي بوده است.

وي كاهش تغديه سفره هاي زيرزميني، افزايش برداشت از اين سفره ها، كاهش آورد رودخانه ها، كاهش كيفيت آب و ... را از عوامل كم آبي و خشكسالي سالجاري عنوان كرد.

وي با اشاره به وجود 911 ايستگاه تحت پوشش شركت آب منطقه اي سمنان از تجهيز 65 منبع به دستگاه الكترونيكي خبر داد.

وي ميزان متوسط بارندگي در جهان را 860 ميلي ليتر و متوسط بارندگي در كشور را 240 ميلي ليتر و متوسط بارشها در استان سمنان را 120 ميلي ليتر اعلام كرد و گفت: اين ميزان بارندگي كه امسال كاهش چشمگير داشته، صرفه جويي و دقت لازم در مصرف آب را براي تمام بخشهاي شرب، كشاورزي و صنعت ضروري كرده است.

وي تصريح كرد: در استان سمنان 87 درصد منابع آبي به مصرف كشاورزي، 9 درصد به مصرف شرب و چهار درصد در صنايع استفاده مي شود.

وي نشست زمين در دشت سمنان را عميق و شديد دانست و گفت: اين ترك ها تا نزديكي روستاهاي اعلا در جنوب سمنان رسيده و پيوسته در حال عميق تر شدن است كه وضعيت دشت را به خطر انداخته است و قابل جبران نيست.

وي در دسترس ترين راهكار براي كنترل آب مصرفي را استفاده از كنتورهاي هوشمند عنوان كرد و افزود: استفاده از اين كنتورهاي نقش اساسي به ويژه در كنترل آب مصرفي از چاه هاي كشاورزي دارد.

وي گفت: 270 كنتور هوشمند آب تاكنون از سوي شركت آب منطقه اي خريداري و نصب شده و 34 كنتور هوشمند نيز با مشاركت كشاورزان خريداري و نصب شده و در مجموع به خريد دو هزار و 577 كنتور آب هوشمند در استان سمنان نياز داريم.

معاون حفاظت و بهره برداري از منابع شركت آب منطقه اي سمنان، شهرهاي سمنان، شاهرود، مهديشهر و شهميرزاد به دليل كمبود منابع آبي در معرض خطر دانست.ك/2

611/599