۱۷ فروردین ۱۳۹۳، ۱۴:۱۱
کد خبر: 81110057
T T
۰ نفر

نقش رستم، عكس منتخب روز در صفحه اصلی ویكی‌پدیا

۱۷ فروردین ۱۳۹۳، ۱۴:۱۱
کد خبر: 81110057
نقش رستم، عكس منتخب روز در صفحه اصلی ویكی‌پدیا

تهران - ایرنا - سایت اینترنتی ویكی‌پدیا امروز (یكشنبه) عكسی زیبا از مجموعه باستانی نقش رستم واقع در استان فارس را به عنوان عكس منتخب روز خود منتشر كرد.

به گزارش روز یكشنبه مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقش رستم نام مجموعه‌ای باستانی در روستای زنگی‌آباد واقع در شمال شهرستان مرودشت استان فارس ایران است كه در فاصله 6 كیلومتری از تخت جمشید قرار دارد.

این محوطه باستانی یادمان‌هایی از ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را در خود جای داده‌ و از حدود سال 1200 پیش از میلاد تا 625 میلادی همواره مورد توجه بوده‌ است، زیرا آرامگاه چهار تن از پادشاهان هخامنشی، نقش برجسته‌های متعددی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای كعبه زرتشت و نقش‌برجسته ویران‌شده‌ای از دوران ایلامیان در این مكان قرار دارند و در دوره ساسانی، محوطه نقش رستم از نظر دینی و ملی نیز اهمیت بسیار داشته‌است.

در گذشته، نام این مكان سه‌گنبدان یا دوگنبدان بود كه در بین مردم منطقه، به نام‌های كوه حاجی‌آباد و كوه استخر نیز خوانده می‌شد و احتمالا نام نقش رستم پس از آنكه ایرانیان بین رستم، پهلوان شاهنامه و سنگ‌نگاره‌های شاهان ساسانی ارتباط برقرار كردند به این مكان داده شد.

فراهنگ (1) ** 1569
۰ نفر