داجمر: گشایشی در رفع محدودیت ها علیه كشتیرانی صورت نگرفته است

تهران - ایرنا - مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: با از سرگیری مذاكرات هسته‌ای گمان می‌رفت گشایش‌هایی در تحریم ها و محدودیت های اعمالی علیه كشتیرانی و سایر بخش های صنعت حمل و نقل دریایی صورت گیرد اما شاهد اقدامات داوطلبانه مندرج در توافقنامه ژنو از سوی غربی ها نبوده ایم.

محمدحسین داجمر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، افزود: برغم دستیابی به توافقی اولیه درباره برنامه هسته‌ای ایران در 24 نوامبر 2013، اقدامات داوطلبانه مندرج در توافقنامه ژنو از سوی غربی‌ها شامل رفع یا حتی تسهیل تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمالی علیه كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سایر بخش‌های صنعت حمل و نقل دریایی كشور نبوده؛ موضوعی كه به طور یقین در دور جدید مذاكرات به صورت جدی مورد توجه قرار می‌گیرد تا یكی از زیرساخت‌های اصلی توسعه اقتصادی كشور از زیر بار تنگناها و محدودیت‌های اعمالی درآید.

وی با اشاره به روند تحریم ها علیه ایران، اظهار داشت: همان ‌طور كه اطلاع دارید كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از سپتامبر 2008 توسط دفتر كنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریكا (OFAC) و پس از آن در نوامبر 2008 توسط اتحادیه اروپا و موازی با این تحریم‌ها طی قطعنامه‌های 1803 در تاریخ ‌سوم مارس 2008 و 1929 در مورخ نهم ژوئن 2010 توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تحت تحریم قرار گرفت.

مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینكه این تحریم ها شامل تحریم‌های بیمه‌ای تا مرتبط با امنیت و ایمنی ناوگان و دریانوردان است، گفت: تحریم‌های دیگری نیز از سوی سایر كشورهای هم‌ پیمان آمریكا علیه ناوگان تجاری ملی اعمال شده كه از جمله آنها می‌توان به تحریم‌های یك جانبه كانادا،‌ استرالیا، ژاپن و كره جنوبی اشاره كرد.

داجمر در عین حال تصریح كرد: از مقطع امضای توافقنامه ژنو، هیچگونه تحریم جدید علیه فعالیت‌های شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی اعمال نشده است كه از آن می‌توان به عنوان نكته‌ای مثبت یاد كرد.

وی سپس در خصوص امكان تردد ناوگان كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در شرایط كنونی به بنادر سایر كشورها، گفت: با توجه به تحریم‌های اعمالی اتحادیه اروپا و آمریكا، در حال حاضر كشتی‌های ناوگان ملی به طور خاص از تردد در بنادر اتحادیه اروپا و آمریكا منع هستند.

مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اضافه كرد: اما همان طور كه می دانید صنعت كشتیرانی، صنعتی بین ‌المللی است و طبق قوانین و مقررات بین‌المللی هیچ گونه منعی برای تردد كشتی‌های ناوگان ملی در آب‌های آزاد و بنادر سایر كشورها وجود ندارد كه از جمله آنها می‌توان به بنادر كشورهای منطقه خاورمیانه، آسیایی، آفریقایی و آمریكای لاتین اشاره داشت.

داجمر افزود: البته ناگفته پیداست كه تحریم‌های اعمالی محدودیت‌ها و دشواری‌های متعددی در این زمینه به وجود آورده و بعضاً هزینه‌های ناخواسته‌ای را تحمیل كرده است، با وجود این، با تدابیری كه اتخاذ شده، شرایط به وجود آمده مدیریت شده و همانطور كه از گزارش‌ها مشخص است، كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هماهنگ با صنعت كشتیرانی جهان گام برمی‌دارد و همچنان در خدمت رشد و توسعه اقتصادی كشور قرار دارد.

وی سپس در خصوص ارزیابی از شرایط و چشم انداز فعالیت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: در حال حاضر برغم اعمال شدیدترین تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمالی علیه ناوگان تجاری كشور در طول شش سال اخیر، خوشبختانه كشتی‌های كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران كماكان پرچم پرافتخار كشور را در آب‌های بین‌المللی به اهتزار درمی‌آورند.

