۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۹:۱۵
کد خبر: 81144383
T T
۰ نفر

خودمراقبتی مانع از بروز دردهای سیاتیكی می شود

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۹:۱۵
کد خبر: 81144383
خودمراقبتی مانع از بروز دردهای سیاتیكی می شود

تهران - ایرنا -رییس انجمن طب فیزیكی و توانبخشی با بیان اینكه اكثر دردهای سیاتیكی بدون نیاز به جراحی درمان پذیرهستند گفت : این دردها با خود مراقبتی و حركات صحیح روزمره زندگی قابل پیشگیری و حتی درمان است.

دكتر سید منصور رایگانی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: سیاتیك بزرگترین عصب بدن است كه دردهای انتشاری به كمر را تشكیل می دهد در واقع سیاتیك به دردهای تیر كشنده ای گفته می شود كه از پشت باسن شروع شده و به پشت ران و ساق و گاهی كف پا تسری پیدا می كند.

وی گفت: اسپاسم و درد عصب سیاتیك از جمله دردهایی است كه اكثر بزرگسالان آن را یكی، دو بار در طول زندگی تجربه كرده‌اند. البته اكثر موارد ابتلا شامل دردهای ناشی از فتق دیسك بین مهره ای ستون فقرات كمری می شود كه عمومیت زیادی در بیماران دارد.

رایگانی با بیان اینكه دردهای ستون فقرات ناشی ازدیسك در مردان بیش از زنان شایع است اضافه كرد: مردان به دلیل داشتن فعالیت های فیزیكی و بدنی زیاد بیش از زنان مبتلا به دردهای دیسك كمری و دردهای سیاتیكی می شوند.

به گفته وی مهمترین عامل ابتلا به درد های سیاتیكی مراقبت و مراعات نكردن از ستون فقران به هنگام فعالیت های روزمره زندگی است .

رایگانی به كارمندان ، دانش آموزان و دانشجویان كه ساعت های متوالی نشسته كار می كنند،توصیه كرد: برای پیشگیری از ابتلا به دردهای سیاتیكی باید در فعالیت های روزانه حدود 30 دقیقه وضعیت بدنی را تغییر داد.

رییس انجمن طب فیزیكی و توانبخشی اظهار داشت : عوامل مختلفی مانند فشارهای ناشی از جا به جایی دیسك در بدن، تغییر شكل و ظاهر دیسك، ضربه خوردن در اثر تصادف، ورزش و یا حادثه از جمله رایج‌ترین و شایع‌ترین علل تورم و دردناك شدن عصب سیاتیك است.

به گفته وی تغییر سبك زندگی ، اصلاح حركات بدنی ، صحیح نشستن و راه رفتن ، بلند نكردن اجسام سنگین ، راه رفتن در آب كم عمق و غیره در پیشگیری و درمان دردهای سیاتیك بسیار موثر است.

وی همچنین ادامه داد: مهم‌ترین عامل برای پیشگیری از دردهای سیاتیك، تقویت عضلات شكم و كمر از طریق ورزش، اصلاح الگوی نشستن و قرار گرفتن بدن در موقعیت‌های مختلف و خودداری از بلند‌كردن اجسام سنگین و واردآوردن فشار زیاد به كمر است.

رایگانی با بیان اینكه راه رفتن در استخر و آب درمانی یكی دیگر از روش های پیشگیری از دردهای كمری و سیاتیكی است اما اصلی ترین راه درمان محسوب نمی شود، گفت: هنگام حمله های حاد سیاتیك عصبی نباید ورزش كرد، اما در مرحله مزمن ماساژ و تمرینهای ورزشی كمك كننده است.

به گفته وی بیماران ممكن است یك تا دو روز استراحت كنند تا درد شدید سیاتیك بهتر شود، اما اگر دردهای آنان تسكین پیدا نكرد حتما باید به پزشك مراجعه كنند.

به گفته وی، روش های مختلفی در روند درمان بیماران اعم از دارو درمانی ، فیزیوتواپی ، ورزش ، استخر و آب درمانی برای كاهش درد این بیماران به كار می رود.

علمی (4)**1354**1599
۰ نفر