۵ فروردین ۱۳۹۳، ۱۰:۵۵
کد خبر: 81098388
T T
۰ نفر
تولید نانو كاتالیست پالادیوم روی بستر صمغ عربی

تهران - ایرنا - پژوهشگران داخلی با بهره‌ گیری از اصول شیمی سبز، به نانوكاتالیستی دست یافته ‌اند كه می ‌تواند در تشكیل پیوندهای كربن- كربن برای تولید محصولات دارویی و كشاورزی استفاده شود.

به گزارش ایرنا از ستاد وی‍‍ژه فناوری نانو ،‌ این كاتالیست كه از نشاندن پالادیوم بر روی بستر صمغ عربی تولید شده است، علاوه ‌بر فعالیت و پایداری بالا، به سادگی و با هزینه كم قابل تولید است.

پالادیوم یكی از عنصرهای شیمیایی جدول تناوبی با نشانه كوتاه Pd و عدد اتمی ۴۶ و یكی از فلزات كمیاب به رنگ نقره‌ ای و سفید است.

به گفته دكتر صادق رحمتی ، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور فارس ، این نانو كاتالیست پایداری بسیار مناسبی در برابر هوا ، رطوبت و اكسیژن دارد ؛ به گونه‌ ای كه حتی پس از چندین ماه هیچ ‌گونه كاهشی در فعالیت كاتالیستی این تركیب رخ نمی‌دهد.

كاتالیست (Catalyst) ماده ای است كه می تواند منجر به تغییر نرخ سرعت یك واكنش شیمیایی شود ، بدون آنكه خود در واكنش مصرف شود.

از طرفی این نانو كاتالیست فعالیت بسیار بالایی در واكنش جفت شدن پیوند كربن - كربن از خود نشان می‌دهد. افزایش سرعت و بهبود راندمان این واكنش ، قابلیت بازیافت بسیار ساده و كم هزینه نانوكاتالیست و همچنین استفاده مجدد از آن ، بدون تغییر در خواص كاتالیستی ، از دیگر نتایج این تحقیق به شمار می‌روند.

دكتر رحمتی در زمینه مزایای استفاده از این كاتالیست اظهار داشت : بستر استفاده شده در این كار، صمغ عربی است ، كه از تنه و شاخه‌ های درخت آكاسیا ترشح می‌شود.

این ماده در استان ‌های جنوبی ایران به مقدار زیاد و با قیمت ارزان یافت می‌شود. این بستر غیرسمی است و همزمان به عنوان عامل پایدار‌ كننده و نیز عامل احیا ‌كننده فعالیت داشته و نیاز به عوامل احیا ‌كننده خارجی از قبیل سدیم بور هیدرات ، هیدروژن مولكولی یا هیدرازین را مرتفع می‌سازد.

به كمك این محصول می‌ توان واكنش جفت شدن كربن- كربن را در شرایط بدون حلال انجام داد كه به عنوان یك مزیت بسیار مهم از نقطه نظر شیمی سبز به حساب می‌آید.

طراحی كاتالیست‌ها و مواد شیمیایی با ضریب آلایندگی پایین ، استفاده از حلال ‌های با خطرات زیست‌ محیطی كمتر و طراحی فرآیندهایی با ضریب اطمینان محیطی بالا ، از جمله اصول شیمی سبز به شمار می‌رود.

نتایج این كار كه به دست دكتر صادق رحمتی و با همكاری دكتر اردشیر خزایی عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا ، دكتر آرش قادری عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان و لیلا روشنی دانشجوی كارشناسی ارشد شیمی آلی انجام شده است در مجله Journal of the Iranian Chemical Society (جلد 11، صفحات 263 تا 269) منتشر شده است.

علمی(1)**1746**1599
۰ نفر