داجمر افزود: همچنین نام شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همواره در گزارش‌های مقامات سیاسی آمریكایی در صدر مواردی بوده كه اذعان داشته‌اند برغم فشارهای متعدد، این شركت همچنان به فعالیت مشغول است و تحریم‌های پرهزینه در این زمینه كارگر نبوده است.

مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینكه در خلال این گزارش ها، تهیه كنندگان به طور غیرمستقیم از نیت ناگفته غربی ها مبنی بر زمینگیر كردن ناوگان تجاری ملی به اتهامات واهی، پرده برداشته‌اند، گفت: این موضوع گواه بی اساس بودن اتهامات بی شماری است كه در این باره مطرح شده و هیچ‌ گاه به اثبات نرسیده است.

وی افزود: همان‌طوركه پیش‌تر نیز عنوان شد صنعت كشتیرانی، صنعتی بین‌المللی است و به تبع از پارامترهای رشد و توسعه اقتصاد جهانی تاثیر بسزایی می‌پذیرد بنابراین چشم‌انداز فعالیت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز مستثنی از این قاعده نیست و همانطور كه عنوان شد این فعالیت‌ها عمدتاً همگام و هماهنگ با رشد چشم‌انداز صنعت كشتیرانی جهانی است.

داجمر تصریح كرد: پیش‌بینی‌های متعددی در زمینه چشم‌انداز صنعت كشتیرانی وجود دارد كه اكثریت آنها بر بهبود شرایط اقتصاد جهانی و بدنبال آن تجارت جهانی از سال جاری به بعد تاكید دارند و اكثر تحلیلگران سال 2014 را نقطه عطفی در این زمینه قلمداد می‌كنند با وجود این، نباید معضل عمده‌ای كه كشتیرانی جهانی با آن روبروست، یعنی مساله مازاد ظرفیت را نادیده گرفت.

مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی در پاسخ به این پرسش كه پس از آغاز مذاكرات ایران و كشورهای 1+5 چه تغییرات عمده‌ای در فعالیت این شركت نسبت به دوره قبل صورت گرفته است، اظهار داشت: همان‌طوری كه عنوان شد تحریم‌ها و محدودیت‌های متعددی علیه صنعت كشتیرانی كشور و بالاخص كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعمال شده كه همچنان به قوت خود باقی است و با وجود دستیابی به توافق اولیه در ژنو درباره برنامه هسته‌ای ایران، هیچگونه رفع تحریم و یا حتی تسهیلی در این بخش صورت نگرفته است.

داجمر افزود: البته گفتنی است كه مطابق مفاد توافقنامه ژنو، هیچ تحریم جدیدی از طرف اتحادیه اروپا و آمریكا علیه كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صورت نگرفته و این موضوع سبب شده تا علاوه بر اینكه فضای مثبتی در این زمینه پیش بیاید، بلكه باعث شده تا دستاوردهای ناشی از اعمال تحریم‌ها به ثمر بنشیند و این بخش‌ها بتوانند با فراغ بال بیشتری نسبت به توانمندسازی خود اقدام كنند.

وی همچنین تصریح كرد: اخیراً پس از توافق ژنو، شركای قدیمی كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف برای از سرگیری همكاری‌ها مذاكراتی داشته‌اند و عمدتاً عنوان كردند در حال بررسی شرایط هستند تا به محض رفع و یا تسهیل تحریم‌ها و باز شدن روزنه‌ای، مجدداً همكاری ها را شروع كنند.

داجمر افزود: اما باید توجه داشت كه در بازگشت شركت‌های خارجی، دستاوردهای ناشی از تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمالی و پتانسیل‌های بالقوه‌ای كه در طول سال‌های اخیر بالفعل شده‌اند و در حقیقت ثمرات تحریم محسوب می‌شود به منزله خط قرمزی است كه عبور از آنها ممكن نخواهد بود.

اقتصام (4)1574**1558